1. Fejezet (Szent János)
Előszó
- Az isteni Ige
Kezdetben volt az Ige,
És az Ige Istennél volt,
- És Isten volt az Ige.
Ő volt kezdetben Istennél.
- Minden Ő álltala lett,
És nélküle semmi sem lett,
Ami lett.
- Benne élet volt,
És az élet volt az emberek világossága.
- A világosság a sötétségben világít,
De a sötétség nem fogta föl.
- A világ világossága
Megjelent egy ember,
Akit Isten Küldött.
János volt a neve.
- Azért jött, hogy tanuságot tegyen,
Tanuságot a világosságról,
Hogy mindenki higgyen általa.
- Nem ő volt a világosság,
Csak tanuságot kellett tennie a
világosságról.
- Az igazi világosság,
Mely minden embert megvilágosít,
A világba jött.
- A világban volt,
A világ ő általa lett,
Mégsem ismerte őt fel a világ.
- Tulajdonába jött,
De övéi nem fogadták be.
- Mindannak azonban, aki befogadta,
Hatalmat adott, hogy Isten fiává legyen,
Annak aki hisz őbenne.
- Aki nem vérből,
Sem a test ösztönéből,
Sem a férfi akaratából,
Hanem istentől született.
- Az Ige megtestesülése
Az Ige testté lett,
És közöttünk lakott.
Láttuk dicsőségét,
Az Atya egyszülöttének dicsőségét,
Akit kegyelem és igazság tölt be.
- János tanuságot tesz róla és nyiltan
megvallja:
"Őróla mondtam:
Aki utánam jön, nagyobb nálam,
Mert előbb volt, mint én."
- Mindnyájan az ő teljességéből merítünk,
Kegyelmet kegyelemre halmozva.
- A törvényt Mózes által kaptuk,
A kegyelem és az igazság
Jézus Krisztussal valósult meg.
- Istent sosem látta senki.
Az egyszülött Isten,
Aki az Atya keblén nyugszik,
Ő nyilatkoztatta ki.
Jézus nyivános működésének kezdete
- Keresztelő szent János első tanusága. János így tett tanuságot: A zsidók papokat és
levitákat küldtek hozzá Jeruzsálemből ezzel a kérdéssel: "Ki vagy te?"
- Tagadás nélkül nyiltan
megvallotta: "Én nem vagyok a messiás."
- "Hát akkor? Talán Illés vagy?"--kérdezték. "Nem
vagyok", felelt. "A Próféta vagy?" "Nem.", felelte ismét.
- Erre tovább faggatták: "Hát akkor ki
vagy? Választ kell vinnünk azoknak, akik küldtek. Mit mondasz magadról?"
- Így felelt: "Én a
pusztába kiáltónak a szava vagyok. Egyengessétek az Úr útját amint Izaiás próféta mondta."
- Mivel a küldötte a farizeusok közül valók voltak, tovább kérdezték:
- "Miért keresztelsz
tehát, ha nem te vagy a messiás, sem Illés, sem a Próféta?"
- János megint felelt nekik: " Én
csak vízzel keresztelek. De köztetek áll az, akit nem ismertek,
- Aki utánam jön (és nagyobb
nálam). Arra sem vagyok méltó, hogy a saruszíját megoldjam."
- Ez Betániában történt, a Jordánon túl, ahol János keresztelt.
- Keresztelő szent János második tanusága. Másnap látta, hogy Jézus közeledik feléje.
Megszólalt: "Nézzétek, az Isten Báránya! Ő veszi el a világ bűnét.
- Ő az akiről mondtam:
Utánam jön egy férfiú, aki nagyobb nálam, mert előbb volt, mint én.
- Én nem ismertem. De
azért jöttem, és azért keresztelek vízzel, hogy megismertessem Izraelben."
- János aztán így
folytatta tanuságát: "Láttam a Lelket, amint galamb képében leszállt az égből és rajta maradt.
- Én nem ismertem őt, de aki küldött, hogy vízzel kereszteljek, megmondta: Akire látod, hogy
rászáll a Lélek és rajta marad, ő az aki Szentlélekkel keresztel.
- Én láttam és tanuskodom róla:
Ő az Isten Fia."
- János és András meghívása. Másnap megint ott állt János két tanítványával.
- Mikor
látta, hogy Jézus közeledik így szólt: "Nézzétek, az Isten Báránya!"
- Mihelyt a két tanítvány a
szavakat hallotta, követte Jézust.
- Jézus megfordult és látta, hogy követik. Megkérdezte őket:
- "Mit akartok?" Azok így feleltek: "Rabbi — vagyis Mester — hol lakol?" "Jöjjetek nézzétek
meg.", válaszolta. Erre azok elmentek és megnézték, hol lakik. Aznap nála maradtak. Ez a tizedik
óra körül történt.
- Péter meghívása. A kettő közül egyik, aki János szavára követte őt, András volt, Simon Péter
testvére.
