János apostol első levele
Fejezetek:
1,
2,
3,
4,
5.
- Higgyetek Krisztusban! Mindaz, aki hiszi, hogy Jézus a Messiás, Istentől
született, és csak az, aki a szülőt szereti, szereti annak gyermekét is.
- Abból tudjuk meg, hogy szeretjük Isten gyermekeit, ha Istent szeretjük és
megtartjuk parancsait.
- Szeretetünk Isten iránt abban mutatkozik, hogy megtartjuk parancsait.
- Parancsai nem nehezek. Minden ugyanis, ami Istentől született, győzedelmeskedik
a világon. A győzelem, amely diadalt arat a világon: a mi hitünk.
- Ki győzi le a világot, ha nem az, aki hiszi, hogy Jézus az Isten Fia?
- Hiszen Jézus Krisztus az, aki víz, vér és Lélek által jött. Nemcsak a víz által,
hanem a víz és a vér által. Erről a Lélek tanuskodik, hiszen a Lélek az igazság.
- Hároman tanuskodnak tehát (a mennyben: az Atya, az Ige és a Szentlélek, és ez a
három egy. És hárman tanuskodnak a földön):
- a Lélek, a víz és a vér, és ez a három egy.
- Ha az emberek tanuságát elfogadjuk, az Isten tanusága nagyobb. Isten tanusága
az, hogy tanuságot tett Fiáról.
- Aki hisz Isten Fiában, magában hordja (Isten) tanuságát. Aki nem hisz Istennek,
hazugnak tartja őt, mert nem hisz Isten tanuságában, amelyet Fiáról tett.
- A tanuság pedig arról szól, hogy Isten örök életet adott nekünk, és ez az élet
Fiában van.
- Akiben a Fiú van, annak van élete; akiben nincs Isten Fia, annak nincsen élete.
- Ezeket azért írom nektek, akik hisztek az Isten Fiában, hogy tudjátok: örök
életetek van.
- Könyörögjetek bizalommal! Az a bizalom él bennünk iránta, hogy bármit is
kérünk akarata szerint, meghallgat minket.
- Tudjuk ugyanis, hogy minden kérésünket meghallgatja, és tudjuk azt is, hogy ő
sugallta mindazt, amit kérünk.
- Ha látja valaki, hogy testvére vétkezik, de nem halált hozó bűnnel, könyörögjön
érte, hogy visszakapja az életet. Ez arra áll, aki nem halált hozó bűnnel
vétkezett. Van halált hozó bűn is. Ilyennél nem mondom, hogy könyörögjön érte.
- Minden gonoszság bűn. De van bűn, amely nem halálthozó.
Befejezés.
- Tudjuk, hogy mindaz, aki Istentől született, nem vétkezik. Aki Istentől
született, távol tartja magát a bűntől, és a gonosz nem fér hozzá.
- Tudjuk, hogy Istentől vagyunk, a világ viszont teljesen a gonoszságban fetreng.
- Tudjuk azt is, hogy Isten Fia eljött, és érzéket adott nekünk, hogy megismerjük
az igaz Istent. Ezzel az ő igaz Fiában, Jézus Krisztusban vagyunk: ő az igaz
Isten és az örök élet.
- Gyermekeim, őrizkedjetek a bálványoktól. (Amen.)
Fejezetek:
1,
2,
3,
4,
5.
6. Korának eretnek tévtanítóival szemben szent János Jézus istenemberségét hangoztatja. Istenségéről maga az Atya tanúskodott Jézus keresztsége alkalmával, emberségéről az a víz és vér, mely a keresztfán szent Szívének átszúrásakor kifojt. Ugyanaz a Jézus Krisztus, akiről az Atya tanúságot tett, halt meg értünk a keresztfán: ez a mi diadalmas hitünk, amelyről a Szentlélek is tanúságot tesz (Jn. 14,17).
7. A zárójelbe tett szavak az u.n. Comma Joanneum, mely nincs benn a görög szövegben. Eredetileg a szöveghez fűzött magyarázat volt, mely kb. a 6. században keletkezett és csak később került be a Vulgátába. Teljesen megfelel szent János tanításának.
13. Szent János ebben a versben kifejezi levelének főcélját, amely azonos evangéliumának céljával (Jn. 20,31).
16. A halált hozó bűn a hitehagyás. Az apostol nem tiltja a hitahagyottért mondott imát, de nem is buzdít rá. Valószínűleg a megáltalkodás esetére gondol (Mt. 12,32).
21. Az apostol ezeket a szavakat a pogány-keresztényekhez intézi, akik a pogány környezetben a bálványimádás veszélyében forogtak.