Pál apostol első levele a korintusiakhoz
Fejezetek:
1,
2,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11,
12,
13,
14,
15,
16.
A holtak feltámadása
- Krisztus feltámadása. Figyelmetekbe ajánlom testvérek az
evangéliumot, melyet hirdettem nektek. Elfogadtátok és szilárdan
kitartotok benne.
- Általa üdvösségre is juttok, ha megtartjátok úgy, amint hirdettem
nektek. Különben hiába lettetek volna hívőkké.
- Elsősorban azt hagytam rátok, amit magam is kaptam: Krisztus
meghalt bűneinkért, amint az Írás is mondja.
- Eltemették és harmadnapon feltámadt. Ez is az írás szerint.
- Megjelent Péternek, aztán a tizenkettőnek.
- Majd egyszerre több mint ötszáz testvérnek jelent meg, akik közül a
legtöbb ma is él, néhány pedig már meghalt.
- Aztán jakabnak jelent meg, majd valamennyi apostolnak.
- Mindnyájuk után pedig, mint elvetéltnek, nekem is megjelent.
- Én ugyanis a legutolsó vagyok az apostolok között, arra sem méltó,
hogy apostolnak hívjanak, hiszen üldöztem Isten egyházát.
- De Isten kegyelméből vagyok, ami vagyok, s rám árasztott kegyelme
meddő nem maradt. Többet fáradtam mindnyájuknál, igaz ugyan, hogy nem
én, hanem Isten kegyelme velem.
- Tehát akár én, akár ők: ugyanazt hirdetjük s ezért lettetek
hívőkké.
- Ha Krisztus fel nem támadt volna. Ha tehát azt hirdetjük,
hogy Krisztus feltámadt holtából, hogyan állíthatják néhányan
közületek, hogy nincs feltámadás?
- Ha nincs feltámadás, akkor Krisztus sem támadt fel.
- Ha pedig Krisztus nem támadt fel, hiábavaló a mi igehirdetésünk, s
hiábavaló a ti hitetek.
- Sőt még Isten hamis tanúinak is bizonyulunk, mert Istennel szemben
arról tanúskodunk, hogy Krisztust feltámasztotta, noha nem támasztotta
fel, ha a halottak egyáltalán nem támadnak fel.
- Ha ugyanis a halottak nem támadnak fel, akkor Krisztus sem támadt
fel.
- Ha pedig Krisztus nem támadt fel, semmit sem ér a hitetek, mert
még mindig bűneitekben vagytok.
- Sőt azok is, akik elhunytak Krisztusban, elvesztek.
- Ha csak ebben az életben reménykedünk Krisztusban, szánalomra
méltóbbak vagyunk minden embernél.
- Krisztus a holtak elsőszülöttje. Ám Krisztus feltámadt
holtából, mint a holtak zsengéje.
- Egy ember által jött halál, egy ember által jön a holtak
feltámadása is.
- Amint ugyanis Ádámban mindnyájan meghalnak, úgy Krisztusban
mindnyájan életre kelnek.
- Mindenki amikor sorr akerül: az első Krisztus, amjd azok, akik
Krisztushoz tartoznak, amikor eljön.
- Azután következik a vég, amikor átadja az uralmat Istennek, az
Atyának, amiután megsemmisített minden felsőbbséget, hatalmat és erőt.
- Addig kell ugyanis uralkodnia, míg ellenségeit mind lába alá nem
veti.
- Utolsó ellenségét, a halált is megsemmisíti, mert "lába alá vetett
mindent".
- Mikor arról van szó, minden alája van vetve, természetesen kivétel
az, aki mindent alávetett neki.
- Mikor pedig majd minden alája lesz rendelve, maga a Fiú is aláveti
magát aannak, aki mindent alávetett neki. Akkor Isten lesz minden
mindenben.
- A tagadás értelmetlensége. Mi értelme van annak, hogy a
halottakért megkeresztelkednek? Ha a halottak egyáltalán nem támadnak
fel, miért keresztelkednek meg értük?
- Miért tesszük ki mi is magunkat veszélynek szüntelen?
- Mindennap kész vagyok meghalni, hiszen büszkeségem vagytok,
testvérek, Urunk Jézus Krisztusban.
- Mit használ nekem, hogy Efezusban férfiasan küzdöttem a
vadállatokkal? Ha a halottak nem támadnak fel, akkor csak "együnk,
igyunk, hiszen holnap úgyis meghalunk!"
- Ne engedjétek magatokat félrevezetni! A gonosz beszéd megrontja a
jó erkölcsöt.
- Legyetek józanok, amint illik és ne vétkezzetek! Némelyek ugyanis
nem ismerik az Istent. Mindezt azért mondom, hogy szégyelljétek
magatokat.
- A feltámadt test tulajdonságai. De azt kérdezhetné valaki,
hogyan támadnak fel a holtak? Milyen testtel jönnek majd elő?
