2. Fejezet Pál apostol levele a galatákhoz
- Tanításának jóváhagyása. Tizennégy év mulva Barnabás
kiséretében ismét felmentem Jeruzsálembe, s magammal vittem tituszt
is.
- Kinyilatkoztatástól indítva mentem föl, s megbeszéltem velük, a
tekintélyesekkel külön is az evangéliumot, amelyet a pogányok közt
hirdetek, hogy hiába ne fáradozzam vagy fáradtam volna.
- Ők még kísérőmet, Tituszt sem kényszerítették a körülmetélésre,
pedig pogány volt.
- Sőt a hamis testvérek ellenére sem tették, akik azért lopakodtak és
tolakodtak be, hogy kifürkésszék Krisztus Jézusban való szabadségunkat
és szolgaságba taszítsanak.
- Ezeknek egyetlen pillanatra sem engedtünk, hogy az evangélium
igazságát megőrizzük számotokra.
- A tekintélyesek pedig -hogy azelőtt milyenek voltak-, nem tartozik
rám, az Isten nem személyválogató-, a tekintélyesek engem semmivel sem
terheltek meg.
- Ellenkezőleg: elismerték, hogy én vagyok megbízva a
körülmetélteknél.
- Aki ugyanis Péterrel munkálkodott a körülmetéltek közt végzett
apostolkodásban, velem is munkálkodott a pogányok közt.
- Mikor Jakab, Péter és János, akiket oszlopoknak tekintettek,
felismerték a nekem adott kegyelmet, az egyetértés jeléül nekem és
Barnabásnak jobbjukat nyújtották: mi a pogányok közt apostolkodjunk,
ők pedig a körülmetéltek közt.
- Csak gondunk legyen a szegényekre. Törekedtem is arra, hogy ezt
megtegyem.
- Péter is jóváhagyja tanítását. Mikor azonban Péter
Antióchiába érkezett, szembeszálltam vele, mert rászolgált.
- Mielőtt ugyanis némelyek megérkeztek volna Jakabtól, együtt
érkezett a pogányokkal, de mikor megjöttek, visszahúzódott és
különvált tőlük, mert félt a körülmetéltektől.
- Kétszínűségéhez a többi zsidó is csatlakozott, úgy hogy még
Barnabást is belesodorták kétszínűségükbe.
- Mikor tehát láttam, hogy nem viselkednek az ebangélium igazságához
híven, mindnyájuk előtt megmondtam Péternek: "Ha te zsidó létedre
pogány módon s nem zsidó szokás szerint élsz, hogyan kényszerítheted a
pogányokat, hogy zsidó módon éljenek?"
- Fölszabadulás a törvény alól. Mi születésünknél fogva
zsidók vagyunk, s nem bűnös pogányok.
- Tudjuk azonban, hogy az ember nem a törvény tettei alapján igazul
meg, hanem Jézus Krisztusba vetett hit által. Ezért mi is elfogadtuk
Jézus Krisztus hitét, hogy a Krisztusba vetett hit által, s ne a
törvény cselekedetei alapján igazuljunk meg, mert a törvény tettei
által senki meg nem igazul.
- Ha pedig mi, akik Krisztusban keressük a megigazulást, mégis
bűnösök maradunk, vajon nem a bűn szolgája Krisztus?
- Semmi esetre sem! Ha ugyanis újra felépítem azt, amit leromboltam,
önmagamat teszem törvényszegővé.
- Hiszen a törvény által meghaltam a törvénynek, hogy Istennek
éljek. Krisztussal keresztre vagyok feszítve.
- Élek ugyan, de nem én, hanem Krisztus él bennem. Amennyiben most
testben élek, Isten Fiának hitében élek, aki szeretett engem, s
önmagát adta értem.
- Isten kegyelmét nem vetem el. Ha ugyanis a törvény által történik
a megigazulás, Krisztus hiába halt meg.
1-10. Az Apostol meg volt győződve arról, hogy isteni kinyilatkoztatásból kapott evangéliuma a többi apostol jóváhagyása nélkül is hiteles. Ellenfelei támadásának azonban azzal akarta elejét venni, hogy tanítását az apostolokkal is megbeszélte.
11-14. Péter elvileg teljesen egyetértett pállal. Ellentét azért támadt köztük, mert a szóbanforgó esetben Péter nem követte meggyőződését, és kétszínű magatartásával zavarba hozhatta a pogányokból lett keresztényeket. Pál ezt szemére vetette Péternek, s ő el is ismerte magatartásának helytelenségét. Ezzel tulajdonképpen jóváhagyta az Apostol tanítását.
15-21. Az Apostol kifejti, hogy a megigazulás nem a mózesi törvény megtartásából, hanem a Krisztusban való hitből ered (Gal. 2,15-16). Ha a törvénynek volna megigazulást adó ereje, a megváltás műve fölöslegessé válnék (Gal. 2,17-21).