A
digitális képfeldolgozás és eszközeinek elterjedése
Ismeretes, hogy a számítógéppel csak digitális képeket lehet feldolgozni. A hétköznapi életben megszokott analóg képekkel
(pl.: fénykép) szemben a digitális kép képpontokból áll, csak a sík bizonyos pontjaiban van értelmezve, a közöttük lévő helyeken nem. Ezen kívül az egyes képpontok világossága vagy színe sem változik folytonosan, hanem csak bizonyos szürkeségi szintek, illetve csak bizonyos színek fordulhatnak elő. A jelenleg létező rendszerek csak meghatározott kvantálási szintet engednek meg. Ezekhez egy-egy számkódot rendelnek hozzá, amelyet a továbbiakban a képpont világosságkódjának nevezünk. Ismeretes, hogy a valódi-színes képek 3 monokromatikus (piros, zöld, kék) színösszetevőből állnak, amelyeket külön-külön fekete-fehér képként digitalizálnak. Ekkor egy képponthoz 3 világosságkód tartozik, amelyeket együttesen színkódnak nevezünk.
Így a digitális kép tulajdonképpen egy számmátrix, amelynek annyi sora és soronként annyi eleme van, ahány sorból áll a kép, ill. ahány képpont van egy sorban. Egy adott képpontnak megfelelő mátrixelem értéke az illető pont világosságkódja.
A digitális képfeldolgozás folyamatának vonatkozásában három alkalmazási terület rendkívül gyors fejlődését eredményezte a számítástechnika robbanásszerű fejlődése, ezek:
- az asztali kiadványszerkesztés
(Desk Top Publishing - DTP)
- a karakterfelismerés (Optical Character Recognition -
OCR)
- és a vegyes működésű (multimédiás) eszközök
Az első kettő esetben egy-egy szűkebb alkalmazási terület és az ezeken használt eszközök (szkennerek, nyomtatók, grafikus megjelenítők) fejlődésének radikális elterjedése és árcsökkenése tette lehetővé a digitális képfeldolgozás rohamos elterjedését. A jövőre nézve a multimédiás eszközök viszont szinte teljesen egybeforrnak a számítástechnikai eszközökkel, személyi számítógépekkel és az integrált rendszerek segítségével mindennapi használattá fognak alakulni.
A digitális képfeldolgozás a szokásos számítástechnikai eszközökön kívül azonban speciális eszközök használatát is igényli. Ezen a területen is elég gyors a fejlődés. A képbeviteli eszközök feladata, hogy valamely objektumról, térrészről azok képének megfelelő, számítógép által kezelhető formátumú adatokat állítsanak elő. Itt az adatok többnyire képpontok, melyek raszteres szervezésben tartalmazzák
(sorról-sorra) a fényességi illetve színességi értékeket. Ezek az eszközök képérzékelők, és jelátalakítók (illesztők, kódolók) együttesét jelentik. Ilyenek pl. a kamerák, és képdigitalizáló kártyák. Vannak olyan készülékek, melyek egyben tartalmazzák mindkét funkciót. Ilyenek pl. a szabványos adatvonalra dolgozó szkennerek, illetve a digitális kamerák.
A képbevitel első lépése a kép érzékelése. Ez – eltekintve a képfeldolgozás egyes speciális felhasználási területeitől – a látható tartományba eső elektromágneses hullámok, azaz a fény érzékelését teszik szükségessé.
Képfeldolgozó
rendszerek
Az
alábbi ábrán egy általános célú, hagyományos
(Neumann-féle) architektúrájú képfeldolgozó
rendszer elvi felépítését láthatjuk
A
felhasznált számítógépek skálája a mikroszámítógépektől
a mamut méretű szuperszámítógépeken keresztül
a speciális kiépítésű sokprocesszoros
rendszerekig terjed. A kiválasztást döntően
befolyásolja a felhasználó műszaki-technikai környezete
és anyagi ereje. Figyelembe kell venni a
feldolgozandó képek méretét és mennyiségét. A
digitális kép a felbontástól függően akár több
millió képpontból is állhat, így tárolásához
megfelelő háttértárakra is szükség van. A
feldolgozás bonyolultságától függően képpontonként
10-103 műveletet kell elvégezni. Nyilvánvaló,
hogy a felmerülő feladatokat - elviselhető futásidők
mellett - csak nagy kapacitású és sebességű gépekkel
lehet megoldani.
A
képmű
Azoknak
a képfeldolgozó rendszereknek, amelyekben analóg
képeket dolgoznak fel, alapvető kiegészítő egysége
a képmű (display processzor). Ez teremt
kapcsolatot az analóg működésű képfelvevő és
megjelenítő eszköz, valamint a számítógép között.
