1. Fejezet Jakab apostol levele
- Címzés. Jakab, Istennek és az Úr Jézus Krisztusnak szolgája
üdvözletét küldi a szórványban élő tizenkét törzsnek.
Mennyei bölcsesség
- Öröm a megpróbáltatásban. Nagy örömnek tartsátok, testvéreim,
ha különféle megpróbáltatás ér.
- Hiszen tudjátok, hogy hitetek erőpróbája állhatatosságot eredményez,
az állhatatosság pedig tökéletessé teszi a cselekedetet.
- Így lesztek minden fogyatkozás nélkül tökéletesek és feddhetetlenek.
- Ha pedig valamelyiketek bölcsességre szorul, kérjen Istentől, aki
mindenkinek bőven, szemrehányó szavak nélkül ad, és meg is kapja,
- csak bizalommal kérjen és csöppet se kételkedjék. Aki ugyanis
kételkedik, hosonlít a tengerhez, amit felver a szél és hullámait
ide-oda hányja.
- Ne gondolja hát az ilyen tétova ember, aki minden tettében
határozatlan,
- hogy mit is kap az Úrtól.
- Elfordulás a világtól. Az alacsony sorú dicsekedjék
méltóságával,
- a gazdag ezzel szemben nyomorúságával, hiszen lemúlik, amint a mező
virága.
- Felkel ugyanis a nap, és perzselő hevével elszárítja a virágot: szirma
lehull és színpompája odavész. Így enyészik el majd a gazdag is minden
vállalkozásával.
- Boldog az az ember, aki állja a megpróbáltatást, mert ha hűnek
bizonyul, elnyeri az élet koronáját, melyet Isten azoknak ígért meg,
akik szeretik őt.
- Senki se mondja a kisértés idején: az Isten kísért engem. Isten nem
kísérthető a rosszra, de maga sem kísért senkit.
- Mindenki úgy esik kísértésbe, hogy saját kívánsága vonzza és csábítja.
- A kívánság azután, mihelyt megfogant, bűnt szül, a bűn pedig, ha
végrehajtják, halált okoz.
- Ne tévedjetek tehát, szeretett testvéreim.
- Felülről, a világosság Atyjától csak jó adomány, csak tökéletes
ajándék származik. Nála nincsen változás, sem árnyéka a
változandóságnak.
- Szabad akaratából hívott minket életre az igazság igéjével, hogy
zsengéje legyünk teremtményeinek.
- Tettekben megnyilvánuló hit. Értsétek meg, szeretett
testvéreim: legyen minden ember készséges a hallgatásra, de meggondolt
a beszédben és nehezen haragvó.
- Haragjában ugyanis nem azt teszi az ember, ami Isten előtt igazságos.
- Ezért vessetek el minden romlottságot és mindenféle gonoszságot, s
fogadjátok szelíd készséggel a belétek oltott igét, mely meg tudja
menteni lelketeket.
- Legyetek megvalósítói az égnek s ne csak hallgatói, különben
önmagatokat csaljátok meg.
- Aki ugyanis csak hallgatja az igét, de nem valósítja meg, hasonlít
ahhoz az emberhez, aki tükrörben szemléli természetes külsejét.
- Magára pillant ugyan, de továbbmegy s menten elfelejti, milyen is
volt.
- Aki azonban figyelemsen beletekint a szabadság tökéletes törvényébe,
sőt el is mélyül benne, és nem feledékeny hallgatója, hanem tevékeny
megvalósítója, az boldog lesz tetteiben.
- Aki pedig vallásosnak tartja magát, de nem fékezi nyelvét, hanem
önmagát áltatja, annak mit sem ér a vallásossága.
- Isten, a mi Atyánk szemében ez a tiszta és igazi vallásosság: viseld
gondját a nyomorgó árvának és özvegynek s őrizd magadat tisztán e
világtól.
3-4. Ha a keresztény a gondviselő Istenbe vetett hittel és bizalommal viseli el a szenvedéseket és megpróbáltatásokat, eljut az erkölcsi tökéletességre.
5. A bölcsesség itt, mint az ószövetségi Szentírásban általában, az igaz élet gyakorlati bölcsessége. Erről van szó az egész levélben.
9-12. A különböző életviszonyok, (szegénység, gazdagság) ne zavarja lelki békénket. A szegénységében alacsonysorsú örüljön annak, hogy Isten gyermeke és a mennyország örököse, a gazdag viszont ne bizzék múlandó gazdagságában, hanem önkéntes lemondásában. Aki jó és rossz sorsban mindvégig hű marad Istenhez, eljut az örök boldogságra (Jób. 5,17).
13-15. Isten a végtelen jóság és szentség, nem lehet a bűnnek okozója. Ha megengedi hogy megpróbáltatás érjen, vagy kísértésbe essünk, nem azért teszi, hogy bűnre vigyen, hanem hogy próbára tegyen. A kísértés magában még nem bűn, bűnné csak akkor lesz, ha az ember az áteredő bűnből származó kívánságnak engedve szabadon beleegyezik.
18. Az igazság igéje Krisztus tanítása, sőt maga a megtestesült isteni Ige, aki hatalmat adott nekünk, hogy Isten fiaivá legyünk (Jn. 1,12-13).
25. A tökéletes törvény az evangélium, mely a szabadság törvénye, mert Isten nem a szolgák számára rendelte, mint a mózesi törvényt, hanem Isten fiai számára. Nem kényszerből kell teljesíteni, hanem belső szabadsággal.