6. Fejezet (Szent Máté)
- Alamizsnálkodás. Ügyeljetek, hogy ne az emberek szemeláttára s
az ő kedvükért legyetek jók, különben nem lesz jutalmatok mennyei
Atyátoknál.
- Amikor tehát alamizsnát adsz, ne
kürtöltess magad előtt, mint a képmutatók teszik a zsinagógában és az utcán, hogy dicsérjék őket.
- Bizony mondom nektek: megkapták jutalmukat. Te úgy adj alamizsnát, hogy ne tudja a bal
kezed, mit cselekszik a jobb, hogy alamizsnád rejtve maradjon.
- Atyád, aki rejtekben is lát, megfizet neked.
- A helyes imádság. Mikor imádkoztok, ne legyetek olyanok, mint a képmutatók, akik szívesen
imádkoznak az emberek szemeláttára a zsinagógában és az utcasarkon állva, hogy lássák őket az
emberek.
- Bizony mondom nektek: megkapták jutalmukat. Te amikor imádkozol, menj be a
szobádba, zárd be az ajtót és imádkozzál a rejtekben lévő
Atyádhoz. Atyád, aki rejtekben is lát, megfizet neked.
- Amikor pedig imádkoztok, ne szaporítsátok a szót, mint a pogányok. Azt
gondolják ugyanis, hogy sok beszédükért nyernek meghallgatást.
- Ne utánozzátok őket! Hiszen
tudja a ti Atyátok, mire van szükségetek, még mielőtt kérnétek.
- Ti tehát így imádkozzatok:
Mi Atyánk, ki a mennyekben vagy,
Szenteltessék meg a te neved.
Jöjjön el a te országod.
- Legyen meg a te akaratod,
miként a mennyben, úgy a földön is.
- Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma,
- bocsásd meg a vétkeinket,
amint mi is megbocsájtunk az ellenünk vétkezőknek.
- És ne vigy minket kísértésbe,
hanem szabadíts meg a gonosztól.
(Ámen).
- Ha megbocsátjátok az embereknek, hogy vétettek, mennyei Atyátok nektek is megbocsát.
- De ha nem bocsáttok meg az embereknek, Atyátok sem bocsátja meg bűneiteket.
- Az Istennek tetsző böjt. Mikor böjtöltök, ne legyetek komorak, mint a képmutatók. Keserű
képet vágnak ugyanis, hogy lássék rajtuk a böjtölés. Bizony mondom nektek: megkapták
jutalmukat.
- Te amikor böjtölsz, illatosítsd be a fejedet és mosd meg arcodat, hogy ne az
embereknek mutasd böjtölésedet,
- hanem Atyádnak, aki a rejtekben jelen van. Atyád, aki
rejtekben is lát, megfizet neked.
- A földi javak és a mennyei kincs. Ne gyűjtsetek kincset a földön, ahol moly és rozsda
emészt, ahol tolvajok betörnek és lopnak.
- Gyűjtsetek kincset a mennyben, ahol se moly, se
rozsda nem emészt, tolvajok nem törnek be és nem lopnak.
- Ahol a kincsed, ott a szíved is.
- A test világa a szem. Ha szemed ép, egész tested világos lesz.
- De ha szemed rossz, sötét
lesz egész tested. Ha tehát a világosság benned sötétség, mekkora lesz maga a sötétség?
- Senki
két úrnak nem szolgálhat: vagy gyűlöli az egyiket s szereti a másikat, vagy egyikhez ragaszkodik s
a másikat megveti. Nem szolgálhattok Istennek és a mammonnak.
- Bizalom a gondviselésben. Azt mondom tehát nektek: Ne aggódjatok megélhetéstek miatt,
hogy mit esztek vagy mit isztok, sem testetek miatt, hogy mibe öltöztök. Nem több-e az élet az
eledelnél, s a test nem több-e a ruhánál?
- Nézzétek az ég madarait! Nem vetnek, nem aratnak, s
csűrökbe sem gyűjtenek: mennyei Atyátok táplálja őket. Nem értek ti többet azoknál?
- Ugyan
melyiktek nyújthatja meg életkorát csak egy rőfnyivel is, ha aggodalmaskodik?
- És a ruha miatt
miért nyugtalankodtok? Nézzétek a mezei liliomokat, mint növekednek. Nem fáradoznak, s nem
fonnak.
- Mondom nektek: Még Salamon sem volt minden dicsőségében úgy felöltözve, mint
egy ezek közül.
- Ha pedig Isten így öltözteti a mezei virágot, amely ma virít, de holnap
kemencébe kerül, nem sokkal inkább titeket, kicsinyhitűek?
- Ne nyugtalankodjatok tehát és ne
kérdezzétek: Mit eszünk? vagy: Mit iszunk? vagy: Mibe öltözünk?
- Mindezt a pogányok
keresik. Hiszen tudja mennyei Atyátok, hogy minderre szükségetek van.
- Ti keressétek
elsősorban Isten országát s annak igazságát, és ezeket is mind hozzá kapjátok.
- Ne aggódjatok
tehát a holnap miatt, a holnapi nap majd gondoskodik magáról. Elég a mának a maga baja.
1-8. Az Úr állást foglal a külsőséges vallásosság ellen, s a bensőséget és a tisztaságot sürgeti.
9-15. Lk. 11,2-4.
9. Jézus a Miatyánkban a tökéletes imádságra tanít. A megszólításban a gyermek hódolata és bizalma csendül fel: annak van joga így szólítani az Istent, aki Jézus által részesül az istenfiúság kegyelmében. Az els három kérés arra irányul, hogy érvényesüljenek Isten fölségjogai a világban. A következ négy Isten gyermekének egyéni szükségleteit tárja fel: a betév falatot, a b nbocsánatot, er nket meghaladó próba elmaradását és a gonosztól való megszabdulást.
13. Néhány görög kézirtban az utolsó kérés után ezek a szavak olvashatók: "Mert tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség mindörökké. Ámen." A legtöbb régi kéziratban ez a szöveg hiányzik. Valószín leg Szíriából és Bizáncból származó toldalék, melyet a Miatyánkhoz f ztek, mint a keresztvetést, vagy mint a zsoltárokhoz a Dicsőséget.
14-15. Az isteni és emberi megbocsájtás közt belső kapcsolat van: csak az remélhet Istentől bocsánatot, aki szintén megbocsát mindenkinek.
19-24. Lk. 12,33-34; Lk. 11,34-36.
22-23. Lépéseinket szemünk irányítja, tetteinket szándékaink. A helyes szándék Istenhez iráyítja életünket.
24. A mammon arám nyelven vagyont jelent. Az üdvözítő óv a vagyon félelmetes hatalmától, mely lenyügözheti az embert.
25-34. Lk. 12,22-31. Jézus nem a tétlen csodavárást ajánlja, hanem óv az önemészt kényszerhajszától.