4. Fejezet Jakab apostol levele
- Kapzsiság. Honnan a háborúskodás és pártoskodás
köztetek? Honnan, ha nem bűnös kívánságaitokból, melyek
tagjaitokban viaskodnak?
- Kívántok valamit, de nem teljesül.
Öltök és irigykedtek, de nem juthattok semmihez.
Veszekedtek és pöröltök, s mégsem értek el semmit, mert nem
kértek.
- S ha kértek, nem kaptok, mert helytelenül kértek,
hiszen bűnös kívánságaitok kielégítésére akarjátok
fordítani.
- Világias lelkület. Ti házasságtörők, nem tudjátok, hogy
a világgal való barátkozás ellenségeskedés az Istennel? Aki
tehát a világnak akar barátja lenni, ellensége lesz Istennek.
- Vagy azt gondoljátok, hiába mondja az Írás: féltékenyen
szeret a Lélek, mely bennünk lakik?
- Annál gazdagabb
azonban kegyelme, amelyet ránk áraszt. Azért mondja
másutt: "Isten a kevélyeknek ellenáll, az alázatosaknak
pedig kegyelmet ad."
- Vessétek hát alá magatokat
Istennek. Az ördögnek viszont álljatok ellen, akkor majd
megfut előletek. Közeledjetek Istenhez, s ő is közeledni fog
hozzátok.
- Mossátok le kezeteket, ti bűnösök, s tisztítsátok
meg szíveteket, ti ingadozó lelkűek!
- Érezzétek
nyomorúságtokat, szomorkodjatok és sírjatok! Nevetéstek forduljon
gyászra, örömötök pedig búsulásra!
- Alázkodjatok meg az
Úr előtt, ő majd fölmagasztal titeket.
- Szeretetlenség. Testvéreim, ne rágalmazzátok egymást.
Aki rágalmazza vagy megítéli testvérét, a törvényt
rágalmazza és a törvényt ítéli meg. Ha pedig a törvényt ítéled
meg, nem vagy a törvény megtartója, hanem bírája.
- Egy
a törvényhozó és a bíró: ő, akinek hatalma van, hogy
fölmentsen vagy elmarasztaljon. Te pedig ki vagy, hogy
felebarátodat megítéled?
- Evilági okosság. Rajta hát, mondjátok csak: "Ma
vagy holnap abba a városba indulunk, ott töltünk egy
évet, kereskedünk és nyerészkedünk."
- Hiszen azt sem
tudjátok, mit hoz a holnap! Ugyan mi az életetek? Csak
pára, mely rövid ideig látszik, azután elenyészik.
- Ehelyett
ezt kellene mondanotok: "Ha az Úr akarja, élni fogunk,
s ezt vagy azt fogjuk tenni."
- Ti pedig kevélyek vagytok és
dicsekvők. Minden ilyen dicsekvés rossz.
- Aki tehát tudja,
mi a jó, de nem teszi, az vétkezik.
1-10. A földi bölcsességből származó bajok forrása a bűnös kívánság, amely Isten törvényeinek megsértésével törekszik anyagi javakra, élvezetre és hatalomra (1Jn. 2,16).
2. Öltök vagyis gyűlölködtök, abban az értelemben, ahogy szent János apostol tanítja: aki testvérét gyűlöli, gyilkos (1Jn. 3,15).
4. A Szentírás gyakran a házzasság képével fejezi ki Isten viszonyát választott népéhez. A nép hűtlenségét ezért házasságtörésnek nevezi.
6. Péld. 3,34.
11-12. Aki embertársát rágalmazza vagy megítéli, nem fogadja el a felebaráti szeretet törvényét, s ezzel mintegy azt állítja, hogy a törvény igazságtalan, és magát a törvényhozót veti meg.
13-17. A kevélységnek másik megnyilatkozása a vakmerő tervezgetés a jövőről, pedig a jövőt az ember nem ismeri (Jak. 4,13) és ha ismerné is, ki tudja, megéri-e (Jak. 4,14).