.
 
 

Témakörök:

Az emberi látórendszer

Fekete-fehér látás

Színes látás

Színárnyalat (Hue)

Világosság (Intensity)

Telítettség (Saturation)

Alak és textúra

Érzéki csalódások

 

 

A látáselmélet alapjai

Az ember és a környezete közötti kapcsolatban a vizuális információ a legfontosabb, minden mást felülmúló tömörsége miatt. Jellemzői a szín, az alak, a mélység és a mozgás. Az alábbiakban áttekintjük az emberi látórendszer azon jellemzőit, amelyeket figyelembe kell venni a képfeldolgozás során.

Az emberi látórendszer

A szem az emberi látórendszer bemeneti készüléke. Az elektromágneses sugárzásból kicsit több, mint egy oktávnyit: a 380 nm - 780 nm hullámhossztartományt, vagyis a vizuális információt hordozó analóg fényjelet érzékeli. Mint ismeretes, a szemlencse az éles képet a recehártyán (retina) lévő látógödörben (foeva) állítja elő, a pupillán keresztül belépő fénysugarakból. (A kép legnagyobb átmérője végtelen távoli tárgy esetén kb. 0.3 mm.) Kétféle érzékelő receptor létezik:

- A pálcikák a látógödör középső tartományán kívül a recehártyában helyezkednek el, feladatuk a fényrősség-változások érzékelése. Fontos szerepük van a gyenge megvilágítás melletti látásban és a fekete-fehér képek elemzésében. Számuk mindkét szemben kb. 100-120 millió.

- A csapok a látógödör közepét foglalják el, számuk mindkét szemben kb. 6,5 millió. A színlátásban és az erős megvilágítás melletti látásban játszanak szerepet. P (protonopen), D (deutronopen) és T (trionopen) típusú csapok léteznek, ezek azonos erősségű (világosságú), különböző hullámhosszú (színű) fényhatásokra, ingerülettel válaszolnak. A színes látás a három különböző csaptípus együttműködésének eredménye.

(A szem részletes felépítésének megtekintéséhez kattintson a képre)

A fény által a receptorokban kiváltott ingerületek hatására a recehártyát átitató bíborfolyadékban fotokémiai reakciók mennek végbe. Ezek hatását érzékelik a recehártyát beborító ideghártyában lévő látóidegek, amelyek az így keletkezett ingereket - az oldalsó térdestesteken keresztül - az agyi látómezőkbe vezetik. Itt dolgozzuk fel a kapott információkat, a fentebb említett 4 jellemző szerint, korábbi vizuális ismereteink felhasználásával.

A fekete-fehér látás

A fekete-fehér képek legfontosabb jellemző sajátsága a különböző világosságú képelemek fényerőssége közötti különbség, a kontraszt. Szemünk kontrasztérzékenysége logaritmikus, ezért nem abszolút fényerősség-különbségeket érzékelünk, hanem a változásoknak az eredeti megvilágításhoz viszonyított arányát. A legkisebb, még észlelhető Δf fényerősség-különbséget kontrasztküszöbnek nevezzük. Ez függ a fényerősségtől, azonban a Δf / f kontrasztküszöb-arány (= Weber-féle tört) elég széles fényerősség-tartományban állandó, és értéke 0,02 körül van. Lényegesen más a helyzet, ha a különböző fényerősségű képelemek valamilyen más fényerősségű háttérbe vannak ágyazva. Ezzel magyarázható az a jelenség, hogy azonos világosságú képrészleteket sötétebb háttérben világosabbnak látunk, mint világosabb háttérben.

A kontrasztérzékelés függ még a síkfrekvenciától (spatial frequency) is. Ha például a fényerősség a kép vízszintes oldala mentén periódikusan változik úgy, hogy a legvilágosabb és a legsötétebb helyek között az átmenet folyamatos, és ezek távolsága pl. balról jobbra haladva csökken (vagyis a síkfrekvencia nő), egyidejűleg pedig függőleges irányban haladva csökken közöttük a fényerősség-különbség (vagyis csökken a kontraszt), akkor azt tapasztaljuk, hogy mind a kis, mind a nagy síkfrekvenciákon romlik a kontrasztérzékelés, vagyis nő a kontrasztküszöb. Legkisebb értéket akkor veszi fel, ha egy látószög-fokra 5-10 periódus esik. A szem alacsonyfrekvenciás érzéketlenségén több képjavítási eljárás alapul. Az optimális tartományban átlagosan mintegy 500 kontrasztfokozatot tudunk megkülönböztetni.
Érdekes jelenség még a hirtelen fényerősség-változásoknál (élek, kontúrvonalak, stb. mentén) fellépő "túllövés", vagyis a kontrasztküszöb lokális lecsökkenése. 
Ha a síkfrekvencia nő (közeli, különböző fényerősségű helyek), egyszerű vonalas ábrák esetében romlik az irány- és méretérzékelés. 

 

A színes látás

Közismert tény, hogy a fehér fény végtelen sok színárnyalat (spektrumszín) keveréke. (Meg kell jegyezni, hogy a spektrális összetételtől függően különféle fehér színek léteznek.) A színes látás azon alapul, hogy a 3-féle csaptípus ingerületeinek eredője minden (megkülönböztethető) színre más. (Egy csaptípust különböző színű fények is gerjeszthetnek azonos módon.)
Az érzékelt színérzetet 3 sajátsága alapján különböztetünk meg egyértelműen:

- A színárnyalat (hue), amit a hétköznapi értelemben egyszerűen színnek nevezünk, a fény hullámhosszától függ. Ez azonban önmagában nem elegendő, egyrészt bizonyos színek nem találhatók meg a spektrumban (pl. a bíbor a vörös és a kék szín keveréke), másrészt különböző spektrális eloszlású fényforrások is látszhatnak azonos színűnek.

