2. Fejezet Pál apostol levele a rómaiakhoz
- A zsidók bűnössége
Nincs tehát mentség számodra, bárki légy is, te ember, aki másokat megítélsz.
Mikor ugyanis mást megítélsz, önmagadat marasztalod el, hiszen ugyanazt teszed,
te ítélkező.
- Márpedig tudjuk, hogy Isten ítélete igazságosan sújt azokra, akik ilyesmit
tesznek.
- Azt hiszed talán, te ember, aki megítéled azokat, akik ilyesmit tesznek, de
magad ugyanazt teszed, hogy kibújhatsz Isten ítélete alól?
- Vagy semmibe sem veszed Isten végtelen jóságát, türelmét és elnézését? Nem
szívleled meg, hogy Isten kegyessége bűnbánatra indít?
- Pedig konoksággal és megrögzött szíveddel csak büntetést halmozol magadra,
Isten haragjának és igazságos ítélete megnyilvánulásának napjára.
- Ő megfizet kinek-kinek tettei szerint:
- örök élettel annak, aki kitartó jócselekedettel dicsőségre, tiszteletre és
halhatatlanságra törekszik;
- haraggal és bosszúval annak, aki szembeszáll vele és nem hajlik az igazságra,
hanem a gonoszsággal tart.
- Kín és gyötrelem minden embernek, aki gonoszat tesz, elsősorban a zsidónak,
azután a pogánynak.
- Viszont dicsőség, tisztelet és békesség mindannak, aki jót tesz, elsősorban a
zsidónak, aztán a pogánynak.
- Isten ugyanis nem személyválogató.
- A törvény megtartása és megszegése
Mindaz, aki a törvény nélkül vétkezett, a törvény nélkül vész el, aki pedig a
törvény alatt vétkezett, a törvény erejével kerül ítéletre,
- mert Isten szemében nem a törvény meghallgatója igaz, hanem a törvény
megtartója igazul meg.
- Amikor a pogány a törvény híján a természet szavára teszi meg a törvényben
foglaltakat, törvény hiányában önmagának törvénye.
- Ezzel igazolja, hogy a törvény követelménye szívébe van írva, amiről
lelkiismerete tanúskodik és önítélete is, mely hol vádolja, hol fölmenti -
- azon a napon, amikor evangéliumom szerint Isten Jézus Krisztus által ítélkezik
az ember rejtett dolgai fölött.
- De hogyha te, aki zsidónak mondod magadat, s a törvényre támaszkodol és
Istennel hivalkodol;
- te aki ismered akaratát és meg tudod különböztetni a jót és a rosszat, mert a
törvény kioktatott;
- te, aki magadat vakok vezetőjének, sötétben élők világosságának, oktalanok
tanítójának,
- éretlenek mesterének tartod; te, aki a törvény által hozzájutottál a tudás és
igazság szabályához, -
- hogy van az, hogy te, aki mást tanítasz, magadat nem tanítod? Te, aki azt
hirdeted: Ne lopj, magad lopsz?
- Aki azt mondod: Házasságot ne törj, magad házasságot törsz? Te, aki utálod a
bálványokat, templomrablást követsz el?
- Te, aki a törvénnyel kérkedel, törvényszegéssel gyalázod az Istent?
- Meg is van írva: "Miattatok káromolják Isten nevét a pogányok."
- A körülmetélés értéke
A körülmetélés hasznodra válik, ha a törvényt megtartod, de ha áthágod a
törvényt, körülmetéltből körülmetéletlenné válsz.
- Ha viszont a körülmetéletlen megtartja a törvény követelményeit,
körülmetéletlen volta ugye körülmetéltségnek számít?
- Bizony a származása szerint körülmetéletlen, aki teljesíti a törvényt,
ítélkezik fölötted, aki a törvény betűje és a körülmetélés ellenére is
törvényszegő vagy.
- Nem az a zsidó ugyanis, aki látszatra az, s nem az a körülmetéltség, ami
külsőleg a testen látható,
- hanem az a zsidó, aki bensejében az, s szíve nem betű szerint, hanem lélek
szerint körülmetélt. Ez az, aki nem embertől, hanem Istentől kapja az
elismerést.
1-11. A zsidók ugyanazokat a bűnöket követték el, mint a pogányok, tehát ugyanarra a büntetésre méltók. Isten nem személyválogató: tettei szerint fizet mindenkinek.
12-16. A pogányok törvény nélkül vannak, mert nem kapták meg a mózesi törvényt. De tételes törvény nélkül, természetes eszükkel is fölismerik az erkölcsi törvényt, mely lényegében azonos a tízparancsolattal, s az emberi szívbe van írva. Saját lelkiismeretük ítéli el tehát őket.
17-24. A zsidók Isten kinyilatkoztatásából ismerik az erkölcsi törvényt, és büszkélkednek is vele (Róm. 2,17-20). Mégsem állíthatják magukról, hogy igazak, mert bűnös életük megcáfolja őket (Róm. 2,21-24).
24. Esa. 52,5.
25-29. A körülmetélés önmagában nem menti meg a zsidókat Isten igazságos ítéletétől, s csak akkor ér valamit, ha a törvényt is megtartja a körülmetélkedett.
29. Szíve lélek szerint körülmetélt: azt jelenti, hogy megtisztult a bűnöktől és a bűnös szenvedélyektől.