Pál apostol levele a rómaiakhoz
Bevezetés
- Címzés és apostoli üdvözlet. Pál, Krisztus Jézus szolgája, a
meghívott apostol, akit Isten evangéliumának hirdetésére választott
ki,
- melyet már a szent iratokban prófétái által előre meghirdetett Fiáról
- -aki test szerint Dávid nemzettségéből született,
- de akit a megszentelő Lélek szerint, a halálból való feltámadásával
Isten hatalmas Fiául rendelt-, Jézus Krisztusról, a mi urunkról.
- Általa kaptunk kegyelmet és apostoli küldetést minden néphez, hogy
készségessé tegyük őket a benne való hitre.
- Ezek közé tartoztok ti is, Jézus Krisztus meghívottai.
- Isten szeretteinek, a meghívott szenteknek, akik Rómában
élnek. Kegyelem nektek és békesség Atyánktól, az Istentől, és az Úr
Jézus Krisztustól.
- Hálaadás. Először is hálát adok Jézus Krisztus által Istenemnek
mindnyájatokért, mert hitetekről az egész világon dicsérettel szólnak.
- tanúm rá az Isten, akinek odaadással szolgálok Fia evangéliumában,
hogy szüntelenül megemlékezem rólatok könyörgéseimben
- mindenkor, s azért esedezem, hogy végre valahára Isten segítségével
hozzátok juthassak.
- Nagyon szeretnélek ugyanis látni titeket, hogy megerősödésetekre némi
lelki kegyelmet juttassak nektek,
- vagyis hogy a ti hitetek és az én hitem által kölcsönösen
megvigasztalódjunk.
- Szeretném, ha tudnátok testvéreim, hogy gyakran feltettem magamban,
hogy hozzátok megyek, de ez mindeddig akadályba ütközött. Szerettem
volna köztetek is valami eredményt elérni, mint a többi pogánu nép
között.
- Adósa vagyok görögnek és barbárnak, bölcsnek és tudatlannak.
- Ezért, amennyiben rajtam áll, kész vagyok, hogy nektek, rómaiaknak is
hirdessem az evangéliumot.
- Nem szégyellem az evangéliumot, hiszen Isten ereje az minden hívőnek,
elsősorban a zsidónak, aztán a pogánynak üdvösségére.
- Isten igaz volta nyilvánul meg ugyanis benne, mely a hitből árad
minden hívőre, amint írva van: "Az igaz a hitből él."
Megigazulás Jézus Krisztusban
Az emberiség megigazulásra szorul
- A pogányok bűnössége. Megnyilvánul az égből Isten haragja az
emberek minden istentelenségével és gonoszságával szemben, akik
(Isten) igazságát rosszindulatból elfojtják.
- Ami ugyanis Istenről megismerhető, az világos előttünk, mert Isten
nyilvánvalóvá tette számunkra.
- Hiszen ami benne láthatatlan: örök ereje és isteni mivolta, a világ
teremtése óta művei alapján értelemmel felismerhető.
- Éppen ezért nincs mentség számukra. Noha felismerték az Istent, nem
dicsőitették őt mint Istent, s nem adtak hálát neki, hanem szégyent
vallottak okoskodásukban és oktalan szívük elborult.
- Azzal kérkedtek, hogy bölcsek, de oktalanokká váltak.
- Felcserélték a hallhatatlan Isten dicsőségét halandó emberek, sőt
madarak, négylábúak és csúszómászók képmásával.
- Ezért Isten szívük hajlama szerint kiszolgáltatta őket a
tisztátalanságnak, hadd becstelenítsék meg saját testüket.
- Hiszen Isten igazságát felcserélték a hamissággal, s inkább a
teremtménynek hódoltak és szolgáltak, mint a Teremtőnek, aki
mindörökké áldott. Amen.
- Ezért szolgáltatta ki őket Isten alávaló szenvedélyeiknek. Asszonyaik
ugyanis a természetes szokást természetellenessel cserélték fel.
- Ugyanúgy a férfiak is, abbahagyva az asszonnyal való természetes
életet, egymás iránt gerjedtek vágyra, férfi férfival űzött
ocsmányságot. De el is vették eltévelyedésük megszolgált bérét.
- Amint Istent nem méltatták arra, hogy teljesen elismerjék, úgy Isten
is romlott eszükre hagyta őket, hadd viselkedjenek alávalóan.
- Telve is vannak minden gonoszsággal, hitványsággal, (paráznasággal,)
kapzsisággal, romlottsággal; telve irigységgel, gyilkos szándékkal,
vetélkedéssel, ármánykodással, gonoszlelkűséggel.
- Árulók, rágalmazók, istengyűlölők, gyalázkodók, kevélyek, kérkedők,
fortélyos gazok, szüleiknek engedetlenek,
- oktalanok, megbízhatatlanok, lelketlenek, (hitszegők,) könyörtelenek.
- Felismerték ugyanis Isten rendelkezését, hogy aki ilyesmit tesz, méltó
a hlálra, mégis megteszik, sőt még helyeselnek is a tetteseknek.
1. A meghívott Apostol: szent Pál az apostoli hivatást megtérése alkalmával kapta (ApCsel. 9,1-19.).
3-4. Fiáról: az Ószövetség prófétai jövendölései beszélnek Isten Fiának, a Messiásnak eljöveteléről, aki emberi természete szerint Dávid családjából származott, isteni természete szerint a Szentháromság második személye. Föltámadása után emberi természete is részesült Isten dicsőségében és hatalmában.
7. A meghívott szentek: az Apostol itt és a többi levélben is szentnek nevezi Krisztus minden, keresztségben Istennek szentelt hívét.
12. Az Apostol jelenléte és tanítása meg fogja erősíteni a római híveket a közös hitben.
13. Eredményt, az eredeti szövegben: gyümölcsöt, vagyis a hit megerősödése által a kegyelmi élet növekedését.
14. Adósa vagyok: szent Pál apostoli hivatásából fakadó erkölcsi kötelezettséget érez az evangélium hirdetésére. A görögök a görög-római művelődés körében élők, a barbárok e műveltség körén kívül esők.
16-17. Jézus Krisztus evangéliumának isteni ereje van: különbség nélkül minden embert megigazulttá tud tenni, s az örök üdvösségre tud vezetni. Ennek föltétele azonban a hit Jézus személyében és tanításában.
17. Hab. 2,4.
18-32. Az egész emberiség bűnös és méltó Isten büntetésére. Ez elsősorban a pogányokra áll, akik saját hibájukból nem jutottak el az igaz Isten ismeretére és bálványimádásba süllyedtek (Róm. 1,18-23.). Büntetésképpen Isten megvonta tőlük kegyelmét, s hagyta, hogy elhatalmasodjanak bűnös szenvedélyeik (Róm. 1,24-32.).
19-20. A teremtett világból biztosan megismerhető Isten léte. A Vatikáni Zsinat (1870) az Apostolnak ezt a tanítását dogmának jelentette ki.
32. A Vulgátában így olvassuk: "Bár fölismerték Isten igazságát, nem értették meg, hogy aki ilyesmit tesz, méltó a halálra, mégpedig nemcsak aki megteszi, hanem az is, aki a tettesekkel egyetért."