Pál apostol leleve a zsidókhoz
Fejezetek:
1,
2,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11,
12,
13.
- A hit példaképei az Ószövetségben. A hit reményeink
szilárd alapja és a nem látott dolgok igazolása.
- Ez adott
bizonyságot őseinknek.
- Hitből értjük meg, hogy a világot
Isten igéje alkotta, vagyis láthatatlanból lett a látható.
- Hittel mutatott be Ábel értékesebb áldozatot Istennek,
mint Káin. Ezzel nyerte el igaz voltának bizonyítékát,
amikor Isten kedvezően tanúskodott ajándékai mellett.
Hite által még holtan is beszél.
- Hitéért ragadtatott el Hénok, hogy halált ne lásson.
Nem találták többé, mert Isten elragadta. Elragadtatása
előtt azonban bizonyságot nyert, hogy kedves az
Istennek.
- Hit nélkül nem lehet tetszeni (Istennek). Annak
ugyanis, aki Istenhez járul, hinnie kell, hogy létezik s hogy
megjutatmazza azt, aki őt keresi.
- Hittel kapott Noé fölvilágosítást a még láthatatlan
dolgok felől, s szent félelemmel eltelve, bárkát épített
családja megmentésére. Hite erejével ítélte el a világot és lett
részese a hitből fakadó megigazulásnak.
- Hittel engedelmeskedett Ábrahám a hívásnak, hogy
költözzék arra a vidékre, amelyet örökségül kellett
kapnia. Kivándorolt, anélkül hogy tudta volna, hová megy.
- Hittel telepedett le az ígéret földjén, mint idegen földön.
Sátorban lakott Izsákkal és Jákobbal, akik ugyanannak
az ígéretnek voltak társörökösei.
- Várta ugyanis azt a
szilárd alapokra épülő várost, melynek tervezője és alkotója
Isten.
- Hittel kapott erőt (a meddő) Sára arra, hogy éltesebb
kora ellenére anya lehessen, mert hűségesnek tartotta azt,
aki az ígéretet tette.
- Ezért is származnak egytől, noha már
kivénült, olyan sokan, mint az ég csillagai s mint a
tengerpart megszámlálhatatlan fövenye.
- Hitben hunytak el ők mind, anélkül hogy elnyerték
volna az ígéretet. Csak messziről látták és köszöntötték,
s ezzel megvallották, hogy vándorok és jövevények a
földön.
- Aki így beszél, elárulja, hogy hazát keres.
- Ha arra
gondoltak volna, ahonnan kivándoroltak, lett volna még
idejük a visszatérésre.
- Ámde ők jobb haza után törekedtek,
tudniillik a mennyei után. Ezért Isten sem restelli, hogy
Istenüknek hívják őt, hiszen hazát készített nekik.
- Hittel áldozta föl Izsákot Ábrahám, amikor próbára
tette Isten. Föláldozta egyszülött fiát, bár ígéretet kapott
- és hallotta: "Izsák által lesznek utódaid."
- Meg volt
győződve, hogy Isten a halottat is föl tudja támasztani. Ezért
is kapta vissza őt, mint előképet.
- Hittel áldotta meg Izsák Jákobot és Ézsaut,
megjövendölve sorsukat.
- Hittel áldotta meg a haldokló Jákob József mindkét
fiát, és imádva borult botjának fejére.
- Hittel tett említést a haldokló József Izrael fiainak
kivándorlásáról és rendelkezett csontjairól.
- Hittel rejtegették szülei az újszülött Mózest három
hónapon keresztül, mert látták, hogy szép a gyermek, s nem
féltek a király parancsától.
- Hittel tagadta Mózes, miután
felnőtt, hogy ő a fáraó leányának fia.
- Inkább úgy
döntött, hogy együtt szenved sanyargatást Isten népével,
mintsem hogy a bűn múló előnyét élvezze.
- Nagyobb értéknek
tartotta Krisztus gyalázatát az egyiptomiak kincsénél,
mert a jutalmat tartotta szem előtt.
- Hittel hagyta el
Egyiptomot, s nem ijedt meg a haragra gerjedt királytól, hanem
állhatatosan kitartott, mintha látta volna már a
láthatatlant.
- Hittel ünnepelte meg a húsvétot és a vérrel történő
meghintést, hogy az öldöklő angyal ne bánthassa az
elsőszülötteket.
