Jézus Krisztus evangéliuma Máté szerint
- Kalászszedés szombaton. Abban az időben Jézus szombaton vetések
között járt. Tanítványai megéheztek, tépdesni kezdték a kalászokat és
eszegették.
- Ennek láttára a farizeusok megjegyezték: "Nézd, tanítványaid olyant
tesznek, amit szombaton tilos cselekedni."
- Erre így felelt: "Nem olvastátok, mit tett Dávid, amikor társaival
együtt éhezett?
- Hogyan ment be Isten házába és ette meg a kitett kenyereket, amelyeket
sem neki, sem kíséretének nem volt szabad megennie, csak a papoknak.
- Vagy nem olvastátok a törvényben, hogy a papok szombatonként a
templomban megszegik a szombati nyugalmat, anélkül hogy vétenének?
- Mondom nektek: a templomnál nagyobb van itt.
- Ha értenétek mit jelent: irgalmasságot akarok és nem áldozatot,
sohasem ítélnétek el az ártatlanokat.
- Az Emberfia ura a szombatnak is."
- Gyógyítás szombaton. Onnan továbbhaladva betért zsinagógájukba.
- Talált egy félkezére béna embert. Megkérdezték tőle: "Szabad-e
szombaton gyógyítani?" - hogy vádaskodhassanak ellene.
- Ő így felelt: "Ha valakinek közületek csak egy juha van, és az
szombaton gödörbe esik, nem követ el mindent, hogy kihúzza?
- Pedig mennyivel többet ér az ember a birkánál! Tehát szabad szombaton
jót cselekedni."
- Azzal az emberhez fordult: "Nyújtsd ki kezedet!" Az kinyújtotta és
béna keze éppen olyan egészséges lett, mint a másik.
- Erre a farizeusok kimentek és tanakodni kezdtek hogyan okozhatnák
vesztét.
- Jézus kerüli a nyilvánosságot. Mikor Jézus ezt meghallotta,
eltávozott onnan. Azután is sokan fordultak hozzá és meggyógyította
valamennyit.
- De megtiltotta nekik, hogy nyilvánosságra hozzák.
- Így beteljesedett Izajás próféta jövendölése:
- "Ez az én szolgám, akit kiválasztottam,
szeretett fiam, akiben kedvem telik.
Rálehelem lelkemet,
és hirdetni fogja az igazságot a népeknek.
- Nem vitatkozik s nem kiabál,
szavát sem hallják a tereken.
- A megroppant nádat nem töri el,
a füstölgő mécsbelet nem oltja ki,
míg csak győzelemre nem viszi az igazságot.
- Az ő nevében bíznak a nemzetek."
- Jézus válaszol a farizeusok vádaskodására. Akkor egy ördögtől
megszállt, vak és néma embert vittek hozzá, és meggyógyította úgy,
hogy az beszélni és látni kezdett.
- Erre az egész nép elámulva mondta: "Csak nem ő a Dávid fia?"
- A farizeusok is meghallották ezt és megjegyezték: "Ő csak Belzebubbal,
az ördögök fejedelmével űzi ki az ördögöt."
- Jézus, átlátva gondolataikon, így szólt hozzájuk: "Minden meghasonlott
ország elpusztul és egyetlen meghasonlott város vagy ház sem állhat
fönn.
- Ha sátán űzi ki a sátánt, akkor meghasonlott önmagában: tehát hogyan
állhat fönn az országa?
- Ha én Belzebubbal űzök ördögöt, fiaitok kinek a segítségével teszik?
Ezért ők lesznek a ti bíráitok.
- De ha én Isten Lelkével űzök ördögöt, akkor elérkezett hozzátok Isten
országa.
- Hogyan törhet be valaki az erős ember házába és rabolhatja el a
holmiját, ha előbb meg nem kötözi őt? Csak azután foszthatja ki házát.
- Aki nincs velem, ellenem van; aki nem gyűjt velem, szétszór.
- Bűnök a Szentlélek ellen. Azért azt mondom nektek: minden bűn
és káromlás bocsánatot nyer, de a Lélek ellen való káromlás nem nyer
bocsánatot.
- Aki az Emberfia ellen szól, bocsánatot nyer, de aki a Szentlélek ellen
szól, nem nyer bocsánatot sem ezen a világon, sem a jövendőben.
- Ha jónak mondjátok a fát, tartsátok gyümölcsét is jónak, de ha
rossznak mondjátok a fát, tartsátok a gyümölcsét is rossznak, hiszen
gyümölcséről ismerhető föl a fa.
- Viperák fajzata! Hogyan beszélhettek jót, holott gonoszok vagytok?
Hiszen a szív bőségéből szól a száj.
- A jó ember jó kincséből jót szed elő, a rossz ember rossz kincséből
rosszat szed elő.
- Mondom nektek: minden fölöslegesen kimondott szóról számot adnak majd
az emberek az ítélet napján.
- Szavaid alapján fognak igaznak ítélni, szavaid alapján fognak
elmarasztalni."
- Jónás jele. Erre néhány írástudó és farizeus így szólt hozzá:
"Mester, jelet szeretnénk tőled látni."
