Pál apostol leleve a zsidókhoz

Fejezetek: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13.

  1. Állhatatosság a szenvedésben. Ezért mi is, akiket ekkora sereg hitvalló vesz körül, vessünk el minden terhet, különösen a csábító bűnt, és fussuk meg kitartással az előttünk lévő pályát.
  2. Tekintsünk föl a hit szerzőjére és beteljesítőjére, Jézusra, aki a fölkínált öröm helyett a kereszthalált szenvedte el, anélkül hogy a gyalázattal törődött volna, s most Isten trónjának jobbján ül.
  3. Gondoljatok csak őrá, aki a bűnösök részéről ilyen ellentmondást viselt el, hogy el ne lankadjatok és bensőtökben el ne csüggedjetek.
  4. A bűn ellen vívott harcotokban még nem álltatok ellen véretek ontásáig,
  5. és megfeledkeztetek a vigasztalásról, mely hozzátok, mint fiakhoz szól:

    "Fiam, ne kicsinyeld le az Úr fenyítését,
    s ne csüggedj el, ha korhol.

  6. Mert megfenyíti az Úr, akit szeret,
    s megostorozza minden fiát, akit befogad."


  7. A fenyítések közt is maradjatok állhatatosak. Isten úgy bánik veletek, mint fiaival. Melyik az a fiú, akit atyja meg ne fenyítene?
  8. Ha fenyítés nélkül maradtok, amiben pedig mindenki részesül, akkor fattyak vagytok, nem fiak.
  9. Testi atyáink is megfenyítettek bennünket, mégis tiszteltük őket. Nem kell sokkal inkább a lelkek Atyjának engedelmeskednünk, hogy éljünk?
  10. Azok néhanapján kényükrekedvükre fenyítettek meg minket, ő viszont javunkra, hogy szentségének részeseivé legyünk.
  11. A jelenben ugyan minden fenyíték inkább szomorúságot okoz, mint örömet, később azonban az igaz élet és a béke gyümölcsét hozza annak, aki elviselte.
  12. Ezért feszítsétek meg a lankadt karokat és roggyant térdeket,
  13. a görbe utakon pedig járjatok egyenesen, hogy a megbénult tag ki ne ficamodjék, hanem inkább meggyógyuljon.
  14. Óvás az elpártolástól. Törekedjetek békességben élni mindenkivel, törekedjetek az igaz életre. Enélkül senki sem látja meg az Urat.
  15. Ügyeljetek arra, hogy Isten kegyelmét senki el ne hanyagolja, hogy valami mérges gyökér föl ne szökkenjen, kárt ne okozzon és senkit meg ne fertőzzön.
  16. Senki se legyen parázna vagy istentelen, mint Ézsau, aki egy tál ételért eladta elsőszülöttségét.
  17. Hiszen tudjátok, hogy mikor később szerette volna az áldást, elutasításban volt része, s nem sikerült az elhatározáson változtatnia, noha könnyek közt kísérelte meg.
  18. Ti nem járultatok kézzelfogható hegyhez, lobogó tűzhöz, homályhoz, sötétséghez vagy förgeteghez,
  19. sem harsonazengéshez vagy mennydörgő szózathoz, melynek hallatára könyörögni kezdtek, hogy ne szóljon hozzájuk tovább a szó.
  20. Nem tudták ugyanis elviselni a parancsot: "Még ha állat érinti is a hegyet, kövezzék meg."
  21. Oly rettenetes volt a látvány, hogy Mózes is azt mondta: "Rémület és reszketés fog el."
  22. Ti Sion hegyéhez járultatok, az élő Isten városához, a mennyei Jeruzsálemhez, az angyalok ezreihez,
  23. az elsőszülöttek ünnepi sokadalmához és gyülekezetéhez, akik föl vannak jegyezve a mennyben, mindenek bírájához, Istenhez, a tökéletes igazak lelkeihez,
  24. az új szövetség közvetítőjéhez, Jézushoz és a meghintés véréhez, mely hathatósabban kiált, mint Ábelé.
  25. Vigyázzatok, hogy el ne utasítsátok a hozzátok szólót. Ha ugyanis nem menekültek meg azok, akik a földön szólót elutasították, mennyivel kevésbé mi, akik a mennyből szólótól fordulunk el.
  26. Hangja akkor a földet rendítette meg, most pedig azt ígéri: "Még egyszer, s akkor nemcsak a földet, hanem az eget is megrendítem."
  27. Ez a "még egyszer" jelzi a változékony dolgoknak, vagyis a teremtményeknek átalakulását, hogy megmaradjon, ami változtathatatlan.
  28. Mivel tehát változtathatatlan országot nyertünk, legyünk hálásak és szolgáljunk Istennek tetszően, tisztelettel teljes félelemmel.
  29. A mi Istenünk ugyanis emésztő tűz.

Fejezetek: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13.


5-6. Péld. 3,11-12. 16-17. Amint Ézsau egy tál lencséért eladta elsőszülöttségi jogát, úgy áldozza föl a hitehagyó is múlandó előnyökért istenfiúságát és mennyei örökségét. 18-24. Már a zsidó népnek is meg kellett tisztulnia, amikor az Ószövetség megkötésére a Sinai hegyhez vonult (Kiv. 19,16-20). Mennyivel szentebbnek kell lenniük a kersztényeknek, akik nem a félelem és rettegés szövetségéhez tartoznak, hanem, mint Isten kedves gyermekei, Isten országához, Krisztus Egyházához! Krisztus vére tisztította és szentelte meg őket, mely Ábel vérénél is hathatósabban kiáltott a mennybe és kiérdemelte számunkra Isten bocsánatát. 20. Kiv. 19,13. 21. Szám. 9,19. 26. Ag. 2,6. 25-29. Ha már az ószövetségi törvény megszegése súlyos büntetést vont maga után, mennyivel inkább az Újszövetségtől való elpártolás, hiszen akkor a Sinai hegyről beszélt az Isten, most azonban közvetlenül a mennyből szólt hozzánk szent Fia által; azonkivűl az Ószövetség múlandó volt, az Újszövetség örök. 29. Szám. 4,24.