- Mihelyt találkozott testvérével, Simonnal, elmondta neki: "Megtaláltuk a Messiást",
vagyis a Fölkentet, és elvitte Jézushoz.
- Jézus rátekintett és így szólt hozzá: "Te Simon vagy,
János fia, Péter — vagyis Szikla — lesz a neved."
- Fülöp és Nátánel meghívása. Másnap, mikor Galileába akart menni, találkozott Fülöppel.
"Kövess engem", mondta neki Jézus.
- Fülöp Betszaidából származott, András és Péter városából.
- Fülöp találkozott Nátánáellel és közölte vele: "Megtaláltuk azt, akiről Mózes törvényében és a
prófétáknál szó van: a názáreti Jézust, József fiát."
- "Jöhet valami jó Názáretből?"— kérdezte
Nátánáel. "Jöjj, nézd meg", felelte Fülöp.
- Mikor Jézus látta, hogy Nátánáel közeledik hozzá, Igy
szólt: "Nézzétek, ez egy igaz izraelita! Nincs benne kétszínűség!"
- "Honnan ismersz engem?"
kérdezte Nátánáel. Jézus Igy felelt: "Még mielőtt Fülöp hívott volna, láttalak a fügefa alatt."
- Nátánáel erre elismerte: "Rabbi, te vagy az Isten fia! Te vagy Izrael királya!"
- Jézus Igy szólt:
"Azért hiszel, mert azt mondtam: Láttalak a fügefa alatt Nagyobb dolgokat fogsz látni ennél."
- Aztán tovább folytatta: "Bizony, bizony mondom nektek: látni fogjátok, hogy megnyílik az ég és Isten
angyalai föl-alá szállnak az Emberfia előtt."
1-18. Az előszóban Szt. János az isteni élet titkába elmerülve, ihletett hangon kifejti Isten egyszülött Fiának az Atyával egylényegű isteni természetét, a világ teremtésében való közreműködését és megtestesülését. Isten Fiát Logos-nak, isteni Igének nevezi. Ez a kifejezés a görög filozófiában a "világszellemet" jelentette, az evangélista azonban az Ószövetség bölcseség könyvei és Jézus kinyilatkoztatása alapján új, természetfölötti tartalommal tölti meg. Az isteni Ige Jézus Krisztusban személyesen lép a világba: ő az örök Atya kinyilatkoztatója és az emberiség megváltója.
1. Az Ige Istennél volt: mint önálló személy, de isteni természetében egylényegű az Atyával.
3-5. Az isteni ige a világ teremtője, isteni élete az emberek szellemi és kegyelmi életének a forrása. A sötétség: a tévelygő és bűnös világ nem értette meg és nem fogadta be ezt az életadó világosságot.
6-8. Ezek a sorok kifejezően szemléltetik Keresztelő szent János küldetését.
9. Keresztelő Szt. János csak közvetítője volt az isteni világosságnak, az Ige minden lelki világosság forrása. A Vulgáta szerint: "Az igazi világosság volt, Amely megvilágosít minden világra jövő embert."
10-11. A megtestesült Ige saját teremtményeihez, tulajdon népe közé jött, de félreértés és elutasítás fogadta.
12-13. Aki hisz őbenne, ujjászületik Istenből, vagyis megigazul.
14. Testté lett: emberi természetet, valóságos emberi testet és lelket vett fel, s így Istenemberré lett.
21. A Próféta a Messiás, akiről Mózes jövendölt ilyen értelemben (MTörv. 18,15).
23. Esa. 40,3; Mt. 3,3; Mk. 1,3; Lk. 3,4.
26-27. Mt. 3,11.
28. Ez a Betánia nem a Jeruzsálem közelében fekvő helység, hanem átkelőhely a Jordánon. -- János keresztelése lelki tisztulást jelképező vízbemerítés volt. (Mt. 3,6)
29. János az Üdvüzítőt Isten Bárányának nevezi. Ez célzás Izaiás jövendöléséére (Esa. 53,7), mely a népért szenvedő Messiást áldozati bárányhoz hasonlítja.
32. Mt. 3,16; Mk. 1,10; Lk. 3,22.
39. A tizedik óra a mi időszámításunk szerint du. négy óra (lásd Mt. 20,3 jegyzet). Szent János még öregkorában is meghatódva emlékszik vissza arra az időpontra, amikor először találkozott az Úrral.
41. A Messiás héber szó, görögül Krisztus, Isten Felkentje, a zsidóktól várt Megváltó-király.
42. Jézus azért nevezi Simont Péternek, vagyis Sziklának, mert később erre asziklára alapítja Egyházát (Mt. 16,18).
45. Nátánáel azonos az apostolok névsorában később említett Bertalannal (Mt. 10,3).
48. Nátánáellel valami rendkívüli dolog történhetett a fügefa alatt, talán isteni megvilágosításban részesült.
51. Célzás Jákob álmára (Ter. 28,12). Itt képletes értelemben azt jelenti, hogy Jézust a mennyei világ is urának ismeri el. -- Az Emberfia lásd Mt. 8,20 jegyzet.