17. Fejezet János apostol Jelenéseinek Könyve
Ötödik látomás: A végsô számadás és Krisztus gyôzelme.
- Az istentelen Babilon. Egyik a hét angyal közül, akiknél a hét
csésze volt, hozzám jött és így szólt: "Jöjj, megmutatom neked a nagy
parázna asszony kárhozatát, aki a nagy vizek fölött ül.
- Vele paráználkodtak a föld királyai és paráznaságának borától
megrészegültek a föld lakói."
- És lélekben elragadott a pusztába. Egy asszonyt láttam ott, aki
skarlátvörös vadállaton ült. Ez tele volt istenkáromló nevekkel, s hét
feje és tíz szarva volt.
- Az asszony bíborba és karmazsinba volt öltözve, arannyal, drágakôvel
és gyöngyökkel fölékesítve. Kezében arany serleget tartott, tele
utálatos és szennyes paráznasággal.
- Homlokán ez a titokzatos név állt: "A nagy Babilon, a paráznák és a
föld undokságainak anyja."
- Akkor láttam, hogy az asszony megrészegült a szenteknek és Jézus
vértanúinak vérétôl. Láttára nagy ámulatba estem.
- A látomás magyarázata. Az angyal megkérdezte: "Mit
csodálkozol? Én megmagyarázom neked az asszony titkát és a hétfejű,
tízszarvú vadállatét, mely hordozza.
8 A vadállat, melyet láttál, volt, de nincs többé. Fölszáll a
mélységbôl, de vesztébe rohan.
- A vadállat láttára, mely volt és nincs többé, de ismét megjelenik,
csodálkozni fognak a föld lakói, akiknek neve nem áll a világ teremtése
óta az élet könyvében. Itt van szükség bölcsességgel párosult értelemre.
- A hét fej hét hegyet jelent, ezeken ül az asszony. De jelenti a hét
királyt is. Öt közülük lebukott, egy most uralkodik, az utolsó még nem
jött el. Ha majd eljön, rövid ideig lesz csak maradása.
- Maga a vadállat, mely volt, de nincs többé, lesz a nyolcadik: az
elôzô hét közül való s vesztébe is rohan.
- A tíz szarv pedig, melyet láttál, tíz királyt jelent. Még nem
jutottak uralomra, de a vadállat után királyi hatalmat nyernek egy
órára.
- Ezek egyetértenek a vadállattal, erejüket és hatalmukat
rendelkezésére bocsátják.
- Harcot indítanak a Bárány ellen, de a Bárány, aki az uralkodók Ura és
a királyok Királya, legyôzi ôket meghívott, kiválasztott és hűséges
szövetségeseivel."
- Azután így folytatta: "A vizek, melyeket láttál, melyek fölött a
parázna asszony ült, a népeket, törzseket, nemzeteket és nyelveket
jelentik.
- A tíz szarv, melyet láttál, és a vadállat meggyűlölik a parázna
asszony, kifosztják és levetkôztetik, sôt húsán rágódnak és tűzön sütik.
- Isten sugalmazta nekik, hogy tervét végrehajtsák és az uralmát
egyetértve a vadállatra ruházzák, amíg Isten igéje be nem teljesül.
- Az asszony, akit láttál, az a nagy város, amely a föld királyain
uralkodik."
1-18. Ez a fejezet a Jelenések könyvének kulcsa: szent János a keresztényüldöző pogány Rómában látja az antikrisztus megtestesülését. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a római birodalom egyúttal előképe minden istenellenes hatalomnak.
1-6. A nagy parázna asszony: Róma. A nagy vizek a római birodalom népei (Jel. 17,15.). Paráználkodtak, vagyis átvették Róma bálványimádását és erkölcstelenségét. A skarlátvörös vadállat a Jel. 13,1-8.-ban leírt első vadállat, az antikrisztusnak anyagi és politikai hatalma. A káromlás nevei a császárokat istenítő nevek. A hét fejet és a tíz szarvat az angyal a Jel. 17,9-14 versekben magyarázza meg. A Jel. 17,6. vers célzás a keresztényüldözésekre.
7-18. Az antikrisztussal azonosított római birodalom volt: teljes hatalmában Augusztus császár idején, de nincs többé: Néróval kiveszett Augusztus családja és a Néró halála után bekövetkezett zavarokban már-már úgy látszott, hogy a birodalom is tönkremegy. Fölszáll a mélységből: ismét megerősödik és a keresztényüldözés újra megkezdődik. A hét hegy: Róma hét halma. A hét király: hét császárt jelent. Az öt: Néró, Galba vagy Otho, Otho vagy Vitelliusz, Veszpaziánusz és Titusz. A hatodik uralkodó szent János kortársa, Domiciánusz, a hetedik vlószínűleg Nerva. A tíz király: Rómának alávetett barbár királuok, akik később fel fognak lázadni Róma ellen (Jel. 17,16. vers) és így végrehajtó eszközei lesznek Isten büntetésének. Egy órára: rövid időre.