Jézus Krisztus evangéliuma Máté szerint
- Amikor Jézus befejezte a tizenkét tanítványának adott
utasításait, továbbindult, hogy tanítson és hirdesse az igét az
ottani városokban.
- Keresztelő János követsége. Amikor János a börtönben
hallott Krisztus tetteiről, elküldte (két) tanítványát ezzel a
kérdéssel:
- "Te vagy-e az, akinek el kell jönnie, vagy mást várjunk?"
- Jézus így válaszolt: "Menjetek, jelentsétek Jánosnak, amit
hallotok és láttok:
- vakok látnak, sánták járnak, leprások megtisztulnak, süketek
hallanak, halottak föltámadnak, a szegények pedig hallgatják az
evangélium hirdetését.
- Boldog, aki nem botránkozik meg bennem."
- Jézus tanúsága Jánosról. Amikor azok elmentek, Jézus
beszélni kezdett a néphez Jánosról: "Miért mentetek ki a
pusztába? Hogy széltől lengetett nádat lássatok?
- Vagy miért mentetek ki? Hogy finom kelmébe öltözött embert
lássatok? Aki finom ruhában jár, királyi palotában lakik.
- Miért mentetek hát ki? Hogy prófétát lássatok? Igenis, mondom
nektek, prófétánál is nagyobbat.
- Ez az, akiről az Írás mondja:
"Nézd, követemet küldöm színed előtt,
hogy elkészítse előtted az utat."
- Bizony mondom nektek: asszonyok szülöttei között nem támadt
nagyobb keresztelő Jánosnál. De aki legkisebb a mennyek
országában, nagyobb mint ő.
- Keresztelő János napjaitól fogva mindmáig a mennyek országa
erőszakot szenved és az erőszakosok ragadják el azt.
- A próféták és a törvény Jánosig mind ezt jövendölték.
- Ha tudni akarjátok, ő Illés, akinek el kell jönnie.
- Akinek füle van, hallja meg.
- A nép konoksága. Kihez hasonlítsam ezt a nemzedéket?
Hasonlít a piacon tanyázó gyermekekhez, akik odakiáltják
pajtásaiknak:
- Furulyáztunk, de nem táncoltatok,
Siránkoztunk, de nem zokogtatok.
- Eljött János, nem eszik és nem iszik, azt mondják rá: ördöge van.
- Eljött az Emberfia, eszik-iszik, és azt mondják rá: lám, a
falánk, borissza ember, a vámosok és bűnösök barátja! A
bölcsességet azonban művei igazolták."
- A megátalkodott városok. Akkor korholni kezdte a
városokat, ahol a legtöbb csodát tette, mert nem tértek meg.
- "Jaj neked, Korozain! Jaj neked, Betszaida! Ha Tíruszban és Szidonban
történtek volna a csodák, amelyek nálatok történtek, már régen
szőrzsákban és hamuban tartottak volna bűnbánatot.
- De mondom nektek: Tírusznak és Szidonnak tűrhetőbb sorsa lesz az
ítélet napján, mint nektek.
- Te meg Kafarnaum! Vajjon az égig emelkedel? A pokolba süllyedsz.
Ha Szodomában történtek volna a nálatok történt csodák, a mai
napig állna.
- Egyébként mondom nektek: Szodoma földjének tűrhetőbb sorsa lesz
az ítélet napján, mint neked."
- Jézus hálaadása. Abban az időben Jézus így szólt:
"Áldalak téged, Atyám, mennynek és földnek Ura,
mert elrejtetted ezeket a bölcsek és okosak elől,
és a kisdedeknek jelentetted ki.
- Igen Atyám, így tetszett neked.
- Mindent átadott nekem Atyám:
senki más nem ismeri a Fiút, csak az Atya,
és az Atyát sem ismeri senki, csak a Fiú,
és az, akinek a Fiú ki akarja jelenteni.
- Jöjjetek hozzám mindnyájan,
akik elfáradtatok és meg vagytok terhelve:
én felüdítlek titeket.
- Vegyétek magatokra igámat
és tanuljatok tőlem,
mert szelíd vagyok és alázatos szívű,
s így nyugalmat találtok lelketeknek.
- Az én igám édes,
az én terhem könnyű."
2-19. Lk. 7,18-35.
3. A kérdés nem János kételyét fejezi ki, hiszen fogsága előtt már ötször tett nyilvános tanuságot az Úrról (Mt. 3,11; Jn. 1,19; Jn. 1,29; Jn. 1,35; Jn. 3,35). Azért kűldte tanítványait Jézushoz, hogy az ő kételyüket oszlassa el.
4-5. Az Úr feleletül tetteire hivatkozik, amelyek Izaiás jövendölése szerint (Esa. 35,5-9) a messiási korszak beköszöntését igazolják. Lukács szerint (Lk. 7,21) Éppen akkor gyógyított meg sok beteget.
6. Boldog, aki nem vár a Messiásban földi királyt, s alázatosságán és szegénységén nem ütközik meg.
10. Mal. 3,1
11. János minden nagysága ellenére is még az Ószövetséghez tartozik. Az Újszövetség annyira felülmúlja az Ószövetséget, hogy a legkissebb keresztény is nagyobb Jánosnál, mivel felszőbb rendbe, a kegyelem rendjébe tartozik.
12. Ez az erőszak az üdvösség akadályainak küzdelmes elhárítása, a bűnnek és a rendetlen hajlamoknak a kiirtása, a bűnbánat, az erény és a jócselekedetek erőszaka.
14. Illés Próféta Malakiás jövendölése (Mal. 3,1; Mal. 4,5) és a zsidókeresztény hagyomány szerint a jelen világ végén újra eljön. Krisztus nem azt mondja, hogy János azonos Illéssel, hanem csak azt, hogy képletes értelemben, mint a Messiás első hírnöke (Mt. 17,12; Lk. 1,17), Illésnek nevezhető.
16-19. Lk. 7,31-35.
20-24. Lk. 10,13-15.
25-30. Lk. 10,21-22.
25-26. Isten az üdvösség igazságait lerejtette a magukat bölcseknek és okosoknak képzelő kevélyek elől, amilyenek az írástudók és farizeusok voltak, és kinyilatkoztatta a lelki értelemben vett gyermekeknek: az igazságot kereső, jóakaratú, alázatos embereknek.