A képmű elvi felépítését a következő ábra
mutatja:
A
képvétel úgy történik, hogy a bemenetére
kapcsolt videojelből az analóg-digitál átalakító
az egyes képpontok megjelenésének megfelelő időpillanatban
mintát vesz. A videojel pillanatnyi amplitúdóját
összehasonlítja a lehetséges kvantálási
szintekkel és eredményül a legközelebb eső
szint kódját adja, ami a éppen az aktuális képpont
világosságkódja. Ezt az információt a tárolóban
a megfelelő című bájtba írja, s így létrejön
a digitális kép. A keletkezett digitális képet
be lehet olvasni a számítógépbe, illetve a
feldolgozás eredményét vissza lehet írni a tárolóba.
A képmű a digitális-analóg átalakítója
automatikusan generálja a tár mindenkori tartalmának
megfelelő, a kimeneti átszínező táblával átszínezett
videojelet , ennek felhasználásával a monitoron
megjeleníthető az eredménykép.
Video
és multimédia kártyák
A
képművek felépítésében és működésében az
elmúlt évtizedek több generációváltást is
hoztak. Az első 1986-87 táján következett be,
amikorra az addig külön dobozban, több kártyán
megvalósított képműveket sikerült egyetlen,
PC-ben is elhelyezhető kártyán felépíteni. Ezek
a kártyák közvetlenül a PC sínjére
csatlakoznak és a felhasználó a frissítőtárat
a PC memóriájának a kiterjesztéseként érheti
el. A műszaki paramétereik az évek során
folyamatosan javulnak. A legismertebb gyártók az
amerikai Imaging Technology, valamint a kanadai
Matrox cég voltak. Ezen kártyák geometriai
felbontása 512*512-től 2048*2048 képpontig
terjedtek a tárolható kép méretére vonatkozóan,
de a digitalizálási és megjelenítési méreteik
nem tértek el a TV-szabványoktól ami 768*576. Beépített
hardver tette lehetővé a zoom, scroll, és pan
funkciókat. Némelyik termék támogatta az overlay
technikákat is.
Lényeges
fejlődésnek tekinthető a kiegészítő kártyák
megjelenése, melyek a gyakran használt képfeldolgozási
feladatok (pl.: konvolúció, Fourier-transzformáció,
képtömörítés, stb.) gyorsítására, illetve párhuzamos
struktúrák valamelyikét korszerű áramkörökkel
valósították meg.
Következő
fejlődési lépést a VGA csatolók megjelenése
jelentette. A felbontásuk elérte a 640*480 képpontot
és a 256 színt és mellettük megjelentek a kiegészítő
digitalizáló kártyák is, melyek által megtakarítható
lett a képmegjelenítéshez szükséges második
monitor.
Jelen
napjainkban folyamatos fejlődés alatt vannak az
integrált megjelenítő és digitalizáló kártyák.
Szinte minden hónapban jelennek meg új termékek a
piacon és újabb és újabb gyártók is fejlesztik
termékeiket. Ezek a kártyák folyamatos megjelenítés
és digitalizálás mellett tömörítési eljárásokat
is végre tudnak hajtani valós időben. Felbontásaik
akár 2048*1800 képpontot is képesek kezelni 32
bites színmélységben.
Egy
mai modern technológiával készült integrált video
kártya, kompozit video, SVHS és RGB
kimenettel,
AGP portos PCI busz csatlakozóval.
Képfelvevő
eszközök A
számítógépes képfeldolgozásban felvevő eszköznek
csak az olyan berendezéseket tekintjük, amelyek a
kimenetükön digitalizálható analóg képjelet,
illetve közvetlenül digitális képet adnak.
A képérzékelés lényege röviden a következő:
Az elsődleges fényforrás megvilágítja a digitalizálni kívánt objektumot. Az objektum a rá eső fény egy részét visszaveri ezért úgynevezett másodlagos fényforrássá válik. A visszavert fény információt szállít a felület alakjáról, színeiről illetve különböző jellemzőiről. A visszavert fény egy részét optikai eszközökkel leképezve jön létre a kép, melyet a képérzékelő eszköz érzékel, és pontról pontra letapogat. Kamerák Az
1960-as években, amikor a képfeldolgozó rendszerek
dinamikus fejlődésnek indultak, a televíziós képfelvételi,
átviteli és vételi rendszer már széles körben
elterjedt, így kézenfekvően adódott a képfeldolgozó
rendszerek bemeneti eszközeként az optoelektronikus
TV-kamera.
A
korai kamerákban nagy számba alkalmazott vidicon cső
felépítése és képe
TV
kamerák A
képet megfelelő optikával egy fényérzékeny félvezető
rétegre képzik le. A fotoelektromos hatás következtében
ebben az egyes képelemek fényességével arányos
elektromos töltés keletkezik, amitől a fényérzékeny
réteg mögötti tároló réteg - töltésmegosztás révén
- feltöltődik, a képelemek világosságával arányosan.
