Jézus Krisztus evangéliuma szent János szerint

Fejezetek: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21.

  1. Jézus és Nikodémusz. Volt a farizeusok köztegy Nikodémusz nevű zsidó tanácsos.
  2. Éjjnekidején felkereste Jézust. "Rabbi, szólt hozzá, tudjuk,hogy Istentől jött tanító vagy, mert senki nem tudilyen csodákat művelni, mint te, ha Isten nincs vele."
  3. Jézus erre kijelentette neki: "Bizony, bizonymondon neked, ha valaki újra nem születik, nemlátja meg Isten országát."
  4. "Hogyan születhetikvalaki, mikor már öreg." -- Vágott szavábaNikodémusz. "Csak nem térhet vissza anyjaméhébe, hogy újra szülessék?"
  5. Jézusmegmagyarázta: "Bizony, bizony mondom neked:Aki nem születik vízből és (Szent)lélekből, nemmehet be Isten országába.
  6. Ami testből születik,az test, de ami lélekből születik, az lélek.
  7. Necsodálkozzál, hogy azt mondtam neked: Újra kellszületnetek.
  8. A szél ott fúj, ahol akar. Hallodzúgását, de nem tudod honnan jön és hová megy.Ez áll mindarra, aki lélektől született."
  9. "Hogyanlehetséges ez?"— kérdezte Nikodémusz.
  10. Jézusígy felelt: "Te Izrael tanítója vagy és nem érted?
  11. Bizony, bizony mondom neked, arról beszélünk,amit tudunk,
  12. arról tanuskodunk, amit láttunk, detanuságunkat nem fogadjátok el.
  13. Ha földieketmondok és nem hisztek, hogyan fogjátok majdelhinni, ha mennyeiekről szólok? Senki sememelkedett fel a mennybe, csak az, aki alászállott amennyből: az Emberfia, (aki a mennyben van).
  14. Amint Mózes felállította a kígyót a pusztában, úgyfogják felmagasztalni az Emberfiát is,
  15. Hogymindaz, aki benne hisz el ne vesszen, hanem örökkééljen.
  16. Úgy szerette Isten a világot, hogyegyszülött fiát adta oda, hogy mindaz, aki bennehisz, el ne vesszen, hanem örökké éljen.
  17. Istennem azért kűldte fiát a világba, hogy elítélje avilágot, hanem hogy üdvözüljön általa a világ.
  18. Aki hisz benne, azt nem ítéli el, de aki nem hisz, aztmár eíitélte, mert nem hitt Isten egyszülött fiában.
  19. Az ítélet ez: "Az világosság a világba jött, de azemberek jobban szerették a sötétséget, mint avilágosságot, mert gonoszat cselekedtek.
  20. Mindaz, aki gonoszat cselekszik, gyűlöli avilágosságot, és nem megy világosságra, hogynyilvánosságra ne jussanak cselekedetei.
  21. De akiaz igazságot teszi, a világosságra megy, hogynyilvánosságra jusson: cselekedeteit Istenbenművelte."
  22. Jézus és Keresztelő szent János. Jézus ezutántanítványaival Judea földjére ment. Ott tartózkodottvelük és keresztelt.
  23. János is keresztelt Enonban,Szalim közelében, ott ugyanis sok víz volt. Azemberek odamentek és megkeresztelkedtek.
  24. János akkor még nem volt börtönben.
  25. Vita támadt János tanítványai és egy zsidó közta tisztulási szertartásról, ezért Jánoshoz mentek.
  26. "Mester, mondták neki, aki nálad volt a Jordánontúl, akiről tanuságot tettél, most szintén keresztel ésmindenki hozzá tódul."
  27. János így válaszolt: "Azember semmit sem vallhat magáénak, hacsak amennyből nem kapta.
  28. Ti magatok vagytoktannúim, hogy megmondtam: Én nem vagyok aMessiás, hanem csak előfutárja.
  29. Az a vőlegény,akié a menyasszony, a vőlegény barátja csak ott álla vőlegény mellett, hallgatja szavát és szívből örülneki. Ezzel most az én örömöm is teljes.
  30. Nekinövekednie kell, nekem kissebbednem."
  31. Aki felülről jön, mindenkit felülmúl. Aki aföldről való, az földies és földiekről beszél. Aki amennyből jön felülmúl mindenkit.
  32. Ő arróltanuskodik, amit látott és hallott, tanuságát azonbansenki nem fogadja el.
  33. De aki elfogadjatanuságát, megerősíti, hogy Isten igazmondó.
  34. Akit Isten kűldött, Isten igéit beszéli, mert Istennem adja szűken a Lelket.
  35. Az Atya szereti aFiút, és mindent a kezébe adott. Aki a Fiúban hisz,az örökké él.
  36. De aki nem hisz a Fiúnak, nemlátja meg életét, hanem Isten haragja száll rá.

Fejezetek: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21.


1-21. Jézus kifejti Nikodémusznak, hogy milyen feltételekkel lehet belépni Isten országába (1-12), aztán kinyilatkoztatja istenemberi mivoltát és megváltói küldetését. (13-21).

3. Isten országa teljes értelemben az örök üdvösséget jelenti, de jelenti ezen a világon az üdvözülés állapotát és magát az Egyházat is, melyben az üdvösség részese lesz az ember.

5-6. A lelki újjászületés a keresztség szentségében történik. A testi születésből bűnrehajló földi ember származik, a kegyelmi újászületésből Krisztusban megváltott lelki ember.

8. A Szentlélek működése a szél fújásához hasonlóan nem látható, de a megigazult lélek megtapasztalja hatását.

11. Jézus úgy beszél, mint aki istni természeténél fogva ismeri a Szentlélek működését.

12. Jézus természetfölötti dolgokról (pl. az újászületésről) emberi módon beszél, mert ha isteni módon beszélne, nem értenék az emberek.

14. Szám. 21,9.

21. Istenben művelte, vagyis a kegyelem állapotában.

22. Jézus Jn. 4,2 szerint nem személyesen, hanem tanítványai útján keresztelt. Ez még nem szentségi keresztség volt, hanem a bűnbánat és megtérés jelképe, mint János keresztsége (Mt. 3,6 jegyzet).

25. A vita arról folyt, hogy János keresztsége hatásosabb-e vagy Jézusé.

29. Az Ószövetségi szentírás gyakran a jegyesség képével fejezi ki Isten szeretetét választott népe iránt. Az Újszövetségben Jézus az Egyház vőlegénye, Keresztelő szent János pedig a vőlegény barátja, aki a menyasszonyt a vőlegényhez, a népet Jézushoz vezeti.

31-36. Ezekben a versekben az evangélista megmagyarázza, hogy Jézusnak azért kell növekednie, mert ő az igazi mennyei küldött: Isten egyszülött Fia. Tanításának elfogadása üdvösséget, elutasítása kárhozatot jelent.