Pál apostol levele a rómaiakhoz
A zsidó nép magatartása a megigazulással szemben
- Az apostol együtt érez népével. Igazat mondok Krisztusban, nem hazudom.
Lelkiismeretem tanúskodik mellettem a Szentlélekkel:
- Nagy az én szomorúságom és szüntelen szívem fájdalma.
- Inkább azt kívánnám, hogy magam legyek átkozottként távol Krisztustól
testvéreimért, test szerint való rokonaimért, az izraelitákért.
- Övéik az istenfiúság, a dicsőség, a szövetségek, a törvényadás, az
istentisztelet és az ígéretek.
- Övéik az atyák és test szerint közülük való Krisztus, aki mindenek fölött való,
mindörökké áldott Isten. Ámen.
- A zsidó nép és Isten ígéretei. Arról szó sincs, hogy Isten szava megdőlt
volna. Hiszen nem mind izraelita, aki Izraeltől származik.
- És nem is mindnyájan Ábrahám gyermekei azért, mert leszármazottjai. Inkább:
"Izsák utódait hívják ivadékoknak."
- Másszóval: Nem a testnek gyermekei Istennek, hanem az ígéret
gyermekei számítanak utódoknak.
- Az ígéret ugyanis így hangzik: "Az időben eljövök és Sárának fia lesz."
- De nemcsak nála volt így, hanem Rebekkánál is, aki egytől, Izsák atyánktól
foganta fiait.
- Mielőtt azonban világra jöttek volna, s mielőtt még jót vagy rosszat tettek
volna, - hogy érvényesüljön Isten szabad választása,
- mely a tettektől függetlenül csak a meghívó akaratától függ - Rebekka ezt a
kijelentést kapta: "Az idősebb szolgál majd a fiatalabbnak."
- Írva van ugyanis: "Jákobot szerettem, Ézsaut pedig gyűlöltem."
- Isten szabad választása. Mit szóljunk ehhez? Nem igazságtalanság ez
Isten részéről?
- Szó sincs róla! Hiszen megmondta Mózesnek: "Azon könyörülök, akin akarok, és
kegyelmes vagyok az iránt, aki iránt nekem tetszik."
- Tehát nem azon múlik, aki erőlködik vagy aki törtet, hanem az irgalmas Istenen.
- Az Írás ugyanis azt mondja a Fáraónak: "Azért támasztottalak téged, hogy
megmutassam rajtad hatalmamat és hogy híre terjedjen nevemnek világszerte."
- Így hát azon könyörül, akin akar, s azt teszi megátalkodottá, akit akar.
- Erre ezt az ellenvetést teszed: "Miért von felelősségre akkor mégis? Hiszen ki
állhat ellen akaratának?"
- Ember, ki vagy te, hogy perbe szállj az Istennel? Mondhatja-e a mű mesterének:
Miért alkottál engem ilyennek?
- Vagy nem a fazekastól függ, hogy ugyanabból az anyagból egyik edényt díszesnek,
a másikat közönségesnek készíti?
- Ha tehát Isten nagy türelemmel elviselte a harag edényeit, melyeket pusztulásra
szánt, hogy megmutassa haragját és kinyilvánítsa hatalmát?
- Ha viszont az irgalom edényein, melyeket a dicsőségre készített, dicsőségének
gazdagságát akarja megmutatni?
- Ilyeneknek hívott meg minket, nemcsak a zsidók, hanem a pogányok közül is.
- Isten új népe. Ozeásnál így szól:
"Népemnek hívom azt, amely nem-népem,
S kedveltnek azt, amely nem kedves nekem,
(S irgalmat nyertnek azt, amely irgalom híján volt).
- A helyett hogy azt mondanák nekik:
Nem vagytok az én népem,
Az élő Isten fiainak hívják majd őket."
- Izaiás pedig fönnszóval hirdeti Izraelről: "Ha annyi is Izrael fiainak száma,
mint a tenger fövenye, csak a maradék üdvözül."
- Beteljesíti és hamarosan végre is hajtja a földön jövendölését az Úr.
- Azt is előre megmondta Izaiás:
"Ha a seregek Ura nem hagyott volna nekünk utódot,
Olyanok lettünk volna, mint Szodoma,
És Gomorrához hasonlóan jártunk volna."
- A zsidó nép bűnössége. Mit szóljunk ehhez? A pogányok, akik nem
törekedtek megigazulásra, megigazulást nyertek, mégpedig a hit által igazultak
meg.
- A zsidó nép viszont, mely a törvényből eredő megigazulásra törekedett, nem
jutott el a törvény teljesítésére.
- Ugyan miért nem? Mert nem a hittel, hanem tettekkel törekedett rá. Megbotlottak
a botlás kövében,
- amint írva van:
"A botlás kövét és a botrány szikláját teszem le Sionban,
S szégyent nem vall, aki hisz benne."
6-13. Isten nem szegte meg ígéretét azzal, hogy a hitetlen zsidó népet kizárta az üdvösségből, hiszen a testi leszármazás nem ad jogot a megváltás kegyelmére, ez Isten ingyenes ajándéka. Szent Pál ezt Ábrahám és Izsák fiainak történetéből bizonyítja.
7. Gen.21,12.
9. Gen.18,10.
12. Gen.25,23.
13. Mal. 1,3.
14-24. A hitetlen zsidók elvetése és a pogányok meghívása sem igazságtalanság Isten részéről. A meghívás egyedül Isten tetszésétől függ. Az elvetés viszont, amint a Fáraó példája bizonyítja, a megátalkodottság eredménye. A Fáraónak ugyanis Isten adott szerepet a történelemben, de mivel akaratával szembeszállt, elvetette (15-18). Az ember részéről vakmerőség volna, ha számon kérné Istentől a meghívás vagy az elvetés okát (19-21). Isten a megátalkodott zsidókon igazságosságát és büntető hatalmát mutatja meg, a zsidókból és pogányokból lett hívőkön viszont mérhetetlen jóságát (22-24). 15. Exod.33,19.
17. Exod.9,16.
22-23. A két kérdés befejezetlen, így kell kezdeni: "Lehet-e valamit is Isten szemére vetni a miatt..."
24. Az Apostol a gondolatsor végén kijelenti, hogy az isteni irgalom edényei a zsidók és a pogányok között meghívott keresztények.
25-26. Ozeás.2,23-24; 1,10.
27. Esa. 10,22-23.
29. Esa. 1,9.
30-33. A zsidó nép elutasította Krisztus hitét, s ezért maga felelős sorsáért. A megigazulásra saját erejükből akarnak eljutni, pedig az csak a Krisztus vetett hit által lehetséges (lásd 10,1-4.).
33. Esa. 8,14.; 28,16.