Jézus Krisztus evangéliuma Lukács szerint
- Az Úr imádsága. Történt egyszer, hogy valahol éppen
imádkozott. Mikor befejezte, egyik tanítványa kérte:
"Uram, taníts minket imádkozni, mint ahogy János is
tanította imádkozni tanítványait."
- Erre így szólt
hozzájuk: "Mikor imádkoztok, ezt mondjátok:
Atyánk! Szenteltessék meg a te neved.
Jöjjön el a te országod.
- Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma.
- Bocsásd meg vétkeinket,
mert mi is megbocsátunk minden ellenünk vétkezőnek.
És ne vigy minket kísértésbe."
Az állhatatos imádság. Aztán így folytatta:
"Valamelyikteknek van egy barátja. Elmegy hozzá éjfélkor és azt
mondja neki: barátom, adj kölcsön három kenyeret. Útról
érkezett egy barátom és nincs mit elébe tegyek.
- De az
kiszól: ne zavarj!
- Az ajtó már be van zárva, gyermekeim itt
vannak a hálószobában. Nem kelhetek föl, hogy adjak
neked.
- (De az nem hagyja abba a kopogtatást.) Mondom
nektek: ha azért, mert barátja, nem is kelne föl, hogy
kielégítse, alkalmatlankodása miatt mégis fölkel és odaadja,
amire szüksége van."
- Az imádság meghallgatása. "Mondom tehát nektek:
kérjetek és adnak nektek, keressetek és találtok,
zörgessetek és ajtót nyitnak.
- Mindaz, aki kér, kap, aki keres, talál
és a zörgetőnek ajtó nyílik.
- Ha pedig valakitől közületek
kenyeret kér fia, talán követ ad neki? S ha halat kér, talán
kígyót ad hal helyett?
- Vagy ha tojást kér, talán skorpiót
ad neki?
- Ha tehát ti, bár rosszak vagytok, tudtok jót adni
fiaitoknak, mennyivel inkább adja mennyei Atyátok a
Szentlelket azoknak, akik kérik tőle:"
- Jézus válaszol a farizeusok vádaskodására. Egy
alkalommal kiűzött egy néma ördögöt. Amint az ördög
kiment, a néma megszólalt, mire a nép csodálkozott.
- De
néhányan megjegyezték: "Belzebulnak, az ördögök
fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket."
- Mások
próbára akarták tenni és égi jelet követeltek tőle.
- Ő azonban
átlátva gondolataikon így szólt hozzájuk: "Minden
önmagában meghasonlott ország elpusztul és ház házra omlik.
- Ha tehát a sátán önmagában meghasonlanék, hogyan
állhatna fönn országa?
Azt mondjátok, hogy Belzebullal
űzök ördögöt? Ha én Belzebullal űzök ördögöt, fiaitok
kinek a segítségével teszik?
- Ezért ők lesznek a ti bíráitok.
De ha én Isten ujjával űzök ördögöt, akkor elérkezett
hozzátok az Isten országa.
- Amíg az erős ember fegyveresen
őrzi házát, biztonságban van a vagyona.
- De ha egy erősebb
megtámadja és legyőzi, elveszi fegyverét, amelyben
bízott és a zsákmányt elosztja.
- Aki nincs velem, ellenem
van; aki nem gyűjt velem, szétszór."
- Visszaesés a bűnbe. "Mikor a tisztátalan lélek kimegy az
emberből, puszta helyen jár és nyugalmat keres. Ha nem
talál, azt mondja: visszatérek házamba, ahonnan kijöttem.
- Amikor odaér, kisöpörve és földíszítve találja.
Erre elmegy,
hoz magával hét más lelket, magánál gonoszabbakat.
Bemennek és ott laknak. Annak az embernek sorsa pedig
rosszabbra fordul, mint előbb volt."
Mária dicsérete. Még beszélt, amikor egy asszony így
kiáltott a nép közül: "Boldog a méh, mely téged hordozott
és az emlő, melyet szoptál."
- Ő azonban hozzáfűzte:
"Boldogabb, aki hallgatja és megőrzi Isten igéjét."
- Jónás jele. Amikor egyszer a nép köréje tódult,
beszélni kezdett: "Ez a nemzedék gonosz nemzedék: jelet
kíván, de nem kap más jelet, mint Jónás prófétáét.
Amint
ugyanis Jónás próféta jel volt a niniveiek számára, úgy
lesz az Emberfia is jel e nemzedék számára.
- Dél
királynője megjelenik majd az ítéleten e nemzedék férfiaival és
elítéli azokat, mert a föld végső határáról is eljött, hogy
meghallgassa a bölcs Salamont. De Salamonnál nagyobb
van itt.
- A ninivei férfiak megjelennek az ítéleten e
nemzedékkel és elítélik azt, mert ők bűnbánatot tartottak
Jónás prédikációjára. De Jónásnál nagyobb van itt.
- A belső világosság. Senki sem gyújt világot azért, hogy
elrejtse, vagy véka alá tegye, hanem a tartóra, hogy aki
csak belép, lássa fényét.
