19. Fejezet (Szent Máté)
Jézus működése Júdeában és Jeruzsálemben
Út Jeruzsálem felé
- A házasság fölbonthatatlansága. Amikor Jézus ezt a
tanítását befejezte, elindult Galileából és Júdea határába
ment, a Jordánon túlra.
- Nagy tömeg kísérte, s ő
meggyógyította betegeiket.
- Akkor odaléptek hozzá a farizeusok, hogy próbára
tegyék. Megkérdezték: "Szabad-e a férfinak bármi okból
elbocsátania feleségét?"
- Ő így felelt: "Nem olvastátok,
hogy a Teremtő kezdetben férfinak és nőnek teremtette
őket
- és azt mondta: a férfi ezért elhagyja atyját és anyját,
feleségéhez csatlakozik és a kettő testben egy lesz?
- Így
már nem ketten vannak, hanem csak egy test. Amit tehát
Isten egybekötött, ember szét ne válassza."
- De azok
erősködtek: "Miért parancsolta hát Mózes a válólevéllel
történő elbocsátást?"
- Ő kijelentette: "Mózes keményszívűségtek
miatt engedte meg, hogy elbocsássátok feleségeteket, de
kezdetben nem így volt.
- Mondom nektek: aki elbocsátja
feleségét - kivéve ha törvénytelen élettársa - és mást
vesz el, házasságtörést követ el. Aki pedig elbocsátott nőt
vesz el, szintén házasságot tör."
- ™nkéntes szüzesség. Erre a tanítványok
megjegyezték: "Ha így áll a dolog férj és feleség között, nem
érdemes megházasodni."
- Ő így válaszolt: "Nem mindenki tudja
fölfogni ezt, csak akinek Isten megadja.
- Van, aki anyja
méhéből úgy született, hogy képtelen házasságra, van, akit az
emberek tettek képtelenné rá, de van, aki a mennyek
országáért önként lemond róla. Aki föl tudja fogni, fogja föl!"
- Jézus és a gyermekek. Akkor gyermekeket hoztak
hozzá, hogy rájuk tegye kezét és imádkozzék. De a
tanítványok elutasították őket.
- Jézus azonban így szólt:
"Hagyjátok csak a gyermekeket s ne akadályozzátok meg, hogy
hozzám jöjjenek, mert ilyeneké a mennyek országa."
- Azzal rájuk tette kezét, és tovább indult.
- A gazdag ifjú. Később odalépett hozzá valaki és
megkérdezte: "Mester, mi jót kell tennem, hogy eljussak az
örök életre?"
- "Mit kérdesz engem a jóról? - válaszolta.
Egy a jó, (az Isten). Ezért ha el akarsz jutni az életre,
tartsd meg a parancsokat."
- Ő tovább kérdezte:
"Melyeket?" Jézus fölsorolta: "Ne ölj, ne paráználkodjál, ne lopj,
hamisan ne tanúskodjál,
- atyádat és anyádat tiszteld és
szeresd felebarátodat, mint önmagadat."
- Az ifjú erre
kijelentette: "Ezt mind megtartottam (fiatal korom óta).
Mit kell még tennem?"
- Jézus így felelt: "Ha tökéletes
akarsz lenni, menj, add el, amid van, és árát oszd szét a
szegények közt, így kincsed lesz a mennyben. Aztán jöjj,
kövess engem!"
- Ennek hallatára az ifjú szomorúan
távozott, mert nagy vagyona volt.
- A gazdagság veszélyei. Jézus pedig tanítványaihoz
fordult: "Bizony mondom nektek: a gazdag nehezen jut
be a mennyek országába.
- Ismét mondom nektek: könnyebb
a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak Isten
országába jutni."
- Ennek hallatára a tanítványok
megdöbbenve kérdezték: "Hát akkor ki üdvözülhet?"
- Jézus
rájuk tekintett és így szólt: "Embernek ez lehetetlen, de
Istennek minden lehetséges."
- Az önkéntes szegénység jutalma. Akkor Péter vette
át a szót: "Nézd, mi mindenünket elhagytuk és
követtünk téged. Mi lesz a jutalmunk?"
- Jézus így válaszolt:
"Bizony mondom nektek: ti, akik követtetek engem, a világ
megújulásakor, amikor az Emberfia dicsőséges trónjára
ül, együtt ültök vele tizenkét trónon, hogy ítélkezzetek
Izrael tizenkét törzse fölött.
- S mindaz, aki elhagyja értem
otthonát, testvéreit, nővéreit, atyját, anyját, feleségét,
gyermekeit vagy földjét, százannyit kap és örökségül kapja
az örök életet.
- Példabeszéd a szőlőhegy munkásairól. Sokan lesznek
elsőkből utolsók és utolsókból elsők.
1-9. Mk. 10,1-12.
4-5. Ter. 1,27; Ter. 2,27.
6. A házasságban a házastársak egy összetett személyiséget, erkölcsi és jogi egyéniséget, az emberi társadalom szervezetében egy új sejtet: családot alkotnak.
7. MTörv. 27,1.
9. Az Úr kijelenti, hogy a házasság felbontása bűn, kivéve, ha a házastársak törvénytelenül élnek együtt. Ez az utóbbi megjegyzés Márknál (Mk. 10,11), és Lukácsnál (Lk. 16,18) nem szerepel, Máté azonban a hegyi beszédben is hozza (Mt. 5,31). Az eredeti szövegben porneia olvasható, amely szószerint paráználkodást jelent, a megfelelő héber szó azonban az egész ószövetségi Szentírásban az ágyasságot jelöli.
10-12. 1Kor. 7,7; 1Kor. 7,25-40.
11. Az Istennek szentelt szűzi élet értékét nem mindenki fogja fel, s csak az vállalkozhatik rá. aki megkapta Istentől a hivatás kegyelmét.
13-15. Mk. 10,13-16; Lk. 18,15-17.
14. A gyerekeké, általában az ártatlanoké, alázatosoké.
16-26. Mk. 10,17-27; Lk. 18,18-27.
17. Isten a tökéletes jó, az erkölcsi jó mértéke és mintája. Ezért, aki üdvözülni akar, tartsa meg parancsait.
21. Jézus a szegénység és az engedelmesség tökéletesebb útját ajánlja. Ezek az evangéliumi tanácsok - a harmadikkal, az életszűzesség tanácsával együtt, amelyről a 10-12. versben volt szó - arra segítik az embert, hogy Isten és a felebarát szeretetének parancsát maradék nélkül megtartsa, s így eljusson a keresztény tökéletességre.
24. A jellegzetes keleti szólásmód arra utal, hogy a tevének át kellett mennie két oszlop között a városok vámjánál. Ez pedig csak a teher lerakásával volt lehetséges.
27-30. Mk. 10,28-31; Lk. 18,28-30.
28. A világ megújulása a feltámadás és az utolsó ítélet. Izrael tizenkét törzse jelképe az egész emberiségnek. Az apostoloknak különleges szerepük lesz az utolsó ítéleten.
29. Földi javak helyett lekieket kap, a másvilágon pedig örök boldogságot.