- Hittel keltek át a Vörös-tengeren, akárcsak a
szárazföldön; amikor viszont az egyiptomiak kísérelték
meg, elmerültek.
- A hit erejével omlottak le Jerikó falai, miután hét nap
körüljárták.
- Hite miatt nem veszett oda a hitetlenekkel a parázna
Rácháb, mivel békével befogadta a kémeket.
- Mit is mondjak még? Kifogynék az időből, ha
Gedeonról, Bárákról, Sámsonról, Jeftéről, Dávidról, Sámuelről és
a prófétákról beszélnék,
- akik a hit erejével országokat
győztek le, igazságot gyakoroltak, ígéreteket nyertek el,
oroszlánok száját tömték be,
- lángoló tüzet oltottak ki,
megmenekültek a kard élétől, gyengeségből erőre kaptak,
hősök voltak a háborúban és megfutamították az ellenség
táborát.
- Asszonyok föltámasztás útján visszanyerték
halottaikat. Némelyek kínpadra kerültek, de nem fogadták
el a szabadságot, hogy jobb föltámadáshoz jussanak,
- mások gúnyt és megostorozást, sőt bilincseket és börtönt
tűrtek el,
- megkövezést, kettéfűrészelést és sanyargatást
szenvedtek, kardélen hullottak el, juhbőrben és kecskebőrben
bujdostak, nélkülözve, üldöztetve, zaklatva.
- A világ nem
volt méltó rájuk. Ezért sivatagban, hegyek közt,
barlangokban és szakadékok közt bolyongtak.
- Ezek mindnyájan, bár a hit igazolta őket, nem nyerték
el az ígéretet,
- mert Isten nekünk rendelt valami jobbat,
hogy nélkülünk ne jussanak a tökéletességre.
Fejezetek:
1,
2,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11,
12,
13.
1. A vers nem a hit meghatározása, hanem lényeges jegyeinek leírása.
Bizonyosságot ad az emberi ismeretünket meghaladó természetfölötti dolgok (Isten,
örök üdvösség) létezéséről és meggyőz arról, hogy ezeket el is érhetjük.
4-7. Az ószövetségi példaképek azt bizonyítják, hogy a szilárd, rendíthetetlen hit
erőt ad a jócselekedetekre és a szenvedésekben való kitartásra.
8-22. Különösen Ábrahám példája tanulságos. Hite már akkor megnyilvánult, mikor
az isteni hívásra kivándorolt hazájából (Zsid. 11,8-10), de rendkívüli erővel jutott
kifejezésre Izsák föláldozásánál. Mivel Izsák egyetlen gyermeke volt, föláldozásával
minden emberi reménye elveszett volna arra, hogy Isten ígérete beteljesedik és
valóban nagyszámú utóda lesz. Mégis kiállta rendíthetetlen hittel a próbát, s ezért
Isten nem is követelte tőle az áldozat végrehajtását. Izsák, akit Isten váratlan
közbelépése mentett meg a haláltól, előképe a föltámadt Üdvözítőnek
(Zsid. 11,17-19).
18. Ter. 21,12.
23-26. Gazdagság és kényelem helyett Mózes a hit szellemében inkább népének
sanyarú sorsát választotta. Ez a sors előképe Krisztus szenvedésének.
33-38. Országokat a bírák és Dávid győztek le, igazságot a bírák és a királyok
gyakoroltak, ígéreteket Dávid és a próféták nyertek el, oroszlánok száját Sámson,
Dávid és Dániel tömte be, lángoló tüzet Dániel három társa oltott ki az égő
kemencében, kard élétől Dávid, Illés és Elizeus menekült meg, gyengeségből
Sámson és Ezekiás kapott erőre, halottját a szareptai özvegy és a szunamit asszony
nyerte vissza, kínpadra Eleázár került, meg a Makkabeus-anya hét fiával, bilincset
és börtönt Jeremiás tűrt el, megkövezést Zakariás, kettéfűrészelést (a zsidó
hagyomány szerint) Izaiás szenvedett, kardélen Uriás próféta hullott el, a sivatagban
Illés és Elizeus bolyongott.
39-40. Az Ószövetség igazai nem látták a messiási igéret teljesedését amely most
vált valóra. Az Újszövetség azonban nekik is javukra válik, mert Krisztus
megváltása által ők is részesülnek az örök üdvösségben.