A ZSIDÓKHOZ ÍRT LEVÉL
Fejezetek: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13.
- Mert a Melkisédek Sálem királya, a felséges Isten papja, a ki a királyok leverésébõl visszatérõ Ábrahámmal találkozván, õt megáldotta,
1 Móz. 14,18.,
1 Móz. 14,20.
- A kinek tizedet is adott Ábrahám mindenbõl: a ki elsõben is magyarázat szerint igazság királya, azután pedig Sálem királya is, azaz békesség királya,
- Apa nélkül, anya nélkül, nemzetség nélkül való; sem napjainak kezdete, sem életének vége nincs, de hasonlóvá tétetvén az Isten Fiához, pap marad örökké.
- Nézzétek meg pedig, mily nagy ez, a kinek a zsákmányból tizedet is adott Ábrahám, a pátriárka;
- És bár azoknak, kik a Lévi fiai közül nyerik el a papságot, parancsolatjok van, hogy törvény szerint tizedet szedjenek a néptõl, azaz az õ atyafiaiktól, jóllehet õk is az Ábrahám ágyékából származtak;
4 Móz. 18,21.
- De az, a kinek nemzetsége nem azok közül való, tizedet vett Ábrahámtól, és az ígéretek birtokosát megáldotta,
1 Móz. 12,3.
- Pedig minden ellenmondás nélkül való, hogy a nagyobb áldja meg a kisebbet.
- És itt halandó emberek szednek tizedet, ott ellenben az, a ki bizonyság szerint él:
- És hogy úgy szóljak, Ábrahámnál fogva tized vétetett Lévitõl is, a tizedszedõtõl,
- Mert õ még az atyja ágyékában vala, a mikor annak elébe ment Melkisédek.
- Ha tehát a lévitai papság által volna a tökéletesség (mert a nép ez alatt nyerte a törvényt): mi szükség tovább is mondogatni, hogy más pap támadjon a Melkisédek rendje szerint és ne az Áron rendje szerint?
- Mert a papság megváltozásával szükségképen megváltozik a törvény is.
- Mert a kirõl ezek mondatnak, az más nemzetségbõl származott, a melybõl senki sem szolgált az oltár körül;
- Mert nyilvánvaló, hogy a mi Urunk Júdából támadott, a mely nemzetségre nézve semmit sem szólott Mózes a papságról.
- És még inkább nyilvánvaló az, ha a Melkisédek hasonlatossága szerint áll elõ más pap,
- A ki nem testi parancsolatnak törvénye szerint, hanem enyészhetetlen életnek ereje szerint lett.
- Mert ez a bizonyságtétel: Te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint.
- Mert az elõbbi parancsolat eltöröltetik, mivelhogy erõtelen és haszontalan,
Róm. 8,3.,
Gal. 3,11.
- Minthogy a törvény semmiben sem szerzett tökéletességet; de beáll a jobb reménység, + a mely által közeledünk az Istenhez.
Csel. 13,39.,
Ján. 1,17.
- És a mennyiben nem esküvés nélkül való, mert amazok esküvés nélkül lettek papokká,
- De az esküvéssel, az által, a ki azt mondá néki: Megesküdött az Úr, és nem bánja meg, te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint:
Zsolt. 110,4.
- Annyiban jobb szövetségnek lett kezesévé Jézus.
- És amazok jóllehet többen lettek papokká, mert a halál miatt meg nem maradhattak:
- De ennek, minthogy örökké megmarad, változhatatlan a papsága.
- Ennekokáért õ mindenképen idvezítheti is azokat, a kik õ általa járulnak Istenhez, mert mindenha él, hogy esedezzék érettök. +
1 Tim. 2,5.,
1 Ján. 2,1.
- Mert ilyen fõpap illet vala minket, szent, ártatlan, szeplõtelen, a bûnösöktõl elválasztott, és a ki az egeknél magasságosabb lõn,
- A kinek nincs szüksége, mint a fõpapoknak, hogy napról-napra elõbb a saját bûneiért vigyen áldozatot, azután a népéiért, mert ezt egyszer megcselekedte, maga-magát megáldozván. +
3 Móz. 16,3.,
3 Móz. 16,16.,
Zsid. 9,14.
- Mert a törvény gyarló embereket rendel fõpapokká, de a törvény után való esküvés beszéde örök tökéletes Fiút.
Fejezetek: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13.