Jézus Krisztus evangéliuma szent János szerint
- Jézus és Nikodémusz. Volt a farizeusok köztegy Nikodémusz nevű zsidó tanácsos.
- Éjjnekidején felkereste Jézust. "Rabbi, szólt hozzá, tudjuk,hogy Istentől jött tanító vagy, mert
senki nem tudilyen csodákat művelni, mint te, ha Isten nincs vele."
- Jézus erre kijelentette neki:
"Bizony, bizonymondon neked, ha valaki újra nem születik, nemlátja meg Isten országát."
- "Hogyan születhetikvalaki, mikor már öreg." -- Vágott
szavábaNikodémusz. "Csak nem térhet vissza anyjaméhébe, hogy újra szülessék?"
- Jézusmegmagyarázta: "Bizony, bizony mondom
neked:Aki nem születik vízből és (Szent)lélekből, nemmehet be Isten országába.
- Ami testből
születik,az test, de ami lélekből születik, az lélek.
- Necsodálkozzál, hogy azt mondtam neked:
Újra kellszületnetek.
- A szél ott fúj, ahol akar. Hallodzúgását, de nem tudod honnan jön és hová
megy.Ez áll mindarra, aki lélektől született."
- "Hogyanlehetséges ez?"— kérdezte Nikodémusz.
- Jézusígy felelt: "Te Izrael tanítója vagy és nem érted?
- Bizony, bizony mondom neked, arról
beszélünk,amit tudunk,
- arról tanuskodunk, amit láttunk, detanuságunkat nem fogadjátok el.
- Ha földieketmondok és nem hisztek, hogyan fogjátok majdelhinni, ha mennyeiekről szólok?
Senki sememelkedett fel a mennybe, csak az, aki alászállott amennyből: az Emberfia, (aki a
mennyben van).
- Amint Mózes felállította a kígyót a pusztában, úgyfogják felmagasztalni az
Emberfiát is,
- Hogymindaz, aki benne hisz el ne vesszen, hanem örökkééljen.
- Úgy szerette
Isten a világot, hogyegyszülött fiát adta oda, hogy mindaz, aki bennehisz, el ne vesszen, hanem
örökké éljen.
- Istennem azért kűldte fiát a világba, hogy elítélje avilágot, hanem hogy
üdvözüljön általa a világ.
- Aki hisz benne, azt nem ítéli el, de aki nem hisz, aztmár eíitélte, mert
nem hitt Isten egyszülött fiában.
- Az ítélet ez: "Az világosság a világba jött, de azemberek
jobban szerették a sötétséget, mint avilágosságot, mert gonoszat cselekedtek.
- Mindaz, aki
gonoszat cselekszik, gyűlöli avilágosságot, és nem megy világosságra, hogynyilvánosságra ne
jussanak cselekedetei.
- De akiaz igazságot teszi, a világosságra megy, hogynyilvánosságra
jusson: cselekedeteit Istenbenművelte."
- Jézus és Keresztelő szent János. Jézus
ezutántanítványaival Judea földjére ment. Ott tartózkodottvelük és keresztelt.
- János is
keresztelt Enonban,Szalim közelében, ott ugyanis sok víz volt. Azemberek odamentek és
megkeresztelkedtek.
- János akkor még nem volt börtönben.
- Vita támadt János tanítványai és
egy zsidó közta tisztulási szertartásról, ezért Jánoshoz mentek.
- "Mester, mondták neki, aki
nálad volt a Jordánontúl, akiről tanuságot tettél, most szintén keresztel ésmindenki hozzá tódul."
- János így válaszolt: "Azember semmit sem vallhat magáénak, hacsak amennyből nem kapta.
- Ti magatok vagytoktannúim, hogy megmondtam: Én nem vagyok aMessiás, hanem csak
előfutárja.
- Az a vőlegény,akié a menyasszony, a vőlegény barátja csak ott álla vőlegény
mellett, hallgatja szavát és szívből örülneki. Ezzel most az én örömöm is teljes.
- Nekinövekednie kell, nekem kissebbednem."
- Aki felülről jön, mindenkit felülmúl. Aki aföldről
való, az földies és földiekről beszél. Aki amennyből jön felülmúl mindenkit.
- Ő arróltanuskodik,
amit látott és hallott, tanuságát azonbansenki nem fogadja el.
- De aki elfogadjatanuságát,
megerősíti, hogy Isten igazmondó.
- Akit Isten kűldött, Isten igéit beszéli, mert Istennem adja
szűken a Lelket.
- Az Atya szereti aFiút, és mindent a kezébe adott. Aki a Fiúban hisz,az
örökké él.
- De aki nem hisz a Fiúnak, nemlátja meg életét, hanem Isten haragja száll rá.
1-21. Jézus kifejti Nikodémusznak, hogy milyen feltételekkel lehet belépni Isten országába (1-12), aztán kinyilatkoztatja istenemberi mivoltát és megváltói küldetését. (13-21).
3. Isten országa teljes értelemben az örök üdvösséget jelenti, de jelenti ezen a világon az üdvözülés állapotát és magát az Egyházat is, melyben az üdvösség részese lesz az ember.
5-6. A lelki újjászületés a keresztség szentségében történik. A testi születésből bűnrehajló földi ember származik, a kegyelmi újászületésből Krisztusban megváltott lelki ember.
8. A Szentlélek működése a szél fújásához hasonlóan nem látható, de a megigazult lélek megtapasztalja hatását.
11. Jézus úgy beszél, mint aki istni természeténél fogva ismeri a Szentlélek működését.
12. Jézus természetfölötti dolgokról (pl. az újászületésről) emberi módon beszél, mert ha isteni módon beszélne, nem értenék az emberek.
14. Szám. 21,9.
21. Istenben művelte, vagyis a kegyelem állapotában.
22. Jézus Jn. 4,2 szerint nem személyesen, hanem tanítványai útján keresztelt. Ez még nem szentségi keresztség volt, hanem a bűnbánat és megtérés jelképe, mint János keresztsége (Mt. 3,6 jegyzet).
25. A vita arról folyt, hogy János keresztsége hatásosabb-e vagy Jézusé.
29. Az Ószövetségi szentírás gyakran a jegyesség képével fejezi ki Isten szeretetét választott népe iránt. Az Újszövetségben Jézus az Egyház vőlegénye, Keresztelő szent János pedig a vőlegény barátja, aki a menyasszonyt a vőlegényhez, a népet Jézushoz vezeti.
31-36. Ezekben a versekben az evangélista megmagyarázza, hogy Jézusnak azért kell növekednie, mert ő az igazi mennyei küldött: Isten egyszülött Fia. Tanításának elfogadása üdvösséget, elutasítása kárhozatot jelent.