5. Fejezet Pál apostol második levele a korintusiakhoz
- Mennyei honvágy. Tudjuk ugyanis, hogy ha földi
sátrunk leomlik, Istentől kapunk lakóházat: örök hajlékot
a mennyben, amit nem emberkéz épített.
- Ezért is
sóhajtozunk itt, mert mennyei hajlékunkba óhajtunk beköltözni.
- Csak akkor nem látszunk többé ruhátlanoknak, ha
oda beköltözünk.
- Amíg tehát e sátorban lakunk, elnehezülten
sóhajtozunk, mert nem azt akarjuk, hogy levetkőztessenek,
hanem hogy felöltöztessenek, s így a halandót elnyelje az
élet.
- Hiszen Isten, aki erre előkészített minket, a Lélek
foglalóját adta nekünk.
- Ezért tölt el bizalom, hiszen tudjuk, hogy míg
testben élünk, távol járunk az Úrtól.
- A hitben élünk
ugyanis, nem a szemlélésben.
- Ám bizalom tölt el, s jobban
szeretnénk megválni a testtől és hazajutni az Úrhoz.
- Ezért
is törekszünk arra, hogy kedvében járjunk, akár nála
vagyunk, akár távol élünk tőle.
- Hiszen mindnyájunknak meg
kell jelennünk Krisztus ítélőszéke előtt, hogy ki-ki
megkapja, amit testi életében kiérdemelt, aszerint, amint jót
vagy gonoszat tett.
- Krisztus szeretete. Mivel az Úr félelmének tudatában
élünk, igyekszünk meggyőzni az embereket, hiszen Isten
előtt ismertek vagyunk, s remélem, hogy a ti
lelkiismeretetek előtt is tisztán állunk.
- Ezzel ismét nem magunkat
akarjuk ajánlani, hanem módot adunk arra, hogy
dicsekedhessetek velünk azokkal szemben, akik dicsőségüket a
látszatban keresik és nem a szívük igazságában.
- Ha ugyanis
magunkon kívül vagyunk, Istenért vagyunk; ha észnél
vagyunk, értetek vagyunk.
- Erre Krisztus szeretete sürget
minket, abban a meggyőződésben, hogy ha egy meghalt
mindenkiért, akkor valamennyien meghaltak.
- Ő
mindenkiért meghalt, hogy akik élnek, ne maguknak éljenek,
hanem annak, aki értük meghalt és föltámadt.
- A nagy kiengesztelés hirdetője. Ezentúl tehát nem
tekintünk senkit emberi szempontból. Ha Krisztust azelőtt
emberi szempontból tekintettük is, most már nem úgy
tekintjük.
- Mindaz, aki Krisztusban van, új teremtmény.
A régi tovatűnt, lám valami új valósult meg.
- Mindez
Istentől ered, akit Krisztus kiengesztelt irántunk, s aki ránk
bízta a kiengesztelés szolgálatát.
- Isten ugyanis Krisztusban
kiengesztelte magával a világot s nem számítja be bűneinket,
sőt ránk bízta a kiengesztelés igéjét.
- Tehát Krisztus
követségében járunk. Isten maga buzdít általunk. Krisztus
nevében kérlek: engesztelődjetek ki Istennel!
- Ő "bűnné"
tette értünk azt, aki bűnt nem ismert, hogy általa igazak
legyünk Istenben.
1-10. Az örök boldogság reménye fölébreszti a mennyei haza vágyát az Apostol lelkében. Szeretné levetni halandó testét, hogy a halhatatlanság ünnepi ruhájába öltözzék és a mennyei hazába jusson. Gondolatai költői kifejezésre jutnak a gyászmise prefációjában: "Krisztusban fölragyogott számunkra a boldog föltámadás reménye, s bár elszomorít minket a halál bizonyossága, megvigasztal az eljövendő halhatatlanság ígérete, mert híveidnek élete, Urunk, megváltozik ugyan, de nem szűnik meg, és a földi élet hajlékának porráválása után, a mennyekben kapnak örök lakóhelyet".
11-21. Szent Pált nem az önszeretet, hanem Krisztus szeretete vezeti apostoli munkájában (11-15). Krisztus a megváltás művével kiengeszteli Istent az emberiség iránt. Az Apostol élete föladatának tekinti, hogy ennek a nagy kiengesztelésnek hirdetője legyen (16-21).
16. Megtérése előtt emberi szempontok és farizeusi elfogultság vezették az Apostolt, és Jézus isteni küldetését sem fogadta el.