5. Fejezet Pál apostol leleve a zsidókhoz
Minden főpap ugyanis az emberek közül való és az emberek képviseletére van rendelve az Isten tiszteletével kapcsolatos dolgokban, hogy ajándékot és áldozatot mutasson be a bűnökért.
Így elnéző tud lenni a tudatlanok és tévelygők iránt, mert maga is a gyöngeség rabja.
Ezért, mint a népért, saját bűneiért is kell áldozatot bemutatnia.
Senki sem vállalhatja ezt a tisztséget, csak az, akit Isten meghív, mint Áront.
Így Krisztus nem önmagát emelte a főpapi méltóságra, hanem az, aki így szólt hozzá:
"Az én Fiam vagy, én ma szültelek."
Másutt pedig így szól:
"Pap vagy te mindörökké,
Melkizedek rendje szerint."
Krisztus halandó életében hangos kiáltással és könnyhullatással imádkozott és könyörgött ahhoz, aki meg tudta menteni a haláltól. Istenfélelme miatt meghallgatásra is talált.
Annak ellenére, hogy (Isten) Fia volt, a szenvedésből tanulta meg az engedelmességet.
Művét befejezve, örök üdvösséget szerzett azoknak, akik engedelmeskednek neki,
mert Isten őt tette főpappá Melkizedek rendje szerint.
Buzdítás a tökéletességre.
Erről még sokat kellene mondanunk, de nehéz megmagyarázni, mert közömbösen hallgatjátok.
Jelenleg már tanítóknak kellene lennetek, s ehelyett ismét arra szorultok, hogy az isteni tanítás elemeire oktassanak. Tejre van szükségtek, nem szilárd eledelre.
Aki tejen él, járatlan az igaz tanításban, hiszen még csecsemő.
A tökéletesnek, aki gyakorlattal jól kiművelt képességet szerzett a jó és a rossz megkülönböztetésére, szilárd eledel való.
1
-10. Krisztus nem csak személyi méltóságában múlja fölül az Ószövetség közvetítőit, hanem főpapsága is felülmúlja az ószövetségi papságot. A főpap közvetítő Isten és ember között, ez a közvetítés azonban föltételezi az isteni hivatást és a megértő lelkületet a bűnösökkel szemben (
Zsid. 5,1
-4). Ezek a követelmények Krisztusnál teljes mértékben megtalálhatók: megértő lelkületű, hiszen, főkép az Olajfák hegyén és kínszenvedésében, maga is átélte az emberi természet gyöngeségét, továbbá, amint az ószövetségi szentírás tanúskodik róla (
Zsolt. 2,7
;
Zsolt. 109,4
), maga az Isten tette főpappá (
Zsid. 5,5
-10). 11-14. A Krisztus főpapságáról szóló tanítás mélysége lelki érettséget követel, mely