.
 
 

Témakörök:

Képfeldolgozó rendszerek

Képmű

Video és multimédia   kártyák

Képfelvevő eszközök

Kamerák

Szkennerek

Képérzékelő eszközök csoportosítása

Interaktív eszközök

Szoftver eszközök

A digitális képfeldolgozás és eszközeinek elterjedése

Ismeretes, hogy a számítógéppel csak digitális képeket lehet feldolgozni. A hétköznapi életben megszokott analóg képekkel (pl.: fénykép) szemben a digitális kép képpontokból áll, csak a sík bizonyos pontjaiban van értelmezve, a közöttük lévő helyeken nem. Ezen kívül az egyes képpontok világossága vagy színe sem változik folytonosan, hanem csak bizonyos szürkeségi szintek, illetve csak bizonyos színek fordulhatnak elő. A jelenleg létező rendszerek csak meghatározott kvantálási szintet engednek meg. Ezekhez egy-egy számkódot rendelnek hozzá, amelyet a továbbiakban a képpont világosságkódjának nevezünk. Ismeretes, hogy a valódi-színes képek 3 monokromatikus (piros, zöld, kék) színösszetevőből állnak, amelyeket külön-külön fekete-fehér képként digitalizálnak. Ekkor egy képponthoz 3 világosságkód tartozik, amelyeket együttesen színkódnak nevezünk.

Így a digitális kép tulajdonképpen egy számmátrix, amelynek annyi sora és soronként annyi eleme van, ahány sorból áll a kép, ill. ahány képpont van egy sorban. Egy adott képpontnak megfelelő mátrixelem értéke az illető pont világosságkódja.

A digitális képfeldolgozás folyamatának vonatkozásában három alkalmazási terület rendkívül gyors fejlődését eredményezte a számítástechnika robbanásszerű fejlődése, ezek:

- az asztali kiadványszerkesztés (Desk Top Publishing - DTP)
- a karakterfelismerés (Optical Character Recognition - OCR)
- és a vegyes működésű (multimédiás) eszközök

Az első kettő esetben egy-egy szűkebb alkalmazási terület és az ezeken használt eszközök (szkennerek, nyomtatók, grafikus megjelenítők) fejlődésének radikális elterjedése és árcsökkenése tette lehetővé a digitális képfeldolgozás rohamos elterjedését. A jövőre nézve a multimédiás eszközök viszont szinte teljesen egybeforrnak a számítástechnikai eszközökkel, személyi számítógépekkel és az integrált rendszerek segítségével mindennapi használattá fognak alakulni.

A digitális képfeldolgozás a szokásos számítástechnikai eszközökön kívül azonban speciális eszközök használatát is igényli. Ezen a területen is elég gyors a fejlődés. A képbeviteli eszközök feladata, hogy valamely objektumról, térrészről azok képének megfelelő, számítógép által kezelhető formátumú adatokat állítsanak elő. Itt az adatok többnyire képpontok, melyek raszteres szervezésben tartalmazzák (sorról-sorra) a fényességi illetve színességi értékeket. Ezek az eszközök képérzékelők, és jelátalakítók (illesztők, kódolók) együttesét jelentik. Ilyenek pl. a kamerák, és képdigitalizáló kártyák. Vannak olyan készülékek, melyek egyben tartalmazzák mindkét funkciót. Ilyenek pl. a szabványos adatvonalra dolgozó szkennerek, illetve a digitális kamerák.

A képbevitel első lépése a kép érzékelése. Ez – eltekintve a képfeldolgozás egyes speciális felhasználási területeitől – a látható tartományba eső elektromágneses hullámok, azaz a fény érzékelését teszik szükségessé.

Képfeldolgozó rendszerek

Az alábbi ábrán egy általános célú, hagyományos (Neumann-féle) architektúrájú képfeldolgozó rendszer elvi felépítését láthatjuk

A felhasznált számítógépek skálája a mikroszámítógépektől a mamut méretű szuperszámítógépeken keresztül a speciális kiépítésű sokprocesszoros rendszerekig terjed. A kiválasztást döntően befolyásolja a felhasználó műszaki-technikai környezete és anyagi ereje. Figyelembe kell venni a feldolgozandó képek méretét és mennyiségét. A digitális kép a felbontástól függően akár több millió képpontból is állhat, így tárolásához megfelelő háttértárakra is szükség van. A feldolgozás bonyolultságától függően képpontonként 10-103 műveletet kell elvégezni. Nyilvánvaló, hogy a felmerülő feladatokat - elviselhető futásidők mellett - csak nagy kapacitású és sebességű gépekkel lehet megoldani.

