Jakab apostol levele

Fejezetek: 1, 2, 3, 4, 5.

  1. Őrizkedjetek a személyválogatástól. Testvéreim! Ha hisztek dicsőséges Urunkban, Jézus Krisztusban, ne legyetek személyválogatók.
  2. Például gyülekezetetekbe belép egy aranygyűrűs, fényes öltözetű férfi, s bemegy egy kopott ruhájú szegény is.
  3. Ti a fényes öltözetűre figyeltek és azt mondjátok neki: foglalj kényelmesen helyet itt! A szegényre viszont rászóltok: te állj oda! Vagy pedig: ülj a zsámolyra, lábam elé!
  4. Ugye különbséget tesztek magatokban és igazságtalan gondolkozású bírák vagytok?
  5. Halljátok csak, szeretett testvéreim, ugye az Isten éppen azokat választotta ki, akik a világ szemében szegények, hogy gazdagokká tegye őket a hitben, sőt örököseivé is annak az országnak, melyet az őt szeretőknek ígért?
  6. Ti pedig lenézitek a szegényt. Hát nem a gazdagok nyomnak el titeket erőszakkal s hurcolnak a törvény elé?
  7. Nem ők becsmérlik azt a jó nevet, amelyről elneveztek titeket?
  8. Ha ellenben az Íráshoz híven teljesítitek a királyi törvényt: "Szeresd felebarátodat, mint önmagadat" - helyesen teszitek.
  9. De ha személyválogatók vagytok, bűnt követtek el, s a törvény mint törvényszegőket elmarasztal.
  10. Aki az egész törvényt megtartja, de egy dologban vét, az egész ellen vétkezik.
  11. Aki ugyanis azt mondta: "Ne paráználkodjál", azt is megparancsolta: "Ne ölj." Ha tehát nem paráználkodol, ellenben ölsz, törvényszegővé lettél.
  12. Úgy beszéljetek s úgy cselekedjetek, mint akik a szabadság tötvényének felelősek.
  13. Irgalom nélkül sújtja az ítélet azt, aki nem gyakorolt irgalmasságot. Az irgalmasság azonban győzelmet arat az ítéleten.
  14. A jócselekedetek gyakorlása. Mit használ, testvéreim, ha valaki azt mondja, hogy van hite, cselekedetei azonban nincsenek? Vajon üdvözítheti őt a hit?
  15. Mondjuk, hogy egy testvérnek vagy nővérnek nincs ruhája, s a mindennapi élelemben szükséget szenved.
  16. Ha mármost egyiktek azt mondja: "Menjetek békével! Melegedjetek! Lakjatok jól!" - de nem adja meg nekik, amire életük fönntartására szükségük van, ugyan mit használ az nekik?
  17. Ugyanígy van a hittel is: ha nincsenek cselekedetei, önmagában holt.
  18. De valaki azt mondhatná: neked hited van, nekem pedig cselekedeteim. Mutasd meg nekem tettek nélküli hitedet, akkor én tetteimből bizonyítom hitemet.
  19. Te hiszed, hogy egy az Isten? Jól teszed. Ezt azonban az ördögök is hiszik - és mégis rettegnek.
  20. Meg akarsz győződni, te oktalan ember, hogy tettek nélkül meddő a hit?
  21. Vajon Ábrahám atyánk nem tettei alapján igazult-e meg, mivel fiát, Izsákot föláldozta az oltáron?
  22. Ebből láthatod, hogy a hit közreműködött ugyan tetteivel, de csak a tettek által vált tökéletessé.
  23. Így teljesedett be az Írás szava: "Ábrahám hitt Istennek, s ez megigazulására szolgált" és ezért "Isten barátjának" nevezték.
  24. Látjátok tehát, hogy tettek által igazul meg az ember, s nem csupán a hit által.
  25. Ugye a parázna Rácháb is a tettek által igazult meg, mert befogadta a kémeket, s aztán más úton bocsátotta el őket?
  26. Amint a test lélek nélkül halott, úgy a hit is halott tettek nélkül.

Fejezetek: 1, 2, 3, 4, 5.


1-7. A gazdagokat előnyben részesítő személyválogatás ellenkezik a krisztusi tanítással. Isten a szegényeket választotta ki országának polgáraivá, az elnyomások és üldözések viszont rendszerint a gazdagoktól származnak. A gazdagot is kell szeretni, de nem azért, mert gazdag, hanem azért, mert ő is felebarát. Ez a királyi törvény értelme.

8. Lev. 19,18.

10-13. Az összes parancsok Istentől származnak, s ezért bármelyik ellen vét is az ember, mintegy valamennyi ellen vét, mert Isten ellen vétkezik. Tehát egyetlen súlyos bűn is megfoszt az örök boldogságtól (Mt. 5,19).

14-26. A hit önmagában nem elég az üdvösségre. Jócselekedetekkel kell egyesülnie, hogy üdvözítsen (Jak. 2,14-19). Ezt az igazságot bizonyítja Ábrahám és Ráháb példája (Jak. 2,20-26). Szent Jakabnak ez a tanítása nincs ellentétben szent Páléval, aki azt írja a rómaiaknak (Róm. 3,28); ,,Mi ugyanis azt valljuk, hogy az ember a törvény tetteitől függetlenül a hit által igazul meg." Ezzel ugyanis csak a mózesi törvény által parancsolt tetteket mondja szükségteleneknek. -- Szent Jakab tanításának éppen az ellenkezőjét tanította Luther, aki fölmenti az embert a jótett kötelessége alól, mert szerinte a hit önmagában is üdvözít.

23. Ter. 15,6.