A
fénysugártól a színskálákig
A legkorábbi időktől lenyűgözte az emberiséget a fény és a színek természete. Évszázadokig a csodák forrását jelentette az égen feltűnő szivárvány. Sokan elmélkedtek arról, vajon miért jelennek meg a színek mindig ugyanabba a sorrendben. Egy tárgy színét 2 dolog határozza meg: a fényforrásban lévő színek és a tárgy azon tulajdonsága, hogy mely színeket veri vissza, illetve melyeket nyeli el. Ha a fényforrás fehér (ez minden színt tartalmaz) akkor a tárgy látható színe csak a tárgyról visszaverődő színektől függ. Ha a fényforrásból hiányzik egy olyan szín, melyet a tárgy visszaverne, akkor a tárgynak "hamis színe" lesz. Ha a fényforrásból hiányzik az összes olyan szín, melyet a tárgy visszaverne, akkor a tárgy fekete lesz (minden más színt elnyel). 1666-ban Sir Isaac Newton felfedezte, hogy ha nap fénysugara áthalad egy üveg prizmán, akkor a kifelé haladó fénysugár nem fehér lesz, hanem egy folyamatos színskála a violától a vörösig lévő tartományban.
A
napfény megtörése üveg prizmán
A tartomány szélein nincsenek színek, de később rájött arra is, hogy bizonyos emberek és az állatok más sávszélességet is láthatnak.
Felállítottak egy bizonyos elektromágneses spektrumot, amelyben a látható színek a 400nm–től a 700nm-ig terjedő sávot foglalják el.
Az
elektromágneses hullámok spektrális tartománya
Az
emberi szemben lévő kb. 6-7 millió pálcikák – kísérletekkel bizonyítottan – megosztódnak három alapnak nevezett szín érzékelésén. Ezek a színek a vörös, zöld és a kék. Hozzávetőlegesen a pálcikák 65%-a a vörös fényre, 33%-a a zöldre és csak 2%-a a kék fényre érzékeny (de a kékre érzékeny pálcikák sokkal érzékenyebbek a többinél). Így alakul ki a az agyban a színes látás. Ezeknek a színeknek a különféle kombinációjában történő érzékelése adja a színek keveréke által elért színt.
A
vörös, zöld, kék fény elnyelése az emberi
szemben, hullámhossz szerint
Elsődleges színek, vagy tiszta színek (festészetben használatos): piros, sárga, kék
Alapszínek (világítástechnikában használatos): piros
(red), zöld (green), kék (blue)
Additív színrendszer:
A fény-színek szerint keverednek, újabb szín bekeverése a színerőt növeli. Az alapszínek
(RGB) egyforma keveréke a fehér színt eredményezi. A színek hiánya tökéletesen fekete színt eredményez. A színek keverését úgy lehet elképzelni, mintha újabb és újabb lámpákat kapcsolnánk be.
Szubtraktív színrendszer:
Az elnyelt színek szerint keverednek, újabb szín bekeverése a színerőt csökkenti. A fekete a színek összességét, a fehér a színek hiányát jelenti. A színek keverését úgy lehet elképzelni, mintha újabb és újabb színű áttetsző fóliákat helyeznénk egymásra. |
|
Black and White (fekete-fehér): Egy
képpontnak
két állapota van, fekete és fehér. Egy képpont állapotának rögzítése 1 bitet igényel.
16 Color (16 szín): 16 megadott színe lehet egy képpontnak, 4 biten lehet tárolni
egy képpont információját.
Grayscale (szürkeárnyalat): Egy képpont a szürke 256 árnyalatával rendelkezhet, 8 biten lehet tárolni
a képpont információt.
256 Color (256 szín): 256 megadott színe lehet egy képpontnak, 8 biten tárolja az információt. (Weblapok képeihez ajánlott színtartomány)
RYB
színrendszer:
A három elsődleges szín (piros, sárga, kék – a tiszta színek) által kevert színek. A másodlagos színek ezek egyenlő mértékű keverésével állnak elő: narancs, zöld, lila. Ez szubtraktív színrendszer, tehát a fehér szín a teljes színhiány. A három elsődleges szín összessége barna. A tökéletesen fekete
ezzel a színrendszerrel nem keverhető ki.
|
|
RGB (vagy 24 Bit Color):
Egy képpont a piros, a kék és a zöld
256 féle árnyalatából áll össze, összesen 16 millió színárnyalattal. 24 biten tárolja az információt. Ez additív színrendszer, tehát a három alapszín egyforma keverése fehér, hiányuk fekete színt eredményez. Ezeket a színeket használja minden elektronikus kivetítő eszköz (monitor,
projektor). Egy 24-bites RGB modellben tehát az
egyes színek 256 árnyalatát tudjuk megkülönböztetni,
tehát árnyalatonként 1 byte a tárolandó
információ azaz egy képpontot 3 byte-al
tudjuk megfeleltetni. Az így megkülönböztethető
színek száma 256*256*256=16 777 216 árnyalat.