Ezt a töltésképet egy megfelelően vezérelt
elektronsugár soronként letapogatja és a töltéskisülés
hatására a tároló lemezhez csatlakozó ellenálláson
a megvilágítással arányos feszültség jön létre.
Ezt az (analóg) elektromos képjelet (egyszerű)
videojelnek nevezik. Ehhez legtöbbször hozzákeverik
a kép- és a sorszinkron jelet, így áll elő az összetett
videojel. Az OIRT szabvány szerint a képet 625 sorra
bontják (ebből azonban csak 576 látható, a többi
a képváltás idejére esik), a vízszintes/függőleges
képarány 4:3, így egy sor 768 képpontból áll. A
képet két félképből (páros, ill. páratlan sorszámú
sorok) fésűsen egyesítik (váltósoros (interlaced)
letapogatás). A képváltási frekvencia 25 Hz, így
egy kép felvételére 40 ms jut. A
fényérzékeny réteg fizikai tulajdonságainak változtatásával
különböző kameratípusokat fejlesztettek ki. A
színes kamerákban az optika a képet piros (R), zöld
(G) és kék (B) színösszetevőre bontva képzi le a
megfelelő színsávra érzékeny félvezetőrétegre,
ennek megfelelően a tároló rétegen is egyszerre 3 töltéskép
keletkezik. A színes videojelet 3 együttfutó, de
egymástól függetlenül vezérelt elektronsugárral
állítják elő. Színes
kamera képe A
hőkamerák az infravörös sugárzási tartományra
érzékenyített optikával és félvezetőréteggel
rendelkeznek. Általában a 2-5 um, ill. a 10-12 um
hullámhossztartományban működnek. A létező
rendszerek egyik TV szabvánnyal sem kompatibilisek ezért
a hő-videojel számítógépes feldolgozása nehézkesebb. Infra-
vagy hőkamera képe Ezek a készülékek többnyire mágneses elektronsugár-eltérítéssel műkődnek. Hátrányuk, hogy érzékenyek a külső mágneses térre, a feszültségingadozásra, valamint az alkatrészeinek öregedése, mely jellemzők negatívan befolyásolják a képalkotó képességüket.
Az ilyen eszközöket egyre inkább háttérbe szorítják a napjainkban szaporodó
CCD (charge coupled devices) eszközök. CCD
kamera Ezek töltéscsatolt félvezetős érzékelővel működő készülékek, melyeknél az optikai úton leképzett kép szintén a töltésmennyiség változását okozza, de itt az analóg jelek kiolvasása az egyes képelemeknek megfelelő töltéscsomagok elektronikus léptetése útján jön létre, (nem úgy, mint a hagyományos eszközöknél, ahol a töltésképet megfelelően vezérelt elektronsugárral tapogatják le) és a pontról pontra változó töltés kisülésével arányos jelből videó jelet állítanak elő. Szkennerek A
szkenerek érzékelője CCD vonalkamera. A letapogatás
során vagy a kamerát vagy a tárgyat kiegészítő
mechanizmussal kell mozgatni, az érzékelő sorra merőleges
irányban. A DTP alkalmazások és az irodai archiváló
rendszerek elterjedésének köszönhetően a
szkennerek igen széles választéka kapható, az
egyszerű kézi szkennerektől a lapadagolóval ellátott,
nagyfelbontású gyors lapolvasókig, természetesen
monokróm és színes változatban egyaránt.
