Jézus Krisztus evangéliuma Máté szerint

Fejezetek: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28.

    Jézus gyermekkora

  1. Jézus Krisztus nemzetségtáblája. Jézus Krisztus nemzetségtáblája, aki Ábrahám fiának Dávidnak volt a fia.
  2. Ábrahám fia Izsák volt, Izsák fia Jákob, Jákob fiai pedig Júda és ennek testvérei.
  3. Júda fiai Fáresz és Zára Támártól, Fáresz fia Ezron, Ezron fia Árám.
  4. Árám fia Amináráb, Amináráb fia Naasszon, Naasszon fia Szálmon.
  5. Szálmon fia Booz Ráhábtól, Booz fia Obed Ruttól,
  6. Obed fia Jessze, Jessze fia pedig Dávid király.
  7. Dávid király fia Salamon volt Uriás feleségétől.
  8. Salamon fia Roboám, Roboám fia Ábia, Ábia fia Áza,
  9. Áza fia Jozafát, Jozafát fia Jorám, Jorám fia Oziás, Oziás fia Joátám, Joátám fia Ákáz, Ákáz fia Ezekiás,
  10. Ezekiás fia Manasszes, Manasszes fia Ámon, Ámon fia Joziás,
  11. Joziás fiai pedig Jekoniás és ennek testvérei a babiloni fogság idején.
  12. A babiloni fogság után Jekoniás fia Szálátiel volt, Szálátiel fia Zorobábel,
  13. Zorobábel fia Ábiud, Ábiud fia Eliákim, Eliákim fia Ázor,
  14. Ázor fia Szádok, Szádok fia Ákim, Ákim fia Eliud,
  15. Eliud fia Eleázár, Eleázár fia Mátán, Mátán fia
  16. Jákob, Jákob fia pedig József, Mária férje, aki a Krisztusnak nevezett Jézust szülte.
  17. E szerint a nemzedékek összege: Ábrahámtól Dávidig tizennégy nemzedék, Dávidtól a babiloni fogságig tizennégy nemzedék és a babiloni fogságtól Krisztusig tizennégy nemzedék.
  18. Jézus születése. Jézus Krisztusnak ez az eredete: Anyja Mária József jegyese, még egybekelésük előtt méhében fogant a Szentlélektől.
  19. Férje, József, igaz ember volt és, mivel nem akarta rossz hírbe hozni, az volt a szándéka, hogy titokban bocsátja el.
  20. Miközben ezen gondolkodott, álmában megjelent az Úr angyala és így szólt: "József, Dávid fia, ne félj attól, hogy feleségül vedd Máriát, hiszen a Szentlélektől van áldott állapotban
  21. Fiút fog szülni, akit te Jézusnak nevezel, mert ő szabadítja meg népét bűneitől."
  22. Mindez pedig azért történt, hogy beteljesedjék, amit az Úr a próféta szavával mondott:
  23. "Íme a szűz méhében fogan és fiút szül,
    És Emmanuelnek fogják hívni."
    Ez azt jelenti: Velünk az Isten

  24. József erre fölébredt álmából és úgy cselekedett, amint megparancsolta az Úr angyala.
  25. Magához vette feleségét, de nem ismerte meg, míg a világra nem hozta (elsőszülött) fiát, akit Jézusnak nevezett.

Fejezetek: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28.


1-17. Lk. 3,23-38.

1. Jézus héberül Jehosuah, vagy röviden Jésuah, jelentése Isten a szabadító, az üdvözítő. A görög Krisztus szó általában fölkentet, a Szentírásban Isten Fölkentjét, a Messiás-királyt jelenti. Az ószövetségi zsidók nyilvántartották elődeiket és messzemenő nemzetségfákat szerkesztettek. Szent Máté nemzetségtáblája azt bizonyítja, hogy Jézus Ábrahám törzséből és Dávid király családjából származott.

2. Jákob tizenkét fia közül Júda azért szerepel név szerint, mert törzséből származott Dávid király és a Messiás.

11. Babilonba 605-ben, 598-ban és 587-ben tízezerszámra hurcolták el a judeai zsidókat.

16. Mária héber formája Mirjam, arám jelentése úrnő. József nem természetes módon atyja Jézusnak, ezért az evangélista megszakítja a felsorolást és nem is mondja Jézust az ő fiának. Mivel azonban Mária és József törvényes házassága idején született, a nyilvánosság és a törvény előtt József volt az atyja.

17. A felsorolt nemzedékek sora hiányos: Szent Lukács 56-ot sorol fel. A háromszor 14 nemzedék céltudatosan válogatott.

18. A zsidó törvény szerint a felek a házassági szerződés után, már a lakodalom és az összeköltözés előtt is törvényes házastársak voltak, akik kölcsönös hűségre kötelezettek és élhetnek a házasélet jogaival. A B. Szűz házassági szerződésének megkötése után hosszasan távol volt rokonánál Erzsébetnél. Mikor visszatérve meglátszott rajta állapota, azon az ismerősök nem akadhattak fönn, csak József, aki tudta, hogy a gyermek nem tőle való.

19. Szt. József nemcsak törvénytisztelő volt, hanem kíméletes és jólelkű is. Nem akarta Szűz Máriát házasságtörés miatt feljelenteni, hanem csak feltünés nélkül elbocsájtani, mert a mózesi törvény szerint (Deut. 22, 23) megkövezték volna.

20. Szt. József jogos vívódását angyali szózat oszlatta el. Megértette vele, hogy a gyermek természetfeletti beavatkozás gyümöcse.

22. Izaiás próféta jövendölte Ákáz királynak a Szűzi foganást és szülést. (Esa. 7,14.)