12. Fejezet (Szent Máté)

  1. Kalászszedés szombaton. Abban az időben Jézus szombaton vetések között járt. Tanítványai megéheztek, tépdesni kezdték a kalászokat és eszegették.
  2. Ennek láttára a farizeusok megjegyezték: "Nézd, tanítványaid olyant tesznek, amit szombaton tilos cselekedni."
  3. Erre így felelt: "Nem olvastátok, mit tett Dávid, amikor társaival együtt éhezett?
  4. Hogyan ment be Isten házába és ette meg a kitett kenyereket, amelyeket sem neki, sem kíséretének nem volt szabad megennie, csak a papoknak.
  5. Vagy nem olvastátok a törvényben, hogy a papok szombatonként a templomban megszegik a szombati nyugalmat, anélkül hogy vétenének?
  6. Mondom nektek: a templomnál nagyobb van itt.
  7. Ha értenétek mit jelent: irgalmasságot akarok és nem áldozatot, sohasem ítélnétek el az ártatlanokat.
  8. Az Emberfia ura a szombatnak is."
  9. Gyógyítás szombaton. Onnan továbbhaladva betért zsinagógájukba.
  10. Talált egy félkezére béna embert. Megkérdezték tőle: "Szabad-e szombaton gyógyítani?" - hogy vádaskodhassanak ellene.
  11. Ő így felelt: "Ha valakinek közületek csak egy juha van, és az szombaton gödörbe esik, nem követ el mindent, hogy kihúzza?
  12. Pedig mennyivel többet ér az ember a birkánál! Tehát szabad szombaton jót cselekedni."
  13. Azzal az emberhez fordult: "Nyújtsd ki kezedet!" Az kinyújtotta és béna keze éppen olyan egészséges lett, mint a másik.
  14. Erre a farizeusok kimentek és tanakodni kezdtek hogyan okozhatnák vesztét.
  15. Jézus kerüli a nyilvánosságot. Mikor Jézus ezt meghallotta, eltávozott onnan. Azután is sokan fordultak hozzá és meggyógyította valamennyit.
  16. De megtiltotta nekik, hogy nyilvánosságra hozzák.
  17. Így beteljesedett Izajás próféta jövendölése:
  18. "Ez az én szolgám, akit kiválasztottam,
    szeretett fiam, akiben kedvem telik.
    Rálehelem lelkemet,
    és hirdetni fogja az igazságot a népeknek.
  19. Nem vitatkozik s nem kiabál,
    szavát sem hallják a tereken.

  20. A megroppant nádat nem töri el,
    a füstölgő mécsbelet nem oltja ki,
    míg csak győzelemre nem viszi az igazságot.

  21. Az ő nevében bíznak a nemzetek."
  22. Jézus válaszol a farizeusok vádaskodására. Akkor egy ördögtől megszállt, vak és néma embert vittek hozzá, és meggyógyította úgy, hogy az beszélni és látni kezdett.
  23. Erre az egész nép elámulva mondta: "Csak nem ő a Dávid fia?"
  24. A farizeusok is meghallották ezt és megjegyezték: "Ő csak Belzebubbal, az ördögök fejedelmével űzi ki az ördögöt."
  25. Jézus, átlátva gondolataikon, így szólt hozzájuk: "Minden meghasonlott ország elpusztul és egyetlen meghasonlott város vagy ház sem állhat fönn.
  26. Ha sátán űzi ki a sátánt, akkor meghasonlott önmagában: tehát hogyan állhat fönn az országa?
  27. Ha én Belzebubbal űzök ördögöt, fiaitok kinek a segítségével teszik? Ezért ők lesznek a ti bíráitok.
  28. De ha én Isten Lelkével űzök ördögöt, akkor elérkezett hozzátok Isten országa.
  29. Hogyan törhet be valaki az erős ember házába és rabolhatja el a holmiját, ha előbb meg nem kötözi őt? Csak azután foszthatja ki házát.
  30. Aki nincs velem, ellenem van; aki nem gyűjt velem, szétszór.
  31. Bűnök a Szentlélek ellen. Azért azt mondom nektek: minden bűn és káromlás bocsánatot nyer, de a Lélek ellen való káromlás nem nyer bocsánatot.
  32. Aki az Emberfia ellen szól, bocsánatot nyer, de aki a Szentlélek ellen szól, nem nyer bocsánatot sem ezen a világon, sem a jövendőben.
  33. Ha jónak mondjátok a fát, tartsátok gyümölcsét is jónak, de ha rossznak mondjátok a fát, tartsátok a gyümölcsét is rossznak, hiszen gyümölcséről ismerhető föl a fa.
  34. Viperák fajzata! Hogyan beszélhettek jót, holott gonoszok vagytok? Hiszen a szív bőségéből szól a száj.
  35. A jó ember jó kincséből jót szed elő, a rossz ember rossz kincséből rosszat szed elő.
  36. Mondom nektek: minden fölöslegesen kimondott szóról számot adnak majd az emberek az ítélet napján.
  37. Szavaid alapján fognak igaznak ítélni, szavaid alapján fognak elmarasztalni."
  38. Jónás jele. Erre néhány írástudó és farizeus így szólt hozzá: "Mester, jelet szeretnénk tőled látni."
  39. Ő így felelt: "A gonosz és hűtlen nemzedék jelet kíván, de nem kap más jelet, mint Jónás prófétáét.
  40. Amint ugyanis Jónás próféta három nappal és három éjjel volt a hal gyomrában, úgy lesz az Emberfia is a föld szívében három nap és három éjjel.
  41. A ninivei férfiak e nemzedékkel együtt jelennek meg majd az ítéleten és elítélik azt, mert ők megtértek Jónás prédikációjára. De Jónásnál nagyobb van itt.
  42. Dél királynője e nemzedékkel együtt jelenik meg az ítéleten és elítéli azt, mert a föld végső határáról is eljött, hogy meghallgassa a bölcs Salamont. De Salamonnál nagyobb van itt!
  43. Visszaesés a bűnbe. Mikor a tisztátalan lélek kiszáll az emberből, puszta helyen bolyong, nyugtot keres, de nem talál.
  44. Akkor azt mondja: visszatérek házamba, ahonnét kijöttem. Amikor odaér, üresen találja, sőt még kisöpörve és földíszítve is.
  45. Erre elmegy, hoz magával hét másik lelket, magánál is gonoszabbakat. Bemennek és ott laknak. Annak az embernek a sorsa pedig rosszabbra fordul, mint előbb volt. Így jár ez a gonosz nemzedék is."