(Ezt hívjuk a számítástechnikában True
color-nak, Példaként: Egy 1024*768 képpontból
álló True color kép fizikai mérete 2 359
296 byte = 2,36 Mbyte)
|
|
CMYK
(vagy 32 Bit Color):
Egy képpont a türkiz (Cyan), a bíbor (Magenta) a sárga (Yellow) (másodlagos
alapszínek) és a fekete (Black) 256*4 féle
árnyalatából áll össze. 32 biten (4 byte)
tárolja az információt. 4,3 milliárd árnyalata
lehet egy képpontnak. A képszerkesztő
programokban gyakran 0 és 100 közötti értékek
adhatóak meg ezekből a színekből, ami 100
millió árnyalatot eredményez.
CMY:
Ugyanaz, mint a CMYK, csak fekete nélkül. A fekete nehezen keverhető
ki (ezért veszik bele gyakran az alapszínek
közé). A CYM alapszínei az RGB alapszíneinek
komplemens színei. Ez szubtraktív színrendszer.
A színek hiánya fehéret eredményez. RGB -
CMY átalakítás egy egyszerű matematikai művelet
eredménye:
|
|
HSB (Hue – színárnyalat, Saturation – telítettség, Brightness – fényesség):
A színárnyalat 0 és 359 közötti értékben egy színt határoz meg a színkeréken, a telítettség és a fényesség megadása százalékban történik. A telítettség jelentése: mennyire keskeny sávot határoz meg a színkerékből. Nagyobb érték esetén a megadott szín távolabbi szomszédjai is részt vesznek a szín kikeverésében, a szín pasztell, majd szürkés árnyalatú lesz.
A szín a telítettség minimális értéke esetén
"tiszta" lesz.
Színkerék
modell: a kerék peremén szerepelnek a színek, egy
egyenlő szárú háromszög csúcsaiban a tiszta színek
(kék, sárga, piros), velük átellenben a másodlagos
színek (narancs, zöld, lila). Két tetszőleges szín
között a két színnel való keverés árnyalatai
szerepelnek, félúton a két adott szín egyenlő
arányú keverésével kapott szín. A színek
sorrendje adja a szivárvány színsorrendjét.
A
színkerék egy sugarán haladva az adott szín telítettsége
változik. A színkerék kerületén a tiszta színek
találhatóak, a belsejében a pasztell színek.
Ahogy ezen a sugáron a színkerék kerületétől a
középpont felé haladunk, az eredeti (kerületen lévő)
szín egyre nagyobb környezetéből keverednek össze
a színek és ez a keveredés adja a sugár adott
helyén lévő színárnyalatot. Maga a szín nem változik
a sugár vonalában (mivel a kerületen lévő szín
jobb és bal oldaláról azonos mértékben adódnak
a bekeveredő színek és ezek a színek párosíthatóak
egymással, a párok összege viszont az eredeti színt
adja), viszont a sugár belseje felé haladva a szín
veszít a telítettségéből. Minden ilyen sugár
esetében a színkerék középpontjához érve a
fehér színt kapjuk, mivel ekkor már az eredeti szín
bővülő környezete eléri a színkerék teljes
kerületét, az additív színek összessége
viszont fehér színt eredményez.
RGB
átszámítása HSB színrendszerbe:
YUV színrendszer:
A
fekete-fehér televíziózás miatt létrehozott rendszer. Két összetevőre bomlik: Y – luminancia (világosság) és UV – krominancia (szín). Valójában RGB alapjelekből előállított rendszer. Világosságjel előállítása: Zöld
(green) 0,6 ; Piros (red) 0,3 ; Kék (blue) 0,1 összetevők
használatosak.
YUV
előállítása RGB alapszínekből:
Y
= 0,299R + 0,587G + 0,114B
U = - 0,147R - 0,289G + 0,436B = 0,492(B - Y)
V = 0,615R - 0,515G - 0,1B = 0,877(R - Y)
|