A képmű

Azoknak a képfeldolgozó rendszereknek, amelyekben analóg képeket dolgoznak fel, alapvető kiegészítő egysége a képmű (display processzor). Ez teremt kapcsolatot az analóg működésű képfelvevő és megjelenítő eszköz, valamint a számítógép között. A képmű elvi felépítését a következő ábra mutatja:

A képvétel úgy történik, hogy a bemenetére kapcsolt videojelből az analóg-digitál átalakító az egyes képpontok megjelenésének megfelelő időpillanatban mintát vesz. A videojel pillanatnyi amplitúdóját összehasonlítja a lehetséges kvantálási szintekkel és eredményül a legközelebb eső szint kódját adja, ami a éppen az aktuális képpont világosságkódja. Ezt az információt a tárolóban a megfelelő című bájtba írja, s így létrejön a digitális kép. A keletkezett digitális képet be lehet olvasni a számítógépbe, illetve a feldolgozás eredményét vissza lehet írni a tárolóba. A képmű a digitális-analóg átalakítója automatikusan generálja a tár mindenkori tartalmának megfelelő, a kimeneti átszínező táblával átszínezett videojelet , ennek felhasználásával a monitoron megjeleníthető az eredménykép.

Video és multimédia kártyák

A képművek felépítésében és működésében az elmúlt évtizedek több generációváltást is hoztak. Az első 1986-87 táján következett be, amikorra az addig külön dobozban, több kártyán megvalósított képműveket sikerült egyetlen, PC-ben is elhelyezhető kártyán felépíteni. Ezek a kártyák közvetlenül a PC sínjére csatlakoznak és a felhasználó a frissítőtárat a PC memóriájának a kiterjesztéseként érheti el. A műszaki paramétereik az évek során folyamatosan javulnak. A legismertebb gyártók az amerikai Imaging Technology, valamint a kanadai Matrox cég voltak. Ezen kártyák geometriai felbontása 512*512-től 2048*2048 képpontig terjedtek a tárolható kép méretére vonatkozóan, de a digitalizálási és megjelenítési méreteik nem tértek el a TV-szabványoktól ami 768*576. Beépített hardver tette lehetővé a zoom, scroll, és pan funkciókat. Némelyik termék támogatta az overlay technikákat is.

Lényeges fejlődésnek tekinthető a kiegészítő kártyák megjelenése, melyek a gyakran használt képfeldolgozási feladatok (pl.: konvolúció, Fourier-transzformáció, képtömörítés, stb.) gyorsítására, illetve párhuzamos struktúrák valamelyikét korszerű áramkörökkel valósították meg.

Következő fejlődési lépést a VGA csatolók megjelenése jelentette. A felbontásuk elérte a 640*480 képpontot és a 256 színt és mellettük megjelentek a kiegészítő digitalizáló kártyák is, melyek által megtakarítható lett a képmegjelenítéshez szükséges második monitor.

Jelen napjainkban folyamatos fejlődés alatt vannak az integrált megjelenítő és digitalizáló kártyák. Szinte minden hónapban jelennek meg új termékek a piacon és újabb és újabb gyártók is fejlesztik termékeiket. Ezek a kártyák folyamatos megjelenítés és digitalizálás mellett tömörítési eljárásokat is végre tudnak hajtani valós időben. Felbontásaik akár 2048*1800 képpontot is képesek kezelni 32 bites színmélységben.

Egy mai modern technológiával készült integrált video kártya, kompozit video, SVHS és RGB kimenettel, 
AGP portos PCI busz csatlakozóval.

Képfelvevő eszközök

A számítógépes képfeldolgozásban felvevő eszköznek csak az olyan berendezéseket tekintjük, amelyek a kimenetükön digitalizálható analóg képjelet, illetve közvetlenül digitális képet adnak.
A képérzékelés lényege röviden a következő: 

Az elsődleges fényforrás megvilágítja a digitalizálni kívánt objektumot. Az objektum a rá eső fény egy részét visszaveri ezért úgynevezett másodlagos fényforrássá válik. A visszavert fény információt szállít a felület alakjáról, színeiről illetve különböző jellemzőiről. A visszavert fény egy részét optikai eszközökkel leképezve jön létre a kép, melyet a képérzékelő eszköz érzékel, és pontról pontra letapogat.

 

Kamerák

Az 1960-as években, amikor a képfeldolgozó rendszerek dinamikus fejlődésnek indultak, a televíziós képfelvételi, átviteli és vételi rendszer már széles körben elterjedt, így kézenfekvően adódott a képfeldolgozó rendszerek bemeneti eszközeként az optoelektronikus TV-kamera.

