Pál apostol levele a rómaiakhoz
Bevezetés
Címzés és apostoli üdvözlet. Pál, Krisztus Jézus szolgája, a
meghívott apostol, akit Isten evangéliumának hirdetésére választott
ki,
- melyet már a szent iratokban prófétái által előre meghirdetett Fiáról
-aki test szerint Dávid nemzettségéből született,
- de akit a megszentelő Lélek szerint, a halálból való feltámadásával
Isten hatalmas Fiául rendelt-, Jézus Krisztusról, a mi urunkról.
- Általa kaptunk kegyelmet és apostoli küldetést minden néphez, hogy
készségessé tegyük őket a benne való hitre.
- Ezek közé tartoztok ti is, Jézus Krisztus meghívottai.
Isten szeretteinek, a meghívott szenteknek, akik Rómában
élnek. Kegyelem nektek és békesség Atyánktól, az Istentől, és az Úr
Jézus Krisztustól.
- Hálaadás. Először is hálát adok Jézus Krisztus által Istenemnek
mindnyájatokért, mert hitetekről az egész világon dicsérettel szólnak.
- tanúm rá az Isten, akinek odaadással szolgálok Fia evangéliumában,
hogy szüntelenül megemlékezem rólatok könyörgéseimben
- mindenkor, s azért esedezem, hogy végre valahára Isten segítségével
hozzátok juthassak.
- Nagyon szeretnélek ugyanis látni titeket, hogy megerősödésetekre némi
lelki kegyelmet juttassak nektek,
vagyis hogy a ti hitetek és az én hitem által kölcsönösen
megvigasztalódjunk.
Szeretném, ha tudnátok testvéreim, hogy gyakran feltettem magamban,
hogy hozzátok megyek, de ez mindeddig akadályba ütközött. Szerettem
volna köztetek is valami eredményt elérni, mint a többi pogánu nép
között.
Adósa vagyok görögnek és barbárnak, bölcsnek és tudatlannak.
- Ezért, amennyiben rajtam áll, kész vagyok, hogy nektek, rómaiaknak is
hirdessem az evangéliumot.
Nem szégyellem az evangéliumot, hiszen Isten ereje az minden hívőnek,
elsősorban a zsidónak, aztán a pogánynak üdvösségére.
Isten igaz volta nyilvánul meg ugyanis benne, mely a hitből árad
minden hívőre, amint írva van: "Az igaz a hitből él."
Megigazulás Jézus Krisztusban
Az emberiség megigazulásra szorul
A pogányok bűnössége. Megnyilvánul az égből Isten haragja az
emberek minden istentelenségével és gonoszságával szemben, akik
(Isten) igazságát rosszindulatból elfojtják.
Ami ugyanis Istenről megismerhető, az világos előttünk, mert Isten
nyilvánvalóvá tette számunkra.
- Hiszen ami benne láthatatlan: örök ereje és isteni mivolta, a világ
teremtése óta művei alapján értelemmel felismerhető.
- Éppen ezért nincs mentség számukra. Noha felismerték az Istent, nem
dicsőitették őt mint Istent, s nem adtak hálát neki, hanem szégyent
vallottak okoskodásukban és oktalan szívük elborult.
- Azzal kérkedtek, hogy bölcsek, de oktalanokká váltak.
- Felcserélték a hallhatatlan Isten dicsőségét halandó emberek, sőt
madarak, négylábúak és csúszómászók képmásával.
- Ezért Isten szívük hajlama szerint kiszolgáltatta őket a
tisztátalanságnak, hadd becstelenítsék meg saját testüket.
- Hiszen Isten igazságát felcserélték a hamissággal, s inkább a
teremtménynek hódoltak és szolgáltak, mint a Teremtőnek, aki
mindörökké áldott. Amen.
- Ezért szolgáltatta ki őket Isten alávaló szenvedélyeiknek. Asszonyaik
ugyanis a természetes szokást természetellenessel cserélték fel.
- Ugyanúgy a férfiak is, abbahagyva az asszonnyal való természetes
életet, egymás iránt gerjedtek vágyra, férfi férfival űzött
ocsmányságot. De el is vették eltévelyedésük megszolgált bérét.
- Amint Istent nem méltatták arra, hogy teljesen elismerjék, úgy Isten
is romlott eszükre hagyta őket, hadd viselkedjenek alávalóan.
- Telve is vannak minden gonoszsággal, hitványsággal, (paráznasággal,)
kapzsisággal, romlottsággal; telve irigységgel, gyilkos szándékkal,
vetélkedéssel, ármánykodással, gonoszlelkűséggel.
- Árulók, rágalmazók, istengyűlölők, gyalázkodók, kevélyek, kérkedők,
fortélyos gazok, szüleiknek engedetlenek,
- oktalanok, megbízhatatlanok, lelketlenek, (hitszegők,) könyörtelenek.
Felismerték ugyanis Isten rendelkezését, hogy aki ilyesmit tesz, méltó
a hlálra, mégis megteszik, sőt még helyeselnek is a tetteseknek.
1. A meghívott Apostol: szent Pál az apostoli hivatást megtérése alkalmával kapta (ApCsel. 9,1-19.).
3-4. Fiáról: az Ószövetség prófétai jövendölései beszélnek Isten Fiának, a Messiásnak eljöveteléről, aki emberi természete szerint Dávid családjából származott, isteni természete szerint a Szentháromság második személye. Föltámadása után emberi természete is részesült Isten dicsőségében és hatalmában.
7. A meghívott szentek: az Apostol itt és a többi levélben is szentnek nevezi Krisztus minden, keresztségben Istennek szentelt hívét.
12. Az Apostol jelenléte és tanítása meg fogja erősíteni a római híveket a közös hitben.
13. Eredményt, az eredeti szövegben: gyümölcsöt, vagyis a hit megerősödése által a kegyelmi élet növekedését.
14. Adósa vagyok: szent Pál apostoli hivatásából fakadó erkölcsi kötelezettséget érez az evangélium hirdetésére. A görögök a görög-római művelődés körében élők, a barbárok e műveltség körén kívül esők.
16-17. Jézus Krisztus evangéliumának isteni ereje van: különbség nélkül minden embert megigazulttá tud tenni, s az örök üdvösségre tud vezetni. Ennek föltétele azonban a hit Jézus személyében és tanításában.
17.
Hab. 2,4.
18-32. Az egész emberiség bűnös és méltó Isten büntetésére. Ez elsősorban a pogányokra áll, akik saját hibájukból nem jutottak el az igaz Isten ismeretére és bálványimádásba süllyedtek (Róm. 1,18-23.). Büntetésképpen Isten megvonta tőlük kegyelmét, s hagyta, hogy elhatalmasodjanak bűnös szenvedélyeik (Róm. 1,24-32.).
19-20. A teremtett világból biztosan megismerhető Isten léte. A Vatikáni Zsinat (1870) az Apostolnak ezt a tanítását dogmának jelentette ki.
32. A Vulgátában így olvassuk: "Bár fölismerték Isten igazságát, nem értették meg, hogy aki ilyesmit tesz, méltó a halálra, mégpedig nemcsak aki megteszi, hanem az is, aki a tettesekkel egyetért."