4. Fejezet Pál apostol levele a galatákhoz
- Krisztus eljövetelével megszűnik a törvény. Azt gondolom: amíg
az örökös kiskorú, semmiben sem különbözik a rabszolgától, jóllehet
mindennek ura.
- Gyámok és gondviselők alá van rendelve atyjától meghatározott
ideig.
- Így mi is, amíg kiskorúak voltunk, a világ elemeinek szolgálatában
álltunk.
- De amikor elérkezett az idők teljessége, Isten elküldte Fiát, aki
asszonytól született, s a törvény alattvalója lett.
- Ki kellett ugyanis váltania a törvény alá rendelteket, hogy a
fogadott fiúságot elnyerjük.
- Mivel pedig fiak vagytok, Isten elküldte Fiának Lelkét szívünkbe,
aki ezt kiáltja: "Abba, Atya!"
- Tehát nem rabszolga többé, hanem fiú, ha pedig fiú, akkor Isten
által örökös is.
- Óvás a visszaeséstől. Annak idején még nem ismertétek
Istent, s olyan isteneknek szolgáltatok, akik természetük szerint nem
azok.
- Most azonban, amikor Istent megismertétek, sőt Isten is ismer
titeket, hogyan térhettek vissza az erőtlen és nyomorúságos elemekhez,
amelyeknek újból szolgálni akartok?
- Napokat és hónapokat, ünnepi időket és esztendőket tartotok meg
gondosan.
- Aggódom miattatok, hogy talán hiába is fáradtam értetek.
- Kérlek titeket, testvérek: legyetek olyanok, mint én, mert én is
olyanná lettem, mint ti. Semmivel sem bántottatok meg engem.
- Hiszen tudjátok, hogy először a test erőtlenségében hirdettem
nektek az evangéliumot,
- s mekkora próbát kellett kiállnotok testi állapotom miatt. De ti
mégsem vetettetek meg s nem utasítottátok vissza, hanem úgy
fogadtatok, mint Isten angyalát, mint Krisztus Jézust.
- Hova tűnt a lelkesedéstek? Állítom, hogy ha módotokban lett volna,
szemeteket vájtátok volna ki s adtátok volna nekem.
- Hát azzal lettem ellenségetekké, hogy igazat mondok nektek?
- Némelyek nem jó szándékkal buzgólkodnak köztetek, hanem el akarnak
fordítani tőlem, hogy valük tartsatok.
- Jó, hogyha mindig lelkesedtek a jóért, s enmcsak akkor, mikor
nálatok vagyok.
- Fiaim, a szülés fájdalmait szenvedem értetek ójra, míg Krisztus ki
nem alakul bennetek!
- Szeretnék most nálatok lenni és hangomon változtatni, mert aggódom
miattatok.
- A szolgaság és a szabadság fiai. Mondjátok csak, akik a
törvény igájába kívánkoztok: nem értitek a törvényt?
- Az Írásban ugyanis úgy olvassuk, hogy Ábrahámnak két fia volt,
egyik a szolgálótól, másik a szabad asszonytól.
- Aki a szolgálótól való, test szerint született, aki pedig a
szabadtól, az ígéret alapján.
- Ennek képletes értelme van. Ezek az asszonyok a két szövetséget
jelentik. Az egyik Sína hegyéről való és szolgaságra szül: ez Hágár.
- Hágár ugyanis az Arábiában lévő Sína hegyét jelenti, s a mai
Jeruzsálemnek felel meg, amely gyermekeivel együtt szolgaságban él.
- A szabad viszont a magasságbeli Jeruzsálemet jelenti" ez a mi
anyánk.
- Hiszen meg van írva:
"Örvendj te magtalan, ki nem szülsz,
ujjongj és kiálts, ki fájdalmat nem ismersz,
mert több a gyermeke a magányosnak,
mint annak, akinek férje van."
- Ti pedig, testvéreim, mint Izsák, az ígéret fiai vagytok.
- De mint akkor a test szerint született üldözte a lélek szerint
valót, úgy van most is.
- Mit is mond az írás? "Űzd el a szolgálót és fiát, mert a szolgáló
fia nem örököl a szabad asszony fiával."
- Így tehát, testvérek, nem a szolgáló fiai vagyunk, hanem a szabad
asszonyéi.
1-7. A még éretlen zsidó nép életében a törvénynek olyan szerepe volt, mint a gyámnak a gyermek mellett. A hívők Krisztus által eljutottak a lelki nagykorúságra, nincs szükségük többé a gyámra, és birtokukba vehetik a megígért üdvösség atyai örökségét.
3. Az elemek a kor fölfogása szerint vagy a tudás alapelemeit (Zsid. 5,12), vagy az anyagi világ alkotó elemeit (2Pt. 3,10-12), vagy az égitesteket jelentik, melyek a zsidóknál a különböző ünnepek idejét szabályozták (Gal. 4,9; Kol. 2,8. Kol. 2,20). A világ elemei itt az utóbbi értelemben szerepelnek.
8-10. Az Apostol óvja a galatákat, hogy ne térjenek vissza a zsidó hagyományokhoz (Gal. 4,8-11), eszükbe juttatja kezdeti lelkesedésüket (Gal. 4,12-16) és kifejezi üdvösségük miatt érzett aggodalmát (Gal. 4,17-20).
21-31. Az evangéliumi szabadságról szóló tanítását szent Pál Ágár és Sára történetének képletes (allegórikus) magyarázatával szemlélteti. Ágár, aki szolgasorsra szülte gyermekét, az Ószövetség előképe. Ennek idején a törvény szolgaságában éltek az emberek. Sára az Újszövetségnek és Krisztus Egyházának előképe. Fiai szabadok és az isteni ígéret örökösei.
22. Ter. 16,15; Ter. 21,2. Ter. 21,9.
27. Esa. 54,1.