János apostol Jelenéseinek Könyve

Fejezetek: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22.

    Ötödik látomás: A végsô számadás és Krisztus gyôzelme.

  1. Az istentelen Babilon. Egyik a hét angyal közül, akiknél a hét csésze volt, hozzám jött és így szólt: "Jöjj, megmutatom neked a nagy parázna asszony kárhozatát, aki a nagy vizek fölött ül.
  2. Vele paráználkodtak a föld királyai és paráznaságának borától megrészegültek a föld lakói."
  3. És lélekben elragadott a pusztába. Egy asszonyt láttam ott, aki skarlátvörös vadállaton ült. Ez tele volt istenkáromló nevekkel, s hét feje és tíz szarva volt.
  4. Az asszony bíborba és karmazsinba volt öltözve, arannyal, drágakôvel és gyöngyökkel fölékesítve. Kezében arany serleget tartott, tele utálatos és szennyes paráznasággal.
  5. Homlokán ez a titokzatos név állt: "A nagy Babilon, a paráznák és a föld undokságainak anyja."
  6. Akkor láttam, hogy az asszony megrészegült a szenteknek és Jézus vértanúinak vérétôl. Láttára nagy ámulatba estem.
  7. A látomás magyarázata. Az angyal megkérdezte: "Mit csodálkozol? Én megmagyarázom neked az asszony titkát és a hétfejű, tízszarvú vadállatét, mely hordozza. 8 A vadállat, melyet láttál, volt, de nincs többé. Fölszáll a mélységbôl, de vesztébe rohan.
  8. A vadállat láttára, mely volt és nincs többé, de ismét megjelenik, csodálkozni fognak a föld lakói, akiknek neve nem áll a világ teremtése óta az élet könyvében. Itt van szükség bölcsességgel párosult értelemre.
  9. A hét fej hét hegyet jelent, ezeken ül az asszony. De jelenti a hét királyt is. Öt közülük lebukott, egy most uralkodik, az utolsó még nem jött el. Ha majd eljön, rövid ideig lesz csak maradása.
  10. Maga a vadállat, mely volt, de nincs többé, lesz a nyolcadik: az elôzô hét közül való s vesztébe is rohan.
  11. A tíz szarv pedig, melyet láttál, tíz királyt jelent. Még nem jutottak uralomra, de a vadállat után királyi hatalmat nyernek egy órára.
  12. Ezek egyetértenek a vadállattal, erejüket és hatalmukat rendelkezésére bocsátják.
  13. Harcot indítanak a Bárány ellen, de a Bárány, aki az uralkodók Ura és a királyok Királya, legyôzi ôket meghívott, kiválasztott és hűséges szövetségeseivel."
  14. Azután így folytatta: "A vizek, melyeket láttál, melyek fölött a parázna asszony ült, a népeket, törzseket, nemzeteket és nyelveket jelentik.
  15. A tíz szarv, melyet láttál, és a vadállat meggyűlölik a parázna asszony, kifosztják és levetkôztetik, sôt húsán rágódnak és tűzön sütik.
  16. Isten sugalmazta nekik, hogy tervét végrehajtsák és az uralmát egyetértve a vadállatra ruházzák, amíg Isten igéje be nem teljesül.
  17. Az asszony, akit láttál, az a nagy város, amely a föld királyain uralkodik."

Fejezetek: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22.


1-18. Ez a fejezet a Jelenések könyvének kulcsa: szent János a keresztényüldöző pogány Rómában látja az antikrisztus megtestesülését. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a római birodalom egyúttal előképe minden istenellenes hatalomnak.

1-6. A nagy parázna asszony: Róma. A nagy vizek a római birodalom népei (Jel. 17,15.). Paráználkodtak, vagyis átvették Róma bálványimádását és erkölcstelenségét. A skarlátvörös vadállat a Jel. 13,1-8.-ban leírt első vadállat, az antikrisztusnak anyagi és politikai hatalma. A káromlás nevei a császárokat istenítő nevek. A hét fejet és a tíz szarvat az angyal a Jel. 17,9-14 versekben magyarázza meg. A Jel. 17,6. vers célzás a keresztényüldözésekre.

7-18. Az antikrisztussal azonosított római birodalom volt: teljes hatalmában Augusztus császár idején, de nincs többé: Néróval kiveszett Augusztus családja és a Néró halála után bekövetkezett zavarokban már-már úgy látszott, hogy a birodalom is tönkremegy. Fölszáll a mélységből: ismét megerősödik és a keresztényüldözés újra megkezdődik. A hét hegy: Róma hét halma. A hét király: hét császárt jelent. Az öt: Néró, Galba vagy Otho, Otho vagy Vitelliusz, Veszpaziánusz és Titusz. A hatodik uralkodó szent János kortársa, Domiciánusz, a hetedik vlószínűleg Nerva. A tíz király: Rómának alávetett barbár királuok, akik később fel fognak lázadni Róma ellen (Jel. 17,16. vers) és így végrehajtó eszközei lesznek Isten büntetésének. Egy órára: rövid időre.