Pál apostol leleve a zsidókhoz
Fejezetek:
1,
2,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11,
12,
13.
- Az ószövetségi áldozatok tökéletlensége.
Mindenesetre volt az előző szövetségnek is istentiszteleti
rendtartása és földi szentélye:
- egy sátor, amelynek előrészében ott
állt a gyertyatartó, az asztal és a fölajánlott kenyér. Ezt
szentélynek nevezték.
- A második függöny mögött állt az a
sátor, melyet Szentek Szentjének neveztek.
- Ebben volt az
aranytömjénező és a szövetség szekrénye, amelyet minden
oldalról arany borított. A szekrényben őrizték a mannát
tartalmazó aranyedényt, Áron kivirágzott vesszejét és a
szövetség tábláit,
- fölötte pedig az isteni dicsőség kerubjai
voltak, melyek beárnyékolták az engesztelés trónját.
Ezekről most nem szükséges egyenként beszélnem.
- Mióta ezt így elrendezték, az első sátorba rendszeresen
beléptek az istentiszteletet végző papok.
- A másikba azonban,
egyszer egy évben, egyedül a főpap lépett be, mégpedig
azzal a vérrel, melyet a maga és a nép bűneiért áldozott
föl.
- Ezzel azt jelezte a Szentlélek, hogy a Szentek
Szentjébe vezető út nem nyílik meg addig, amíg az első sátor
fönnáll.
- Ez a jelen időre vonatkozik. Ott olyan ajándékot
és áldozatot mutatnak be, melyek a bemutatót
lelkiismeretben nem tehetik tökéletessé.
- Hiszen csak testi
szertartások, amelyek ételből, italból és különböző
tisztálkodásból állnak és csak az újjárendezés idejéig köteleznek.
- Az új szövetség tökéletes áldozata. Krisztus
azonban mint a jövendő javak főpapja jelent meg és belépett
abba a nagyobb és tökéletesebb sátorba, amelyet nem ember
keze alkotott, vagyis nem e világból való.
- Nem is bakok
vagy borjak vérével, hanem tulajdon vérével lépett be
egyszer s mindenkorra a Szentek Szentjébe, s örök
megváltást szerzett.
- Ha ugyanis a bakok és bikák vére meg az üsző
hamva a tisztátalanokra hintve megszenteli őket, úgyhogy
külsőleg megtisztulnak,
- mennyivel inkább tisztítja meg
lelkiismeretünket a holt cselekedetektől Krisztus vére -
aki az örök Lélek által önmagát ajánlotta föl szeplőtelen
áldozatul Istennek -, hogy az élő Istennek szolgáljunk!
- Jézus az új szövetség közvetítője. Ezért új
szövetség közvetítője ő, melyben a meghívottak a megígért
örökké tartó örökségben részesülnek. Előbb azonban az
előző szövetség idején elkövetett bűnök megváltásáért el
kellett szenvednie a halált.
- Ahol ugyanis végrendelet van,
előbb meg kell halnia a végrendelkezőnek,
- mert a
végrendelet csak halál esetén jogerős, és nem érvényes addig,
amíg él a végrendelkező.
- Ezért az első szövetséget sem
kötötték vér nélkül.
- Miután ugyanis Mózes a törvény
minden parancsát fölolvasta az egész nép előtt, a bakok és
borjak vérét vízzel keverte, aztán vörös gyapjúval és
izsóppal meghintette magát a könyvet és az egész népet
- e
szavakkal: "Ez a szövetség vére, amelyet Isten veletek kötött."
- Ugyanúgy vért hintett a sátorra és az istentisztelet
minden eszközére is.
- Sőt a törvény szerint majdnem minden
vérrel tisztul meg, és vérontás nélkül nincsen bűnbocsánat.
- A mennyei dolgok előképeinek így kellett
megtisztulniuk, de maguknak a mennyeieknek ennél kiválóbb
áldozatokkal.
- Krisztus ugyanis nem kézzel emelt szentélybe
lépett be, mely a valódinak csak előképe, hanem magába
a mennybe, hogy most Isten színe előtt közbenjárjon
értünk.
- Ezért nincs szükség rá, hogy többször föláldozza
magát, mint ahogy a főpap minden évben belép a Szentek
Szentjébe az idegen vérrel,
- különben a világ kezdete óta
már többször kellett volna szenvednie. Ő azonban most,
az idők végén, egyszer s mindenkorra megjelent, hogy
önmagát föláldozva eltörölje a bűnt.
- Amint az a
rendelkezés, hogy az ember egyszer haljon meg s utána az ítélet
következzék,
- úgy Krisztus is egyszer áldozta föl magát,
hogy elvegye sokak bűnét. Másodszor nem a bűn miatt
jelenik meg, hanem hogy üdvözítse azokat, akik rá várnak.
Fejezetek:
1,
2,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11,
12,
13.
6-10. A Szentek Szentjének a Szentélytől való elválasztása azt jelképezte, hogy az
Ószövetségben még nem volt szabad az Istenhez vezető út. Az ószövetségi
szertartások ugyanis csak külső megtisztulást adtak, nem pedig belső megigazulást
és Istennel való kiengesztelődést.
11-14. Az Újszövetségi főpap nem a föláldozott állatok vérével, hanem tulajdon
vérének ontásával lépett a mennyei szentélybe. Ez a vér a megváltás vére, mely
kiengesztelte az Istent és megszenteli a lelkeket.
15-22. Az újszövetséget Isten örök rendelése szerint Krisztus vérontásával kellett
megkötni. Ennek előképe volt minden ószövetségi véresáldozat.
20. Kiv. 24,8.
24-28. Ha Krisztus áldozata nem hozott volna teljes kiengesztelődést az Istennel,
meg kellene ismételnie kereszthalálát. Erre azonban nincs szükség, mivel
keresztáldozatával véglegesen eltörölte a bűnt, s most Isten örökkévalóságában
szüntelenül közbenjár értünk.