Kézi
és lapszkenner A képérzékelő eszközök csoportosításai: 1. Az eszköz feladata alapján:
Síkban elhelyezkedő objektumok (iratok, fényképek) mintázatának, képének bevitelére szolgáló eszközök |
Térben elhelyezkedő tárgyak képének digitalizálására szolgáló eszközök |
digitális fényképezőgépek
szkennerek |
videokamera
digitális kamera |
2. Érzékelés elve alapján:
Elektroncsöves képérzékelővel működő készülékek
(mint például a vidicon, newvicon, stb. csöveken alapuló kamerák) |
CCD
érzékelővel működő eszközök |
TV
kamerák
Video kamerák
Színes kamerák
Hőkamerák |
CCD
kamerák
szkennerek
digitális kamerák
digitális fényképezőgépek |
3. - Érzékelés párhuzamossága alapján:
Egyetlen érzékelőt és kiegészítő letapogató mechanizmust tartalmazó eszközök |
Vonali érzékelőt tartalmazó eszközök |
Kétdimenziós érzékelőt
tartalmazó eszközök |
például a professzionális forgódobos szkennerek, vagy egyes műholdas képalkotó eszközök. Itt az érzékelő paramétereinek állandósága a teljes képalkotás folyamatában biztosított, vagyis nem kell kompenzálni az esetleges eltéréseket. Érzékelőként többek közt fotoelektron-sokszorozót alkalmaznak, mely nagy sávszélességgel, nagy érzékenységgel és jó dinamikával
rendelkezik |
melyek közé az optikai lapolvasókat sorolhatjuk. Ezeknél a készülékeknél egy-egy sor minden egyes pontjához külön érzékelő tartozik. Az egyes érzékelők a jelenlegi technikai szinten százalékos pontossággal azonos érzékenységűek, tökéletesebb azonosság a működtető programba épített kiegyenlítéssel oldható meg. A vonali érzékelőt kétdimenziós képalkotáshoz kiegészítő mechanizmussal kell ellátni, mely a vonalra merőlegesen való mozgatást biztosítja. Pl.: telefax. |
CCD videokamerák, illetve a hagyományos, csöves kamerák. Itt a kép minden egyes pontjához külön érzékelő tartozik. A képalkotás egyidejű, de az egyes pontokhoz tartozó adatok kiolvasása sorban történik. |
Interaktív
eszközök A
képfeldolgozásban általában a vizuális ellenőrzés
vagy kiértékelés befolyásolja a feldolgozás további
menetét, ezért a kényelmes visszacsatolási lehetőséget
nyújtó, interaktív eszközöknek fontos szerepük
van.
A
billentyűzet (klaviatúra)
a leggyakrabban használt interaktív eszköz, ezen
keresztül lehet parancsokat és paramétereket
megadni a programok vezérlésére. Gyakran találunk
kiegészítő billentyűzetet, ill. egyes billentyűkhöz
programból rendelnek megkülönböztetett funkciókat.
(pl.: a grafikus kurzor mozgatására szolgáló
gombok). Hátránya, hogy a kezelése elvonhatja a
figyelmet a képmonitorról. Ezek helyett gyakran
alkalmaznak pl.: botkormányt (joystick), pozícionáló
golyót (track ball), stb. |
|
Az
egér mozgását egy golyó
két, egymásra merőleges tengely körül forgó
optikai cellára viszi át, amelyek minden fordulás
alkalmával elemi impulzusokat generálnak. Ennek az
információnak a segítségével a vezérlőprogram
kiszámítja az interaktív kurzor relatív elmozdulását. |
|
A
digitalizáló táblák kölcsönösen
egyértelmű megfeleltetést létesítenek a képmonitor
és a tábla felülete között, s így közvetlenül
vihetünk be grafikus adatokat. |
|
A
fényceruzával (light pen)
a kezelő közvetlenül a képmonitoron keresztül
teremthet kapcsolatot a rendszerrel. A kinézetre toll
formájú eszköz nem ír a képernyőre, hanem
leolvassa egy képpont koordinátáit. |
|
Szoftver
eszközök A
képfeldolgozási feladatoknak speciális hardver eszközökkel
történő megoldásához természetesen speciális
szoftver eszközökre is szükség van. A képfeldolgozás
területén a szoftver kérdése meglehetősen
problematikus. A probléma kettős: -
a képfeldolgozó programok kifejlesztéséhez magasan
kvalifikált szakemberekre van szükség, mivel ez a
munka jelentős matematikai ismereteket feltételez és
jártasságot igényel a különböző háttértudományágakban, -
tovább nehezíti a helyzetet, hogy a futási idők csökkentése
érdekében a programokat általában alacsony szintű
nyelveken célszerű írni Ez
az oka annak, hogy bár számos képfeldolgozó
programrendszer működik és létezik mégis az új
eszközök megjelenésével általában új
programokat kell fejleszteni. A
szoftverek kialakításánál jelentős szerepet
kapnak a felhasználási terület és a felhasználói
igények. Nehezítik azonban a feladatokat, hogy a képfeldolgozásnak
nincs kidolgozott általános elmélete, így a legtöbb
feladat megoldására nincs egzakt algoritmus, vagy ha
van csak hosszú futási idő mellett eredményez
megfelelő megoldást. A
képfeldolgozó programrendszerek kidolgozása
során az alábbi összetevők megoldási módjai határozzák
meg a szoftver végső formáját: -
a feldolgozási mód,
- a vezérlési mód,
- a képfile struktúra,
- be/kiviteli rutinok,
- alkalmazói programok,
- numerikus programkészlet. Sok
általános célú képfeldolgozó szoftver található
a piacon, sok közülük speciális megoldási
elemeket is tartalmazó funkcióval. Nehéz kiválasztani
a meghatározott feladatra legmegfelelőbbet, de a számítástechnika
fejlődésével egyre jobban fejlődnek ezek a
rendszerek is és kialakulnak a képfeldolgozás
multimédiás alapelemei, melyeket könnyedén lehet
majd alkalmazni a feladataink során. |