Tested világa a szemed. Ha
szemed ép, egész tested világos lesz, de ha hibás, tested is
sötét lesz.
- Vigyázz, hogy a világosság benned sötétség ne
legyen!
- Ha tested egészen világos és nincs benne semmi
sötét, olyan világos lesz az egész, mintha a villám fénye
világítaná meg."
- Jaj nektek, farizeusok! Alighogy befejezte beszédét.
egy farizeus meghívta, hogy étkezzék nála. El is ment és
asztalhoz ült.
- Mikor a farizeus látta, hogy étkezés előtt
nem mosdott meg, megütközött.
- Az Úr azonban így szólt
hozzá: "Ti farizeusok, tisztán tartjátok ugyan a pohár és
a tál külsejét, de belül teli vagytok rablással és
gonoszsággal.
- Esztelenek! Nem az alkotta a belsőt, aki a külsőt is
alkotta?
- Adjátok inkább alamizsnának, ami benne van.
akkor tiszták lesztek egészen.
- De jaj nektek, farizeusok! Tizedet adtok mentából,
rutából és minden veteményből, de elhanyagoljátok az
igazságosságot és az Isten szeretetét. Ezt meg kell tenni, az
nem szabad elhagyni.
- Jaj nektek, farizeusok! Szeretitek a főhelyeket a
zsinagógában, és a köszöntéseket nyilvános tereken.
- Jaj nektek!
Olyanok vagytok, mint a letaposott sírok: járnak fölöttük
az emberek, anélkül hogy tudnák."
- Jaj nektek, törvénytudók! Erre egy törvénytudó
méltatlankodni kezdett: "Mester, ha ilyeneket mondasz,
minket is gyalázol."
- De ő így válaszolt: "Jaj nektek is,
törvénytudók! Elviselhetetlen nehéz terhet rótok az
emberekre, de magatok egy ujjal sem érintitek a terhet.
Jaj nektek! Síremlékeket építetek a prófétáknak
atyáitok viszont megölték őket.
- Ezzel magatok is megvalljátok
hogy egyetértetek atyáitok tetteivel. Azok megölték őket
ti pedig emléket állítotok nekik.
- Azért mondja Isten
bölcsessége: prófétákat és apostolokat küldök hozzájuk:
némelyeket közülük megölnek, másokat üldözni fognak.
- E nemzedéknek számot kell adnia minden próféta véréről
melyet a világ kezdetétől,
- Ábel vérétől az oltár és a
templom között megölt Zakariás véréig kiontottak. Igenis
mondom nektek, számot fog adni ez a nemzedék.
Jaj nektek, törvénytudók! Lefoglaltátok a tudás kulcsát,
magatok nem mentek be, az odaigyekvőket pedig
visszatartjátok."
- Mikor abbahagyta, az írástudók és farizeusok nagy
fölháborodásukban különféle kérdésekkel kezdték faggatni.
- Azon fondorkodtak, hogy szavaiból ellessenek valamit,
(amivel vádolhassák).
1-4: Mt. 6,9-13. Lukácsnál rövidített formában olvassuk a Miatyánkot. Jézus valószínűleg kétszer tanította: először a hegyi beszédben, s később nyilvános működésének utolsó őszén. A megszólítás a gyermek bizalmát fejezi ki. Az első két (Máténál három) kérésben Isten dicsősének és uralmának teljes megválósulásáért, a következő háromban (Máténál négy) egyéni szükségleteinkért könyörgünk. Ez Isten fiainak valódi imádsága.
5-8. Jézus emberi módon szemlélteti, hogy állhatatosan kell imádkozni és nem szabad abbahagyni, még ha látszólag nem is hallgatja meg mindjárt az Úristen.
9-13: Mt. 7,7-11.
14-23: Mt. 12,22-30; Mk. 3,22-27.
19. Lásd
Mt. 12,27 jegyzet.
24-26: Mt. 12,43-45.
26. Aki visszaesik a bűnbe, mindinkább a gonosz lelkek hatalmába kerül.
27-28. Mária már azért is boldog, mert édesanyja az Üdvözítőnek, de még boldogabb, mert szent fia tanítását lelkébe fogadta és életében teljesen megvalósította: ő Jézus legtökéletesebb tanítványa.
29-32: Mt. 12,38-42.
30. Jónásról lásd
Mt. 12,40 jegyzet.
33-36: Mt. 5,15; Mt. 6,22-23.
34. Testi életünket szemünk irányítja, lelki életünket meggyőződésünk és szándékaink. Ha ezek helytelenek, tévedésbe és bűnbe viszik az embert.
37-44: Mt. 23,13-26.
45-54: Mt. 23,27-36.
47-48. Az írástudók külsőleg tisztelik a prófétákat, belsőleg azonban ragaszkodnak őseik lelkületéhez, akik megölték a prófétákat.
52. A törvénytudók elrejtették az emberek elől az üdvösségre vezető tudás kulcsát, vagyis kisajátították maguknak a vallási ismereteket. Kicsinyes és külsőséges erkölcsi szabályaikkal elvették embertársaik kedvét Isten törvényének megtartásától.