11. Fejezet Pál apostol első levele a korintusiakhoz
- Legyetek követőim, mint ahogy én Krisztus követője vagyok.
Intézkedések az istentisztelettel kapcsolatban
- Az asszonyok fátyolviselete. Megdicsérlek titeket (testvérek)
azért, mert emlékeztek mindenre, s rendelkezéseimet végrehajtjátok,
úgy ahogy meghagytam.
- Szeretném azonban tudomastokra hozni, hogy minden férfi feje Krisztus,
az asszony feje a ferfi, Krisztus feje pedig az Isten.
- Minden férfi, aki födött fővel imádkozik vagy prófétál, szégyent hoz
fejére.
- Minden asszony pedig, aki födetlen fővel imádkozik vagy prófétál,
szintén szégyent hoz fejére.
- Éppen olyan, mintha megnyírták volna. Ha pedig az asszony nem akarja
fejét befödni, vágassa le a haját. De ha szégyenletes az asszonynak,
hogy haját levágassa, vagy kopaszra nyiratkozzék, födje be a fejét.
- A férfi nem köteles fejét befödni, mert Isten képmása és dicsősége, az
asszony viszont a férfi dísze.
- Nem a férfi lett ugyanis az asszonnyból, hanem az asszony a férfiből.
- S nem a férfit teremtette Isten az asszonyért, hanem az asszonyt a
férfiért.
- Ezért viselje az asszony annak a jelét, hogy hatalom alatt áll - az
angyalokra való tekintettel.
- Igaz ugyan, hogy az Úrban sem a férfi nincs asszony nélkül, sem az
asszony férfi nélkül,
- mert amint az asszony a férfiből lett, úgy a férfi az asszonytól
születik, de minden Istentől van.
- Itéljétek meg magatok: illik-e az asszonynak födetlen fővel imádkoznia
Istenhez?
- Nem tanít-e maga a természet is arra titeket, hogy ha a férfi hosszú
hajat növeszt, szégyenére válik.
- Ha viszont az asszony növeszti meg haját, díszére van, mert haját
fátyol gyanánt kapta.
- Ha pedig valaki jónak látja, hogy tovább vitatkozzék, nekünk ez nem
szokásunk, sem Isten Egyházának.
- Az utolsó vacsora ünneplése. A következő intézkedéssel
kapcsolatban nem dicsérhetlek meg titeket, mert összejöveteletek nem
javatokra, hanem károtokra szolgál.
- Először is azt hallom, hogy amikor közösségbe gyűltök, szakadás van
köztetek. Ezt részben el is hiszem.
- Kell is, hogy szakadás legyen köztetek, hogy a megbízhatók kiváljanak
közületek.
- Mikor ugyanis egybegyűltök, az már nem az Úr vacsorájának elköltése,
- mert étkezés közben kiki a saját vacsoráját veszi elő, s az egyik éhen
marad, a másik pedig megrészegül.
- Hát nincs otthonotok evésre-ivásra? Vagy semmibe sem veszitek az Isten
egyházát és zavarba hozzátok a szegénysorsúakat? Mit mondjak nektek?
Dicsérjelek? Ezért nem dicsérlek.
- Az Úrtól kaptam ugyanis, amit közöltem veletek: Az Úr Jézus
elárulásának éjszakáján fogta a kenyeret,
- hálát adott, megtörte és így szólt: "(Vegyétek és egyétek), ez az én
testem, melyet értetek (adok). Ezt tegyétek az én emlékezetemre."
- Ugyanígy vacsora után (fogta) a kelyhet és így szólt: "Ez a kehely az
uj szövetség az én véremben. Ezt tegyétek, valahányszor isztok belőle,
az én emlékezetemre."
- Valhányszor ugyanis e kenyeret eszitek, s e kehelyből isztok, az Úr
halálát hirdetitek, míg el nem jön.
- Ezért, aki méltatlanul eszi e kenyeret, vagy issza az Úr kelyhét, az
Úr teste és vére ellen vét.
- Tehát vizsgálja meg magát mindenki, s csak úgy egyék a kenyérből, és
igyék a kehelyből,
- mert aki (méltatlanul) eszik és iszik, anélkül hogy megkülönböztetné
(az Úr) testét, tulajdon itéletét eszi és issza.
- Ezért gyöngék és betegek közületek sokan, többen pedig holtak.
- Ha azonban (helyesen) itélnők meg magunkat, nem lenne részünk az
itéletben.
- Ha viszont az Úr itél meg minket, javulásunkra teszi, hogy e világgal
együtt el ne kárhozzunk.
- Ezért testvéreim, ha étkezésre gyülekeztek, várjatok egymásra.
- Ha valaki éhes, egyék otthon, hogy ne itéletre gyűljetek össze. A
többit majd megérkezésem után rendezem el.
2-12. Korintusban a férfiak nyilvános összejöveteleken görög szokás szerint födetlen fővel jelentek meg, a nők viszont fátyollal. Valószínűleg a nők közül néhányan túlzott szabadságvágyból nem viseltek fátylat az istentiszteleten. Az Apostol követeli, hogy ragaszkodjanak a régi szokásokhoz, mert a fátyol viselése kifejezi a teremtés isteni rendjét és a nő alárendeltségét. - A 10. versben az istentiszteleten láthatatlanul résztvevő angyalokról van szó.
20-32. Az első keresztények a szentmiseáldozat bemutatását az utolsó vacsora mintájára többnyire szeretet-lakomával (agápé) kapcsolták össze. Korintusban ez bizonyos visszaélésekre vezetett: a jobbmódúak külön csoportot alkottak és a magukkal hozott jobb ételeket nem osztották meg a szegényekkel. Szeretetlen magatartásuk megzavarta a hívek békés egyetértését: az eukarisztikus áldozathoz méltó szellemet. Az Apostol éppen erre hivatkozva utasítja rendre őket: a szeretetlen magatartás súlyos bűn, és méltatlanná tesz az Úr szent testének és vérének vételére.