- Ő így felelt: "A gonosz és hűtlen nemzedék jelet kíván, de nem kap más
jelet, mint Jónás prófétáét.
- Amint ugyanis Jónás próféta három nappal és három éjjel volt a hal
gyomrában, úgy lesz az Emberfia is a föld szívében három nap és három
éjjel.
- A ninivei férfiak e nemzedékkel együtt jelennek meg majd az ítéleten
és elítélik azt, mert ők megtértek Jónás prédikációjára. De Jónásnál
nagyobb van itt.
- Dél királynője e nemzedékkel együtt jelenik meg az ítéleten és elítéli
azt, mert a föld végső határáról is eljött, hogy meghallgassa a bölcs
Salamont. De Salamonnál nagyobb van itt!
- Visszaesés a bűnbe. Mikor a tisztátalan lélek kiszáll az
emberből, puszta helyen bolyong, nyugtot keres, de nem talál.
- Akkor azt mondja: visszatérek házamba, ahonnét kijöttem. Amikor odaér,
üresen találja, sőt még kisöpörve és földíszítve is.
- Erre elmegy, hoz magával hét másik lelket, magánál is
gonoszabbakat. Bemennek és ott laknak. Annak az embernek a sorsa pedig
rosszabbra fordul, mint előbb volt. Így jár ez a gonosz nemzedék is."
Szakítás a néppel és vezetőivel
- Ki tartozik igazán Jézushoz? Miközben még a néphez szólt, anyja
és testvérei megálltak kint és beszélni akartak vele.
- Valaki figyelmeztette: "Anyád és testvéreid kint állnak és beszélni
akarnak veled."
- De ő megkérdezte a hozzá szólót: "Ki az én anyám és kik az én
testvéreim?"
- Aztán kitárta karját tanítványai felé és így szólt: "Ezek az én anyám
és testvéreim!
- Aki teljesíti mennyei Atyám akaratát, az mind testvérem, nővérem és
anyám."
1-8. Mk. 2,23-28; Lk. 6,1-5.
2. Az Isten törvénye megengedte (MTörv. 23,25), csak a farizeusok tiltották.
3-4. Az eseményt a Királyok első könyve mondja el (1Kir. 21,1-6). A kenyeret szombatonként tették ki a jeruzsálemi templomban a szentély asztalára.
9-14. Mk. 3,1-16; Lk. 6,6-11.
18-21. Izaiás jövendölése az Isten jogait és igazságait érvényesítő, szelíd és irgalmas Üdvözítőről szól. (Esa. 42,1-4.)
22-30. Mk. 3,22-27; Lk. 11,14-23.
23. Dávid fia messiási cím.
27. A farizeusok ellenvetése ésszerűtlen saját fiaik, tanítványaik és követőik ördögűzéseit is el kellett volna itélniük.
31-37. Mk. 3,28-30; Lk. 12,10; Lk. 6,43-45.
32. Ha valaki nem tudatlanságból s gyarlóságból vétkezik hanem a megismert igazsággal és a kegyelemmel szembeszáll, bűnt követ el az igazság és kegyelem Lelke a Szentlélek ellen. Az ilyen ember sorsa a megátalkodás, a bűnbánat hiánya és végeredményben a kárhozat. Ilyen volt a farizeusok bűne.
38-42. Mt. 16,1-4; Mk. 8,11-12; Lk. 11,16; Lk. 11,29-32.
39. Hűtlen szószerint házasságtörő nemzedék, mert az Istennek és a választott népnek az Ószövetségben gyakran házassághoz hasonlított szent szövetsége ellen vét, tehát istentelen.
40. Jónás a cethal gyomrában a feltámadó Krisztus előképe volt. Nem kell három teljes napra gondolnunk: a zsidók minden megkezdett napot és éjszakát teljesnek számítottak.
43-45. Lk. 11,19-21.
45. Aki visszaesik a bűnbe egyre jobban a gonoszlélek hatalmába kerül
46-50. Mk. 3,21; Mk. 3,31-35; Lk. 8,19-21.
46. A testvér a Szentírás nyelvén nem csak az édestestvért jelenti, hanem a rokonság egyébb fokait is. Ilyen értelemben nevezi testvérnek Ábrahám unokaöccsét Lótot (Ter. 13,8; Ter. 14,12-16), Jákob pedig apósát Lábánt (Ter. 29,10-14). Az evangélium később megnevezi Jézus "testvéreit" (Mt. 13,15), de említést tesz anyjukról is (Mt. 27,56), aki nem azonos Szűz Máriával, hanem valószínűleg az ő unokatestvére volt. Jézusnak tehát nem voltak édes testvérei. Ezt tanítja a szent hagyomány is, mely világosan állítja a B. Szűz örökös szűzességét.
49-50. Jézus azt akarja mondani, hogy mikor Isten ügyében fárad, nem lehet tekintettel a test és vér kötelékeire. Munkatársai és tanítványai lelkileg közelebb állnak hozzá, mint anyja és rokonai pusztán testi értelemben. Lélekben természetesen a Szűzanya állt legközelebb Jézushoz.