5. Fejezet (Szent Máté)
- A hegyi beszéd. A tömeg láttára Jézus fölment a hegyre.
- Ott leült, tanítványai pedig köréje
gyűltek. Akkor szólásra nyitva ajkát így tanította őket:
A nyolc boldogság
- "Boldogok a lélekben szegények: övék a mennyek országa.
- Boldogok a szomorkodók; majd megvigasztalják őket.
- Boldogok a szelídek: övék lesz a föld.
- Boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot: majd kielégítik őket.
- Boldogok az irgalmasok: majd nekik is irgalmaznak.
- Boldogok a tisztaszívűek: ők meglátják Istent.
- Boldogok a békességesek: ők Isten fiai.
- Boldogok, akiket az igazságért üldöznek: övék a mennyek országa.
- A tanítványok feladata. Boldogok vagytok, ha miattam szidalmaznak és üldöznek titeket és
hazudozva minden rosszat fognak rátok.
- Örüljetek és ujjongjatok: nagy lesz a jutalmatok a
mennyben. Hiszen így üldözték előttetek a prófétákat is.
- Ti vagytok a föld sója. Ha a só ízét veszti, ugyan mivel sózzák meg? Nem való már egyébre,
mint hogy kidobja és széttapossa az ember.
- Ti vagytok a világ világossága. A hegyre épült
város el nem rejthető.
- És ha világosságot gyújtanak, nem teszik véka alá, hanem a tartóra,
hogy világítson a ház minden lakójának.
- Így világítson világosságtok az emberek előtt, hogy
lássák jótetteiteket és magasztalják mennyei Atyátokat.
- Jézus és az ószövetségi törvény. Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy megszüntessem a
törvényt, vagy a prófétákat. Nem azért jöttem, hogy megszüntessem, hanem , hogy tökéletessé
tegyem.
- Bizony mondom nektek: Míg ég és föld fennáll, egy i betű vagy egy vesszőcske sem
marad el a törvényből, hanem beteljesedik az egész.
- Aki tehát csak egyet hagy is el a legkisebb parancsok közül és így
tanítja az embereket, az igen kicsi lesz a mennyek országában. Aki
viszont megtartja és tanítja azokat, az nagy lesz a mennyek
országában.
- Ezért mondom nektek: Ha
életszentségtek fölül nem múlja az írástudókét és a farizeusokét, nem juttok be a mennyek
országába.
- Az ötödik parancs. Hallottátok a régieknek szóló parancsot: Ne ölj! Aki öl
állítsák törvényszék elé.
- Én pedig azt mondom nektek: Már azt is állítsák törvényszék elé, aki
haragot tart. Aki felebarátját butának mondja, állítsák a nagytanács elé. Aki pedig istentelennek
mondja, jusson a gyehenna tüzére.
- Ha tehát ajándékodat az oltárhoz viszed és ott eszedbe jut,
hogy felebarátodnak valami panasza van ellened,
- hagyd ott ajándékodat az oltár előtt, menj,
békülj ki előbb felebarátoddal, aztán jöjj vissza és ajánld fel ajándékodat.
- Békülj ki még idejében, még útközben ellenfeleddel, hogy át ne adjon
a bírónak, a bíró a poroszlónak és tömlöcbe ne vessenek.
- Bizony mondom neked: Ki nem szabadulsz onnan, amíg az utolsó
fillért le nem fizetted.
- A kilencedik parancs. Hallottátok (a régieknek szóló) parancsot: Házasságot ne törj!
- Én pedig azt mondom nektek: Mindaz, aki bűnös kívánsággal asszonyra
néz, szívében már paráználkodott vele.
- Ezért, ha jobb szemed megbotránkoztat, vájd ki és vesd el magadtól.
Inkább egy tagod vesszen oda, semhogy egész tested gyehennára kerüljön.
- Ha pedig jobb
kezed botránkoztat meg, vágd le és vesd el magadtól. Inkább egy tagod vesszen oda, semhogy
egész tested gyehennára jusson.
- Parancs volt az is: Ha valaki elbocsátja feleségét, adjon neki
válólevelet.
- Én pedig azt mondom nektek: Mindaz, aki elbocsátja feleségét, kivéve ha nem
törvényes felesége, okot ad neki a házasságtörésre, aki pedig elbocsátott nőt vesz el, házasságot
tör.
- A második parancs. Hallottátok azt a régieknek szóló parancsot is: Hamisan ne esküdjél,
hanem tartsd meg az Úrnak tett esküdet.
- Én pedig azt mondom nektek: Egyáltalán ne
esküdjetek: sem az égre, mert az Isten trónja, sem a földre, mert az lábainak zsámolya,
- sem
Jeruzsálemre, mert az a nagy királyok városa.
- Még fejedre se esküdjél, mert egyetlen
hajszáladat sem tudod fehérré vagy feketévé tenni.
- Beszédetek legyen: igen, igen; nem nem.
Ami ezt meghaladja, az a gonosztól van.
- A rossz visszafizetése. Hallottátok a parancsot: Szemet szemért, fogat fogért!
- Én pedig
azt mondom nektek: Ne szállj szembe a gonosszal, hanem ha megütik jobb arcodat, fordítsd oda a
másikat is.
