11. Fejezet Az Apostolok Cselekedetei
- Péter Jeruzsálemben igazolja eljárását. Az apostolok és a
judeai testvérek meghallották, hogy a pogányok is befogadták az Isten
igéjét.
- Mikor tehát Péter visszatért Jeruzsálembe, a zsidó-keresztények
szemére vetették:
- "Te kürülmetéletlen embereket látogattál meg és velük együtt
étkeztél!"
- Péter azonban szép sorjában hozzáfogott az események elbeszéléséhez:
- "Joppé városában tartózkodtam és imádkoztam, amikor elragadtatásomban
látomást láttam.
- Valami nagy lepedőhöz hasonló ereszkedett le négy csücskénél fogva az
égből, s egészen elém ért.
- Mikor szemügyre véve beletekintettem, négylábú földi állatokat,
vadakat és császómászókat meg égi madarakat pillantottam meg.
- Egyúttal egy hangot hallottam, amely fölszólított: Rajta Péter, öld
meg és egyél.
- De én szabadkoztam: Szó sincs róla Uram, hiszen közönséges vagy
tisztátalan ételt sohasem vettem a számba.
- Ekkor a mennyei szózat másodszor is szólt:
- Amit az Isten tisztává tett, te ne tartsd tisztátalannak! Ez háromszor
megismétlődött s végül az egész megint fölemelkedett az égbe.
- Akkor nyomban három állt meg a ház előtt, amelyben tartózkodtunk.
Cezáreából küldték őket hozzám.
- A Lélek pedig azt mondta nekem, hogy tartsak velük habozás nélkül.
Velem jött ez a hat testvér is, és így tértünk be az illető férfi
házába.
- Ő aztán elbeszélte nekünk, hogyan látott meg egy angyalt a házában,
aki hozzálépve így szólt: Üzenj Joppéba és hivasd Simont, másnéven
Pétert.
- Ő majd olyan dolgokat hirdet neked, melyek révén üdvözülsz te és egész
házadnépe,
- Azután alighogy beszélni kezdtem leszállt rájuk a Szentlélek, akár
csak ránk legelőször.
- Ekkor eszembejutott az Úr mondása, melyben így szólt: János vizzel
keresztelt, ti azonban Szentlélekkel fogtok megkeresztelkedni.
- Ha tehát Isten ugyanazt az ajándékot adta nekik, mint nekünk, akik
hittünk az Úr Jézus Krisztusban ki vagyok én, hogy útjába állhattam
volna az Istennek?"
- Ennek hallatára lecsillapodtak és magasztalták az Istent: "Tehát a
pogányoknak is megadta Isten az életre vezető bűnbánatot."
- Az antióhiai egyház alapítása. Azok, akik az István miatt
kitört üldözés elől szétszéledtek, eljutottak egész Föniciáig Ciprusig
és Antióhiáig, de nem hirdették az igét senki másnak csak zsidóknak.
- Akadt azonban köztük néhány ciprusi és cirenei férfi. Ezek Antióhiába
érve a görögökkel is szóbaálltak és hirdetni kezdték nekik az Úr Jézus
evangéliumát.
- Velük is volt az Úr segítsége, úgyhogy nagyszámú hívő tért az Úrhoz.
- Ennek híre eljutott a jeruzsálemi egyházba s ezért elküldték Barnabást
Antióhiába.
- Mikor odaérkezett, örvendezve látta az Úr kegyelmét és mindnyájukat
buzdította, hogy őszinte szívvel ragaszkodjanak az Úrhoz.
- Derék ember volt ugyanis, telve Szentlélekkel és hittel. Így aztán
meglehetősen nagy tömeg csatlakozott az Úrhoz.
- Barnabás erre elutazott Tarzusba,
- hogy fölkeresse Sault, s mikor megtaIálta, elvitte Antióhiába. Egy
álló esztendőn keresztül résztvettek az összejöveteleken, és nagy
sereg embert oktattak, úgyhogy a tanítványokat először Antióhiában
nevezték keresztényeknek.
- Ezidőtájt próféták jöttek le Jeruzsálemből Antióhiába.
- Egyikük, névszerint Agábusz, szólásra emelkedett és a Lélek
sugallatára jelezte, hogy nagy éhinség lesz az egész
füldkerekségen. Ez be is következett Klaudiusz idejében.
- A tanítványok erre elhatározták, hogy mindegyikük küld valamit
tehetségéhez mérten a Judeában lakó testvérek megsegítésére.
- Meg is tették, s az adományokat Barnabással és Saullal elküldték az
elöljárókhoz.
1-18. Péter meggyőzi a jeruzsálemi zsidókeresztényeket a megtért pogányok egyenjogúságáról Isten országában.
20. Antióchia Szíria tartományának fővárosa. A Római Birodalom egyik legnagyobb városa. Lakosai szírek, görögök és zsidók voltak.
26. A megtértek száma olyan nagy volt, hogy tekintélyes csoportott alkottak; a nép a keresztény (christianus) vagyis a "Krisztust követő" nevet adta nekik.
27. Az újszövetségi próféták az evangéliumnak Szentlélektől ihletett tanítói, akik a prófétálás adományában is részesültek.
28. Klaudiusz császár uralma alatt (41-54) a Római Birodalom legtöbb helyén éhínség volt.