- Oktalan! Amit elvetsz, nem kel életre, hacsak (előbb) meg nem hal.
- Amit vets, nem növény, mely csak azután fejlődik, hanem a puszta
mag, például búzaszem, vagy más egyéb.
- Isten pedig tested ad neki tetszése szerint, mégpedig minden
magnak a neki megfelelő testet.
- Nem minden test egyforma, mert más az emberé, más az állaté, más a
madáré, más a halé.
- S van égi test, meg földi test, de másként ragyog az égi, másként
a földi.
- Más a nap sugárzása, más a hold fényessége, más a csillagok
tündöklése; sőt egyik csillag fényessége is különbözik a másikétól.
- Ilyen a holtak feltámadása is.
Romlásra vetik el - romlatlannak támad fel.
- Dicstelenül vetik el - dicsőségben támad fel.
Erőtlenségben vetik el - erőben támad fel.
- Érzéki testet vetnek el - szellemi test támad fel.
- Ha van érzéki test, van szellemi test is, amint az Írás mondja:
"Ádám, az első ember élő lénnyé lett", az utolsó Ádám pedig éltető
lélekké.
- De nem a szellemi az első, hanem az érzéki, aztán következik a
szellemi.
- Az első ember a földből való, főldi; a második a mennyből való,
(mennyei).
- Amilyen a földből való, olyanok a földiek is, s amilyen a mennyből
való, olyanok a mennyeiek is.
- Ezért, amint magunkon hordozzuk a földi ember alakját, a
mennyeinek alakját is magunkon fogjuk hordozni.
- A jövendő átalakulás és a végső győzelem. Arról azonban
biztosítlak testvérek, hogy test és vér nem örökölheti Isten országát,
sem a romlandóság a romolhatatlanságot.
- nézzétek, titokba avatlak titeket: nem halunk meg ugyan
mindnyájan, de mindnyájan eltávozunk,
- hirtelen egy szempillantás alatt, a végső harsonaszóra. Megszólal
a harsona, mire a holtak romlatlanságra támadnak fel, mi pedig
eltávozunk.
- Ennek a romlandó testnek fel kell öltenie a romlatlanságot, ennek
a halandónak a halhatatlanságot.
- Mikor pedig a romlandó test romlatlanságba öltözik, s a halandó
halhatatlanságba, akkor válik valóra az Írás szava:
- "A győzelem elnyelte a halált:
halál, hol a te győzelmed?
Halál, hol a te fullánkod?"
- A halál fullánkja a bűn, a bűn ereje pedig a törvény.
- De Istennek hála! Ő segít minket győzelemre Urunk Jézus Krisztus
által.
- Legyetek tehát álhatatosak és rendíthetetlenek, szeretett
testvéreim! Fáradjatok minél többet az Úr ügyéért szüntelen, hiszen
tudjátok, hogy fáradozástok az Úrban nem hiábavaló.
Fejezetek:
1,
2,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11,
12,
13,
14,
15,
16.
1-11. A hívők föltámadása szoros kapcsolatban van Krisztus föltámadásával. Az Úr föltámadásának tanúi közül még többen életben voltak akkor, ezek közé tartozott maga az Apostol is.
5. A tizenkettő maga az apostoli testület. A Vulgáta tizenegyet ír, mert Júdást nem számítja.
12-19. Ha nem volna föltámadás, értelmetlen és hiábavaló volna Krisztus föltámadása és az egész keresztény hit is.
23. A Vulgátában: "akik Krisztuséi és hittek eljövetelében".
27. Zsolt. 8,7.
29. Az Apostol egyes korintusiak babonás szokására céloz, akik megkeresztelkedtek pogány halottakiért, hogy biztosítsák számukra az üdvösséget. Anélkül hogy helyeselné a szokást, érvül használja a feltámadás tagadóival szemben.
32. Vadállatokal: ellenséges érzületű emberekkel.
35-38. Az elvetett mag szemlélteti a testi föltámadást. A mag a Teremtőtől belé rejtett életerővel kihajt és új életre kel. Így támad föl a halandó test is Isten erejével halhatatlan életre.
39-44. Az emberi test nemességben felülmúlja az állatét, a megdicsőült testhez viszonyítva azonban tökéletlen. Ennek tulajdonságai: a romlatlanság, fényesség, mozgékonyság és szellemiség.
45. Ter. 2,7.
51. A Vulgátában: "Mindnyájam föltámadunk ugyan, de nem mindnyájan változunk el."
54-55. Esa. 25,8; Ozeás.13,14.
56. A halál fulánkja a bűn, alapjában az áteredő bűn halálthozó ártalmas ereje. A mózesi törvény csak fokozta a bűntudatot, anélkül, hogy kegyelmet adott volna a bűn legyőzésére (lásd Róm. 7,5-23.).