  

A korai kamerákban nagy számba alkalmazott vidicon cső felépítése és képe

  

TV kamerák

A képet megfelelő optikával egy fényérzékeny félvezető rétegre képzik le. A fotoelektromos hatás következtében ebben az egyes képelemek fényességével arányos elektromos töltés keletkezik, amitől a fényérzékeny réteg mögötti tároló réteg - töltésmegosztás révén - feltöltődik, a képelemek világosságával arányosan. Ezt a töltésképet egy megfelelően vezérelt elektronsugár soronként letapogatja és a töltéskisülés hatására a tároló lemezhez csatlakozó ellenálláson a megvilágítással arányos feszültség jön létre. 

Ezt az (analóg) elektromos képjelet (egyszerű) videojelnek nevezik. Ehhez legtöbbször hozzákeverik a kép- és a sorszinkron jelet, így áll elő az összetett videojel. Az OIRT szabvány szerint a képet 625 sorra bontják (ebből azonban csak 576 látható, a többi a képváltás idejére esik), a vízszintes/függőleges képarány 4:3, így egy sor 768 képpontból áll. A képet két félképből (páros, ill. páratlan sorszámú sorok) fésűsen egyesítik (váltósoros (interlaced) letapogatás). A képváltási frekvencia 25 Hz, így egy kép felvételére 40 ms jut.

A fényérzékeny réteg fizikai tulajdonságainak változtatásával különböző kameratípusokat fejlesztettek ki.

A színes kamerákban az optika a képet piros (R), zöld (G) és kék (B) színösszetevőre bontva képzi le a megfelelő színsávra érzékeny félvezetőrétegre, ennek megfelelően a tároló rétegen is egyszerre 3 töltéskép keletkezik. A színes videojelet 3 együttfutó, de egymástól függetlenül vezérelt elektronsugárral állítják elő.

Színes kamera képe

A hőkamerák az infravörös sugárzási tartományra érzékenyített optikával és félvezetőréteggel rendelkeznek. Általában a 2-5 um, ill. a 10-12 um hullámhossztartományban működnek. A létező rendszerek egyik TV szabvánnyal sem kompatibilisek ezért a hő-videojel számítógépes feldolgozása nehézkesebb.

Infra- vagy hőkamera képe

Ezek a készülékek többnyire mágneses elektronsugár-eltérítéssel műkődnek. Hátrányuk, hogy érzékenyek a külső mágneses térre, a feszültségingadozásra, valamint az alkatrészeinek öregedése, mely jellemzők negatívan befolyásolják a képalkotó képességüket. Az ilyen eszközöket egyre inkább háttérbe szorítják a napjainkban szaporodó CCD (charge coupled devices) eszközök

CCD kamera

Ezek töltéscsatolt félvezetős érzékelővel működő készülékek, melyeknél az optikai úton leképzett kép szintén a töltésmennyiség változását okozza, de itt az analóg jelek kiolvasása az egyes képelemeknek megfelelő töltéscsomagok elektronikus léptetése útján jön létre, (nem úgy, mint a hagyományos eszközöknél, ahol a töltésképet megfelelően vezérelt elektronsugárral tapogatják le) és a pontról pontra változó töltés kisülésével arányos jelből videó jelet állítanak elő.

Szkennerek

A szkenerek érzékelője CCD vonalkamera. A letapogatás során vagy a kamerát vagy a tárgyat kiegészítő mechanizmussal kell mozgatni, az érzékelő sorra merőleges irányban. A DTP alkalmazások és az irodai archiváló rendszerek elterjedésének köszönhetően a szkennerek igen széles választéka kapható, az egyszerű kézi szkennerektől a lapadagolóval ellátott, nagyfelbontású gyors lapolvasókig, természetesen monokróm és színes változatban egyaránt.

  

Kézi és lapszkenner

A képérzékelő eszközök csoportosításai: 

1. Az eszköz feladata alapján
Síkban elhelyezkedő objektumok (iratok, fényképek) mintázatának, képének bevitelére szolgáló eszközök Térben elhelyezkedő tárgyak képének digitalizálására szolgáló eszközök
digitális fényképezőgépek

szkennerek

videokamera

digitális kamera

2. Érzékelés elve alapján: 
Elektroncsöves képérzékelővel működő készülékek (mint például a vidicon, newvicon, stb. csöveken alapuló kamerák) CCD érzékelővel működő eszközök
TV kamerák