- A világosságot  vagy fényintenzitást (intensity) a fényforrás energiasűrűsége (= egységnyi felületen kisugárzott fényenergia) határozza meg. (például a barna szín spektrális eloszlása azonos a sárgáéval, csak kisebb a világosság értéke.)

- Egy szín telítettsége (saturation) attól függ, hogy mekkora a fehér-összetevője. (A spektrumszínek monokromatikusak, fehér összetevőt nem tartalmaznak, ezért 100%-os telítettségűek. A rózsaszín például néhány % telítettségű piros szín.)

A szem spektrális érzékenysége színárnyalatonként és egyénenként is erősen változik, állandó világosságú fényforrások fényességét különbözőnek látjuk. Ezen kívül még a szem felbontóképessége is függ a hullámhossztól. A látható tartomány széleihez közeli színekben az észlelt részletgazdagság kisebb. Képjavítási eljárásokban és valódiszínes (színhelyes) képek előállításakor figyelembe kell venni a szem ezen jellegzetességeit.
A különböző világosságkódú spektrumszínek egyesítése más-más színű fehér fényt eredményez, ennek a színes képek megjelenítésekor (képernyőn vagy papíron) van jelentősége. A szem a színárnyalatokat az előállított fehér színhez viszonyítva érzékeli. A fehér fény színhőmérséklete egyenlő annak az abszolút fekete testnek az abszolút hőmérsékletével, amelynek sugárzása azonos spektrális összetételű. A TV technikában a referenciafehér színhőmérséklete 6500 ºK, a 3 alapszín (R=red (vörös), G=green (zöld) és B=blue (kék)) hullámhossza pedig rendre:

λR = 610 nm   λG = 535 nm   λB = 470 nm

 

Alak és textúra

A képeket, az ezeken látható tárgyakat az agy nem különböző világosságú vagy színű képpontok halmazaként ismeri fel. A kontraszton, illetve a színen kívül a második alapvetően fontos jellemző a kép makro- és mikroszerkezete.
A makroszerkezetet a képen észlelhető tartományok határozzák meg, ez az alakfelismerés. A tartományok körül - legalább részben - élnek kell lenniük és a belsejüknek valamilyen szempontból (közel) homogénnek és összefüggőnek kell lennie.
Jellegzetes alakfelismerési törvényszerűségek:

- elsődleges a sima folytonosság ( nem zárt területet, hanem egy négyszöghullámot és egy sima görbét látunk

- másodlagos a zártság (nem önmagát átmetsző görbét, hanem érintkező zárt felületeket látunk

- harmadlagos a háttérleválasztás (vagy egy vázát, vagy két arcot látunk

A szabálysértő alakzatokat nem, vagy csak nehezen tudjuk felismerni. 

A kép mikroszerkezetét meghatározó tulajdonságokat textúrának nevezzük. A tartományok nemcsak világosságukat vagy színüket tekintve lehetnek homogének, hanem textúrájukban is. A textúraelemek sokszor a szem felbontóképességének határa közelébe eső méretűek, de a durvább textúrát is felismerjük, ha az azonos jellemzőkkel bíró textúraelemek száma nagy és méretük kicsi az alakzathoz képest. 
A textúraelemek tudatos megfigyelésének szabályai hasonlók, a nemtudatos megfigyelésben azonban a statisztikai jellemzők játszanak szerepet. Nem különböztetjük meg azokat, amelyeknek első és másodrendű statisztikájuk azonos. Vannak azonban bizonyos sajátosságok - textonok - amelyek eltérése esetén itt is észleljük a különbséget, ilyen például a textúraelemek irányultsága vagy látószöge. 

textura minták

Természetesen más, sokkal bonyolultabb textúrák is lehetségesek, lényeges, hogy ezek hasonló tulajdonságú és közeli elemekből épülnek fel.
A vizuális információ további fontos jellemzői a térbeliség (mélység) és a mozgás, ezekkel nem foglalkozunk, mivel a tárgyhoz csak közvetve tartoznak.

Érzéki csalódások

Mint azt tudjuk a látás mechanizmusában a szem által felvett információt az agy alakítja át. Azt hogy valójában mit is látunk, nagy szerepe van a tapasztalatoknak, az emlékeknek. Az agy képes arra, hogy hiányos képekből érthető információt formáljon. Ebből adódóan be is lehet csapni. Az alábbi képekből összeállítottunk egy csokorra valót, ezzel is bizonyítva, mennyire lehet csalóka az amit látunk.

Néhány gyakori optikai csalódási példa:

Vajon párhuzamosak a vízszintes vonalak?

Spirálvonal vagy mégsem?

Nem létező alakzatok látása.

Melyik kis négyzet világosabb?

Egy női arc, vagy egy szaxofonozó ember?

Az angol királyi pár profilja a vázában?

Fekete alakzatok vagy LIFT felirat?

Öreg ember profilja, vagy utcajelenet?

További érzéki csalódások találhatók számos hazai és külföldi honlapokon. pl:

http://www.optillusions.com/

http://www.optika.hu/manager.asp?page=http://www.optika.hu/magazin/csal/csal.htm

 

 
 
.