    Szakítás a néppel és vezetőivel

  46. Ki tartozik igazán Jézushoz? Miközben még a néphez szólt, anyja és testvérei megálltak kint és beszélni akartak vele.
  47. Valaki figyelmeztette: "Anyád és testvéreid kint állnak és beszélni akarnak veled."
  48. De ő megkérdezte a hozzá szólót: "Ki az én anyám és kik az én testvéreim?"
  49. Aztán kitárta karját tanítványai felé és így szólt: "Ezek az én anyám és testvéreim!
  50. Aki teljesíti mennyei Atyám akaratát, az mind testvérem, nővérem és anyám."

1-8. Mk. 2,23-28; Lk. 6,1-5.

2. Az Isten törvénye megengedte (MTörv. 23,25), csak a farizeusok tiltották.

3-4. Az eseményt a Királyok első könyve mondja el (1Kir. 21,1-6). A kenyeret szombatonként tették ki a jeruzsálemi templomban a szentély asztalára.

9-14. Mk. 3,1-16; Lk. 6,6-11.

18-21. Izaiás jövendölése az Isten jogait és igazságait érvényesítő, szelíd és irgalmas Üdvözítőről szól. (Esa. 42,1-4.)

22-30. Mk. 3,22-27; Lk. 11,14-23.

23. Dávid fia messiási cím.

27. A farizeusok ellenvetése ésszerűtlen saját fiaik, tanítványaik és követőik ördögűzéseit is el kellett volna itélniük.

31-37. Mk. 3,28-30; Lk. 12,10; Lk. 6,43-45.

32. Ha valaki nem tudatlanságból s gyarlóságból vétkezik hanem a megismert igazsággal és a kegyelemmel szembeszáll, bűnt követ el az igazság és kegyelem Lelke a Szentlélek ellen. Az ilyen ember sorsa a megátalkodás, a bűnbánat hiánya és végeredményben a kárhozat. Ilyen volt a farizeusok bűne.

38-42. Mt. 16,1-4; Mk. 8,11-12; Lk. 11,16; Lk. 11,29-32.

39. Hűtlen szószerint házasságtörő nemzedék, mert az Istennek és a választott népnek az Ószövetségben gyakran házassághoz hasonlított szent szövetsége ellen vét, tehát istentelen.

40. Jónás a cethal gyomrában a feltámadó Krisztus előképe volt. Nem kell három teljes napra gondolnunk: a zsidók minden megkezdett napot és éjszakát teljesnek számítottak.

43-45. Lk. 11,19-21.

45. Aki visszaesik a bűnbe egyre jobban a gonoszlélek hatalmába kerül

46-50. Mk. 3,21; Mk. 3,31-35; Lk. 8,19-21.

46. A testvér a Szentírás nyelvén nem csak az édestestvért jelenti, hanem a rokonság egyébb fokait is. Ilyen értelemben nevezi testvérnek Ábrahám unokaöccsét Lótot (Ter. 13,8; Ter. 14,12-16), Jákob pedig apósát Lábánt (Ter. 29,10-14). Az evangélium később megnevezi Jézus "testvéreit" (Mt. 13,15), de említést tesz anyjukról is (Mt. 27,56), aki nem azonos Szűz Máriával, hanem valószínűleg az ő unokatestvére volt. Jézusnak tehát nem voltak édes testvérei. Ezt tanítja a szent hagyomány is, mely világosan állítja a B. Szűz örökös szűzességét.

49-50. Jézus azt akarja mondani, hogy mikor Isten ügyében fárad, nem lehet tekintettel a test és vér kötelékeire. Munkatársai és tanítványai lelkileg közelebb állnak hozzá, mint anyja és rokonai pusztán testi értelemben. Lélekben természetesen a Szűzanya állt legközelebb Jézushoz.