Video kamerák

Színes kamerák

Hőkamerák

CCD kamerák

szkennerek

digitális kamerák

digitális fényképezőgépek

3. - Érzékelés párhuzamossága alapján: 
Egyetlen érzékelőt és kiegészítő letapogató mechanizmust tartalmazó eszközök Vonali érzékelőt tartalmazó eszközök Kétdimenziós érzékelőt tartalmazó eszközök

például a professzionális forgódobos szkennerek, vagy egyes műholdas képalkotó eszközök. Itt az érzékelő paramétereinek állandósága a teljes képalkotás folyamatában biztosított, vagyis nem kell kompenzálni az esetleges eltéréseket. Érzékelőként többek közt fotoelektron-sokszorozót alkalmaznak, mely nagy sávszélességgel, nagy érzékenységgel és jó dinamikával rendelkezik

melyek közé az optikai lapolvasókat sorolhatjuk. Ezeknél a készülékeknél egy-egy sor minden egyes pontjához külön érzékelő tartozik. Az egyes érzékelők a jelenlegi technikai szinten százalékos pontossággal azonos érzékenységűek, tökéletesebb azonosság a működtető programba épített kiegyenlítéssel oldható meg. A vonali érzékelőt kétdimenziós képalkotáshoz kiegészítő mechanizmussal kell ellátni, mely a vonalra merőlegesen való mozgatást biztosítja. Pl.: telefax.

CCD videokamerák, illetve a hagyományos, csöves kamerák. Itt a kép minden egyes pontjához külön érzékelő tartozik. A képalkotás egyidejű, de az egyes pontokhoz tartozó adatok kiolvasása sorban történik. 

Interaktív eszközök

A képfeldolgozásban általában a vizuális ellenőrzés vagy kiértékelés befolyásolja a feldolgozás további menetét, ezért a kényelmes visszacsatolási lehetőséget nyújtó, interaktív eszközöknek fontos szerepük van. 

A billentyűzet (klaviatúra) a leggyakrabban használt interaktív eszköz, ezen keresztül lehet parancsokat és paramétereket megadni a programok vezérlésére. Gyakran találunk kiegészítő billentyűzetet, ill. egyes billentyűkhöz programból rendelnek megkülönböztetett funkciókat. (pl.: a grafikus kurzor mozgatására szolgáló gombok). Hátránya, hogy a kezelése elvonhatja a figyelmet a képmonitorról. Ezek helyett gyakran alkalmaznak pl.: botkormányt (joystick), pozícionáló golyót (track ball), stb.

Az egér mozgását egy golyó két, egymásra merőleges tengely körül forgó optikai cellára viszi át, amelyek minden fordulás alkalmával elemi impulzusokat generálnak. Ennek az információnak a segítségével a vezérlőprogram kiszámítja az interaktív kurzor relatív elmozdulását. 

A digitalizáló táblák kölcsönösen egyértelmű megfeleltetést létesítenek a képmonitor és a tábla felülete között, s így közvetlenül vihetünk be grafikus adatokat. 

A fényceruzával (light pen) a kezelő közvetlenül a képmonitoron keresztül teremthet kapcsolatot a rendszerrel. A kinézetre toll formájú eszköz nem ír a képernyőre, hanem leolvassa egy képpont koordinátáit.

 

Szoftver eszközök

A képfeldolgozási feladatoknak speciális hardver eszközökkel történő megoldásához természetesen speciális szoftver eszközökre is szükség van. A képfeldolgozás területén a szoftver kérdése meglehetősen problematikus. A probléma kettős:

- a képfeldolgozó programok kifejlesztéséhez magasan kvalifikált szakemberekre van szükség, mivel ez a munka jelentős matematikai ismereteket feltételez és jártasságot igényel a különböző háttértudományágakban,

- tovább nehezíti a helyzetet, hogy a futási idők csökkentése érdekében a programokat általában alacsony szintű nyelveken célszerű írni

Ez az oka annak, hogy bár számos képfeldolgozó programrendszer működik és létezik mégis az új eszközök megjelenésével általában új programokat kell fejleszteni. 

A szoftverek kialakításánál jelentős szerepet kapnak a felhasználási terület és a felhasználói igények. Nehezítik azonban a feladatokat, hogy a képfeldolgozásnak nincs kidolgozott általános elmélete, így a legtöbb feladat megoldására nincs egzakt algoritmus, vagy ha van csak hosszú futási idő mellett eredményez megfelelő megoldást.

A képfeldolgozó programrendszerek  kidolgozása során az alábbi összetevők megoldási módjai határozzák meg a szoftver végső formáját:

- a feldolgozási mód,
- a vezérlési mód,
- a képfile struktúra,
- be/kiviteli rutinok,
- alkalmazói programok,
- numerikus programkészlet.

Sok általános célú képfeldolgozó szoftver található a piacon, sok közülük speciális megoldási elemeket is tartalmazó funkcióval. Nehéz kiválasztani a meghatározott feladatra legmegfelelőbbet, de a számítástechnika fejlődésével egyre jobban fejlődnek ezek a rendszerek is és kialakulnak a képfeldolgozás multimédiás alapelemei, melyeket könnyedén lehet majd alkalmazni a feladataink során. 

 

 

 
 
.