7. Fejezet Pál apostol első levele a korintusiakhoz
Válasz különbző kérdésekre.
A keresztény házasság és szüzesség.
- A keresztény házasság. Leveletekre azt válaszolom:
- Jó, ha az ember asszonnyal nem érintkezik. A paráznaság veszélye miatt
azonban, legyen csak minden férfinak felesége és minden asszonynak férje.
- A férfi teljesítse házastársi kötelességét feleségével szemben, s
ugyanúgy az asszony is férjével szemben.
- Az asszony nem rendelkezik tulajdon testével, hanem a férje. Ugyanúgy a
férfi sem rendelkezik tulajdon testével, hanem a felesége.
- Ne tartózkodjatok egymástól, legföljebb közös megegyezéssel egy időre,
hogy az imádságnak szenteljétek magatokat. Aztán térjetek vissza egymáshoz,
hogy a sátán meg ne kísértsen, mivel nem tudtok önmegtartóztatásban élni.
- Ezt engedményképpen mondom, nem parancsként.
- Szeretném ugyanis, hogy mindnyájan olyanok legyetek, mint én magam, de
hát mindenki saját ajándékát kapta Istentől, egyik ilyent, másik amolyant.
- A nem házasoknak és özvegyeknek pedig azt mondom:
- Jó, ha úgy maradnak, mint én is. De ha nem tartóztatják meg magukat,
lépjenek csak házasságra, mert jobb megházasodni, mint érzéki vágytól égni.
- A házasság fölbonthatatlansága. A házasoknak pedig nem én
parancsolom, hanem az Úr: A feleség férjét el ne hagyja.
- Ha mégis elhagyná, maradjon férj nélkül, vagy béküljön ki férjével. A
férfi se bocsássa el feleségét.
- A többieknek pedig én mondom, nem az Úr: Ha valamelyik testvérnek
hitetlen felesége van, és ez szívesen megmarad vele, ne bocsássa el.
- Ha pedig valamely (hívő) assznynak hitetlen férje van, s az szívesen
megmarad vele, ne hagyja el a férjét.
- A hitetlen férfit ugyanis megszenteli a felesége, a hitetlen asszonyt
pedig megszenteli a férje. Különben gyermekeitek tisztátalanok volnának,
pedig szentek.
- De ha a hitetlen fél elválik, hadd váljék el. Ebben az esetben a
testvér vagy a nővér nincs lekötve, hiszen békességre hívott titeket az
Isten.
- Honnan tudod, te asszony, hogy megmentheted férjedet? Vagy honnan tudod,
te férfi, hogy megmentheted feleségedet?
- A keresztények társadalmi helyzete. Éljen mindenki úgy, ahogy az
Úr megadta neki, s ahogy az Isten elhívta. ’gy rendelkezem minden
egyházban.
- Ha körülmetélt kap meghívást, ne akarjon körülmetéletlennek látszani,
ha viszont körülmetéletlen, nem metéltesse körül magát.
- A körülmetéletlenség mit se ér, de a körülmetéletlenség sem ér semmit,
hanem Isten parancsainka megtartasa.
- Maradjon meg mindenki abban a hivatásban, amelyet kapott.
- Ha rabszolga hivatást kaptál, ne bánkódj miatta. Még ha szabad is
lehetnél, maradj meg benne.
- Aki ugyanis mint rabszolga kapta hivatását az Úrban, az Úrnak szabadosa.
Hasonlóképpen, aki mint szabad ember kapott hivatást, Krisztus rabszolgája.
- Váltságdíjat fizetett értetek, ne legyetek emberek rabszolgáivá!
- Testvérek, maradjon meg tehát Isten előtt mindegyiktek abban, amire
hivatást kapott.
- A szüzesség eszménye. Ami a szűzeket illeti, arra nézve nincs
parancsom az Úrtól, tanácsot azonban adok, mint aki az Úr irgalmából
elértem azt, hogy hitelt érdemeljek.
- A közeli nehéz idők miatt azt tartom, hogy ez ajánlatos és jó, ha így
marad az ember.
- Ha asszonyhoz vagy kötve, nekeresd az elválást. ha nem kötötted magadat
asszonyhoz, ne keress feleséget.
- Ha azonban megnősülsz, nem vétkezel, s ha szűz férjhez megy, nem követ
el bűnt. Ám az ilyeneket testi nyugtalanság fogja gyötörni. Én pedi meg
akarlak kímélni titeket.
- Azt mondom tehát testvérek: Az idő rövid. Ezért, akinek felesége van,
éljen úgy, mintha nem volna; aki sír, mintha nem sírna;
- aki örven, mintha nem örvendene; aki vásárol, mintha megsem tartaná;
- s aki érintkezik ezzel a világgal, mintha nem érintkeznék vele, mert
elmúlik a jelen világ.
- Szeretném, ha gond nélkül lennétek. A nőtlennek arra van gondja, ami az
Úré: hogyan járjon az Úr kedvében.
- A nős azonban világi dolgokkal törődik: hogyan keresse felesége kedvét,
és megosztott.
- A nem házas asszon és szűz arra gondol, ami az Úré: hogy
testben-lélekben szent legyen, a férjes nőnek azonban világi dolgokra van
gondja: hogyan járjon a férje kedvében.
- Ezt javatokra mondom, nem azért, hogy tőrbe ejtselek, hanem hogy
fedhetetlen életrre és az Úrhoz való állhatatos ragaszkodásra segítselek
titeket.
- Ha valaki azt gondolja, hogy szégyenkeznie kell hajadon lánya miatt,
mert eljárt fölötte az idő, s ha úgy van rendjén, tegye ahogy jónak látja.
Nem vétkezik. Kössenek csak házasságot.
- De aki erősen elhatározata a szívében, s mi sem kényszeríti, hanem ura
saját akaratának és úgy döntött, hogy megőrizi saját hajadon leányát, jól
teszi.
- Tehát, aki férjhez adja hajadon leányát, jól teszi; aki pedig nem adja
férjhez, még jobban teszi.
- A második házasság. Az asszony le van kötve, amíg férje él, de
ha férje meghal, fölszabadul. Férjhez mehet, akihez akar, de csak az Úrban.
- Boldogabb lesz azonban, ha úgy marad, ahogy van. Ez az én tanácsom, s
hiszem, hogy Isten Lelke vezet.
3-5. A házastársi együttélés kötelessége kölcsönösen áll mindkét házastársra. Ettől csak közös megegyezéssel szabad tartózkodni megokolt esetben, a lelkiélet (és az asszony egészsége) érdekében, a megtartóztatás különben alkalom lehetne a házasságtörésre.
10-16. A keresztények közt érvényesen kötött házasság mindig fölbonthatatlan. Az Apostol azonban megengedi a házasság fölbontását abban az esetben, ha a pogány házastársak közül az egyik keresztény lesz, s élettársa nem akarja folytatni vele a házaséletet (Privilegium Paulinum).
17-24. Azzal, hogy valaki keresztény lesz, nem változik meg faji jellege és társadalmi helyzete. Keresztény szempontból ezeknek nincs jelentőségük, hiszen Isten parancsainak teljesítése, vagyis az életszentség minden életformában lehetséges.
25-35. Az apostol az örök életre való tekintettel ajánlja a szüzességet, mert megóv az érzéki nyugtalanságtól (1Kor. 7,26-31) és mert lehetővé teszi a teljesen Istennek szentelt életet (1Kor. 7,32-35). - A szüzesség evangéliumi tanácsokról lásd Mt. 19,10-12.