- S ha perbe fogva el akarják venni köpenyedet, add oda köntösödet is.
- S ha
ezer lépésre kényszerítenek, menj el kétannyira.
- Adj a kérőnek, és aki kölcsönt akar, vissza ne
utasítsd.
- Ellenségszeretet. Hallottátok a parancsot: Szeresd felebarátodat és gyűlöld ellenségedet!
- Én pedig azt mondom nektek: Szeressétek ellenségeiteket, (tegyetek jót haragosaitokkal) és
imádkozzatok üldözőitekért (és rágalmazóitokért).
- Így lesztek fiai mennyei Atyátoknak, aki
felkelti napját jókra és gonoszokra, esőt ad igaznak és bűnösnek.
- Ha azokat szeretitek csak,
akik titeket szeretnek, mi lesz a jutalmatok? Nem így tesznek a vámosok is?
- És ha nem
köszöntitek, csak barátaitokat, mi többet tesztek? Nem így tesznek a pogányok is?
- Ti olyan
tökéletesek legyetek tehát, mint mennyei Atyátok.
1-12. Lk. 6,20-26.
1. A hegyi beszéd a keresztény tökéletesség lényegét kifejező tanítás. Jézus azonban nemcsak mint tanító beszél, hanem mint az Újszövetség isteni tekintélyű törvényhozója.
3. A mennyek országa, vagyis Isten országa kegyelmi ajándék, melyben nem a rátarti, önhitt gazdagok, hanem a lélekben szegények részesülnek, akik magukról szerényen vélekednek, lelküket nem kötik földi dolgokhoz, hanem mindenben Istenre hagyatkoznak.
6. Az igazság a lélek jósága és tisztasága, amely az Isten akaratát követő, tökáletes erkölcsi életből fakad.
9. Isten fia az, akit a jóság és a békeszeretet szellemével tölt el Isten kegyelme.
13. A só ízesít és megóv a romlástól. Az apostolok feladata is az, hogy az emberiséget megóvják a szellemi és erkölcsi romlástól, s Isten előtt kedvessé tegyék. Ha hivatásukhoz hűtlenek, haszontalanná vállnak.
14. A hű tanítványok élete beragyog a világba, mint a fény, s nem maradhat észrevétlen, akárcsak a hegyi városok. Lk. 11,33.
17. Jézus megmagyarázza, hogy az isteni törvény, a próféták szava, nem veszíti érvényét, hanem beteljesül, tökéletessé lesz az Újszövetségbe.
18. A Szentírás tekercsein a legkisebb jelnek is értelemmódosító jelentése lehet: nem közömbös egyetlen betű, még a héber ábécé legkissebb betűje, a jód sem. Az ószövetségi Szentírásnak nagy jelentősége van az Újszövetségben is, mert belőle ismerjük meg Isten teremtő és gondviselő jóságát, az ember bűnbeesését és megváltásra szorultságát, s a Megváltó eljövetelének előkészítését.
21. Az ószövetségi törvény tiltja az emberi élet önhatalmú kioltását (Kiv. 20,13). Az ötödik parancs, hagyományos zsidó értelmezésében csak a tettet tiltotta, a tökéletes erkölcsi rend szerzője as érzületre és szavakra is kiterjeszti a parancsot.
22. A buta az eredeti szövegben ráka, szóért a jeruzsálemi nagytanács, mint felsőbb bíróság elé állítható a sértő. Az istentelen, moreh, szó fokozatot jelent a sértésben, ezért fokozott a büntetés is. Gehenna héber szó, a jeruzsálem mellett húzódó Hinon völgyet jelenti; mivel szemétlerakó és égető helynek használták, a néphit oda képzelte a pokol bejáratát.
27-32. Mk. 9,42-47.
28. Az Üdvözítő hangsúlyozza, hogy már a bűnös kívánság is házasságtörés, és megköveteli gondolataink és érzelmeink tisztaságát.
29-30. A krisztusi intelem általános értelmű: el kell szakadnunk mindattól, ami bűnre visz, bármilyen kedves is legyen.
31. Mt. 19,9.
37. Jézus nem mondja, hogy az eskű rossz, hanem hogy a bűnből, hazúgságból és gyanakvásból származik. Ha komoly szükség van rá, az Egyház megengedi. Esküdözés helyett a tanítványok beszéde egyszerű és igaz legyen.
38-48. Lk. 6,27-36.
38. Jézus a hideg megtorlás elvével ellentétben a békülékenység lelkületére tanít.
43. A mózesi törvény nem parancsolta az ellenség gyűlöletét, hanem csak a rokon és barát szeretetét sürgette (Lev. 19,18.). Az ellenség gyűlöletét csak a törvénymagyarázók fűzték hozzá.
44. Az Üdvözítő azt követeli, hogy szeretetünk terjedjen ki barátra és ellenségre egyaránt. Nemcsak az a kötelességünk, hogy ne ártsunk ellenségeinknek, hanem az is, hogy a felebaráti szeretet általános jótéteményeiből ki ne zárjuk őket (alamizsna, udvariasság, imádság), sőt, hogy szívből megbocsássunk nekik.